• beccagranen

Tvist med fröken

Min 10 åring går i 4e klass. Förra veckan, i torsdags fick han gå hem från skolan vid lunchtid, och var hemma i fredags pga feber.  Så han missad en och en halv skoldag.  I fredags hade hans klassföreståndare lämna en hel hög med läxor på mitt andra barns förskola, som han skulle göra under helgen. 

Först ut läxor till denna veckan (mån/tis)
    * 15 engelska glosor
    * Svara på 4 frågor ang boken dom läser i svenska + läsa minst 5 sidor om dagen. Skriv en sammanfattning av händelse i boken, sedan förra veckan. 
    * 2 a4 sidor matteblad med uppgifter

Sen skulle han ta igen det han missat på lektion
    * 2x10 sidor matteblad (=20 sidor!)
    * Göra uppgifter i matteboken 4 sidor
    * Gör uppgifter i eng boken 5 sidor
    * Läs två sidor i religion och skriv sammanfattning/ svara på frågor
    * Svenska läxa om nordiska språk, läsa + svara på frågor.

Jag tycker det är helt absurt att skicka med så mycket över helgen, när man ligger hemma i feber! Under lördagen mådde han bättre, och då tog vi oss an lite av det. Jag valde att läsa högt för honom, och så diskuterade vi frågorna och jag skrev svaren som han sedan skrev av. Matteläxan gjorde han själv. Men den extra läxan med 20 sidor slängde jag. Vi kollla igenom och det var repetitioner. 

Mattefröken ifrågasatte att han inte gjort de 20 lösa bladen och jag sa att hon är inte frisk som skickar med så mycket till ett sjukt barn. Hon älta om att nationella proven snart är och det är viktigt. Han ligger inte efter i skolan och jag sa att jag prioriterar hans välmående före hennes prestationskrav. Sen slank det också ur mig att undervisningen måste bli bättre så barnen lär sig det dom behöver i skolan, istället för att vara i skolan på heltid och sen göra läxor resterande av dagen. Det är inte sunt att barnen har så mycket press på sig i så låg ålder.

Är det inte sjukligt mycket att klara av på en helg när man inte ens är frisk?

• Svar på tråden Tvist med fröken
  • HelaGotland
    beccagranen skrev 2018-03-08 12:32:57 följande:
    Jag citerade dig.  Men om du håller med om att det var för mycket. Varför tar du upp så mycket irrelevant ting och avsätter din tid till onödiga diktioner. Du håller med om att det var mycket, men sen då? jag var inte otrevlig när jag mailade henne. När hon ringde och inte var villig att kompromissa ut sa sitt och där med basta, ja då sa jag mitt. Jag har inte förolämpat henne eller sagt att hon är oempatisk dyl. Jag sa att det var sjukligt stor mängd att förvänta sig få klar under en helg när barnet ligger sjuk i feber. Kanske inte det rätta ordvalen från min sida, men just där och då, så sa jag så. 

Du behöver inte förklara dig. Det låter som att läraren har en dåligt upplagd läroplan om så mycket måste läsas in på fritiden. När jag själv gick i skolan har jag inget minne av att jag behövde göra mer än räkna några mattetal om jag varit borta.
  • zdudmwml
    beccagranen skrev 2018-03-08 12:32:57 följande:
    Jag citerade dig. 

Men om du håller med om att det var för mycket. Varför tar du upp så mycket irrelevant ting och avsätter din tid till onödiga diktioner. Du håller med om att det var mycket, men sen då? jag var inte otrevlig när jag mailade henne. När hon ringde och inte var villig att kompromissa ut sa sitt och där med basta, ja då sa jag mitt. Jag har inte förolämpat henne eller sagt att hon är oempatisk dyl. Jag sa att det var sjukligt stor mängd att förvänta sig få klar under en helg när barnet ligger sjuk i feber. Kanske inte det rätta ordvalen från min sida, men just där och då, så sa jag så. 
    I princip alla anser att man förolämpar någon om man säger att någon inte är frisk som argument varför man inte ska göra någonting.

