• ronjajakobsson

Någon som fått biverkningar från letrozol???

Hej! Har tagit letrozol i fem dagar nu och andra dagen började i katastrof. Och nu har det bara fortsätt, jag vill kräkas och svimma mest på kvällarna och på morgonen, på nätterna känner jag inte av nånting. Har sån värk i magen och känner mig kokhet, men det kommer bara ibland. Jätte konstigt! Känner mig sjuk men har ingen feber.. är detta normalt? Imorgon är jag inne på dag 9 och min mens har nästan slutat och imorgon har jag tid för ultraljud för läkaren hade ingen senare tid. Vad tror ni? Är detta normalt?

• Svar på tråden Någon som fått biverkningar från letrozol???
  • SoSS15

Letrozol är ju egentligen en endokrin behandling som man får ta efter man opererat sig för bröstcancer. :) Finns en hel del biverkningar eftersom det är hormonellt... vanligaste är väl vallningar och svettningar... 

Såhär står det på fass.se

Sällsynta eller mindre vanliga biverkningar (dvs. kan förekomma hos 1 till 100 av 10 000 användare):

Kraftlöshet, förlamning eller förlust av känsel i någon kroppsdel (framför allt en arm eller ett ben), försämrad koordinationsförmåga, illamående, tal- eller andningssvårigheter (tecken på hjärnpåverkan, t ex stroke).

Plötslig tryckande bröstsmärta (tecken på hjärtsjukdom).

Andningssvårigheter, bröstsmärta, svimning, ökad puls, blåaktig missfärgning av huden eller plötslig smärta i en arm, ben eller fot (tecken på att en blodpropp kan ha bildats).

Svullnad och rodnad längs en blodåder som är mycket öm och eventuellt smärtsam vid beröring.

Hög feber, frossa, sår i munhålan orsakade av infektioner (brist på vita blodkroppar).

Svår, ihållande dimsyn.

Några biverkningar är mycket vanliga(kan förekomma hos fler än 1 av 10 användare)

Blodvallningar

Förhöjd kolesterolhalt (hyperkolesterolemi)

Trötthet

Ökad svettning

Värk i skelett och leder (artralgi)

Om någon av dessa biverkningar är svår, ska du tala om det för din läkare.

Några biverkningar är vanliga(kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare)

Hudutslag

Huvudvärk

Yrsel

Allmän sjukdomskänsla

Mag-tarmbesvär som illamående, kräkningar, matsmältningsbesvär, förstoppning, diarré

Ökad eller minskad aptit

Muskelvärk

Benskörhet (osteoporos), som i vissa fall leder till frakturer (se även ?Kontroller under behandling med Letrozol Accord? i avsnitt 3).

Svullnad i armar, händer, fötter, fotleder (ödem)

Depression

Viktökning

Håravfall

Högt blotryck (hypertoni)

Buksmärta

Torr hud

Vaginalblödning

Palpitationer, snabb hjärtfrekvens

Ledstelhet (artrit)

Bröstsmärta 

Om någon av dessa biverkningar är svår, ska du tala om det för din läkare.

Andra biverkningar är mindre vanliga. Dessa biverkningar kan förekomma hos 1 till 10 av 1 000 användare:

Nervösa tillstånd som oro, ängslan, irritabilitet, dåsighet, minnesproblem, sömnighet, sömnsvårigheter, domningar, stickningar eller brännande känsla

Smärta eller brännande känsla i händer eller handleder (karpaltunnelsyndrom)

Nedsatt känsel, särskilt känslighet för beröring

Ögonbesvär såsom dimsyn, irritation i ögat

Hjärtklappning, snabb puls

Hudproblem såsom klåda (nässelutslag)

Vaginal flytning och torrhet

Smärta i brösten

Feber

Törst, smakförändringar, muntorrhet

Torra slemhinnor

Viktminskning

Urinvägsinfektion, tätare behov att urinera

Hosta

Förhöjd halt av enzymer

Gulfärgning av huden eller ögonen

Höga halter av bilirubin i blodet (en nedbrytningsprodukt av röda blodkroppar)

Svar på tråden Någon som fått biverkningar från letrozol???