Då du själv erkänner att du sagt så och det är märkligt att du inte vill kännas vid att du faktiskt förolämpat och varit elak.
  • zdudmwml
    HelaGotland skrev 2018-03-08 12:37:15 följande:

Du behöver inte förklara dig. Det låter som att läraren har en dåligt upplagd läroplan om så mycket måste läsas in på fritiden. När jag själv gick i skolan har jag inget minne av att jag behövde göra mer än räkna några mattetal om jag varit borta.
    Jag tycker faktiskt det.
    Då TS överdriver kraftigt, bara läser det hon vill läsa och hoppar över resten är det mycket troligt att det är TS som helt har missuppfattat situationen. För det verkar vara en ovana hon har, att tolka allt så negativt som möjligt. Det ligger lika nära tillhands att tro att läraren är kompet och har en bra upplagd planering men att det är TS som misstolkar situationen.
  • HelaGotland
    zdudmwml skrev 2018-03-08 12:39:06 följande:
    I princip alla anser att man förolämpar någon om man säger att någon inte är frisk som argument varför man inte ska göra någonting. Då du själv erkänner att du sagt så och det är märkligt att du inte vill kännas vid att du faktiskt förolämpat och varit elak.

Men kan du tagga ner?? Märkligt att folk på just Familjeliv alltid vill dra ner trådstartare.
  • beccagranen
    zdudmwml skrev 2018-03-08 12:08:04 följande:
    beccagranen skrev 2018-03-07 14:55:54 följande:
    Mattefröken ifrågasatte att han inte gjort de 20 lösa bladen och jag sa att hon är inte frisk  som skickar med så mycket till ett sjukt barn.
    beccagranen skrev  följande:
    Men den extra läxan med 20 sidor slängde jag.

Du bör ha bättre koll på vad du skriver.
    Att jag påpeka att undervsiningen måste bli bättre, det pga att hon hetsar barnen att det kommer prov, snart är det mattetest sen kommer nationella. Skickar läxor hem efter varje mattelektion till nästa. Och detta hade vi uppe på föräldramötet i höstas, att det är för mycket. Det har vart mail om att miljön i klassen är för stökig för att dom ska hinna med allt som dom borde. Så lösningen är att dom ska göra klart allt hemma. Och då har vi föräldrar ställt krav på skolan, att dom ska ha en extra personal som underlättar för läraren,  så att hon kan undervisa. 

Det är ett specifikt barn som lyckas hetsa ett par andra, och dom lever rövare på lektionerna. Dom har förflyttat hen till en annan grupp, men han lyckades dra igång ståhej där med. Så nu har dom tagit beslut om att klassen ska få en extra hjälpreda som ska fokusera på att hålla orningen och hjälpa till vid behov. 

Det är inte meningen att vi föräldrar ska hålla i undervisningen på hemmaplan för att läraren inte kan hålla orningen i klassen. Och detta är enda lektionen som tydligen inte fungerar, trotts att klassen har alla övriga lektioner ihop med, utan klagomål.
  • zdudmwml
    HelaGotland skrev 2018-03-08 12:43:21 följande:

Men kan du tagga ner?? Märkligt att folk på just Familjeliv alltid vill dra ner trådstartare.
    Nu är vi på ett diskussionsforum där det står alla fritt att skriva om de vill. Har du svårt att acceptera att man inte tycker lika som dig kan du delta i någon annan tråd.

Att det finns en generell tendens att vara elak mot TS har inget med mig att göra då jag aldrig är elak utan är så saklig det bara går. Jag begår ytterst sällan personliga påhopp och ska därför inte stå till svars för vad alla andra gör.

Har du något i sak att tillföra?
  • beccagranen
    zdudmwml skrev 2018-03-08 12:42:14 följande:
    Jag tycker faktiskt det.
    Då TS överdriver kraftigt, bara läser det hon vill läsa och hoppar över resten är det mycket troligt att det är TS som helt har missuppfattat situationen. För det verkar vara en ovana hon har, att tolka allt så negativt som möjligt. Det ligger lika nära tillhands att tro att läraren är kompet och har en bra upplagd planering men att det är TS som misstolkar situationen.
    Att du tvivlar på hela händelsen, gör det hela mer ologiskt varför du bemödar dig att diskutera om något du tvivlar på.

Du kommer med påhopp och anklagelser, förvrider det jag skriver och sedan förnekar. Sen skriver du att det är inte okej, en sådan lärare skulle anmälas till skolinspektion. Sen är läraren kompetent och har en bra upplagd planering?

Sen är det såna föräldrar som jag som får skolverket att haverera för att vi tar upp lärarens tid genom att argumentera. Men situationen var ju inte korrekt. Sen är det helt okej att ha en diskussion med läraren, fast ändå inte då klagar man på hur upplägget på dess planering är. Fast å andra sidan är upplägget bra, fasten vi har haft två föräldramöten om just mattelektionerna. Du skriver själv att hon är pedagog och kan detta bättre, men ändå lämnar hon sitt jobb till föräldrarna för att hon inte är kapabel att hålla i lektionerna enligt planering. 
  • viseversa

Omg hade blivit galen. Hade nog skickat ett mail till rektorn om detta hände oss. Låter helt sjukt och NEJ det är inte normalt.

• zdudmwml
    argument är ju bara att hon är beccagranen skrev 2018-03-08 13:05:50 följande:
    Att du tvivlar på hela händelsen, gör det hela mer ologiskt varför du bemödar dig att diskutera om något du tvivlar på.

Du kommer med påhopp och anklagelser, förvrider det jag skriver och sedan förnekar. Sen skriver du att det är inte okej, en sådan lärare skulle anmälas till skolinspektion. Sen är läraren kompetent och har en bra upplagd planering?

Sen är det såna föräldrar som jag som får skolverket att haverera för att vi tar upp lärarens tid genom att argumentera. Men situationen var ju inte korrekt. Sen är det helt okej att ha en diskussion med läraren, fast ändå inte då klagar man på hur upplägget på dess planering är. Fast å andra sidan är upplägget bra, fasten vi har haft två föräldramöten om just mattelektionerna. Du skriver själv att hon är pedagog och kan detta bättre, men ändå lämnar hon sitt jobb till föräldrarna för att hon inte är kapabel att hålla i lektionerna enligt planering. 
    Haha, hur står du har stora brister i antingen läsförståelsen och/eller argumentationsteknik.
    Du bygger halmdockor, förvanskar sakargument. Varför? För att du till varje pris vill att alla andra gör fel? i det här fallet läraren. 

Jag har inte skrivit något av det du anklagar mig för. Jag har däremot citerat dig, bla där du erkänner att du sagt att läraren är sjuk i huvudet.   Du citerar inte mig utan kör med halmgubbar, googla om du inte förstått innebörden.

Jag har redan förklarat förklarat flera gånger varför man tvivlar på dig. Att du vägrar ta till dig det utan bara ältar samma fråga om och om igen utan att lyssna på svaren berättar om vilken attityd du har. Det är mest troligt att du har samma attityd gentemot läraren.

Du  är inte kompetent att avgöra vad läraren är kapabel och vilken kompetens denne har. Dina argument är ju att hon citat: är sjuk i huvudet. Slut citat.

• HelaGotland
    zdudmwml skrev 2018-03-08 14:47:13 följande:
    Haha, hur står du har stora brister i antingen läsförståelsen och/eller argumentationsteknik. Du bygger halmdockor, förvanskar sakargument. Varför? För att du till varje pris vill att alla andra gör fel? i det här fallet läraren.  Jag har inte skrivit något av det du anklagar mig för. Jag har däremot citerat dig, bla där du erkänner att du sagt att läraren är sjuk i huvudet.   Du citerar inte mig utan kör med halmgubbar, googla om du inte förstått innebörden. Jag har redan förklarat förklarat flera gånger varför man tvivlar på dig. Att du vägrar ta till dig det utan bara ältar samma fråga om och om igen utan att lyssna på svaren berättar om vilken attityd du har. Det är mest troligt att du har samma attityd gentemot läraren. Du  är inte kompetent att avgöra vad läraren är kapabel och vilken kompetens denne har. Dina argument är ju att hon citat: är sjuk i huvudet. Slut citat.

Alltså jag kreverar. Jag klarar inte av folk av den här typen, med hela boken full av härskartekniker! Någon annan?
  • erikaABC

Men jösses ts, du behöver väl inte blåsa upp till strid bara för att läraren skickar med läxor.
    När helgen var slut hade du kunnat skicka mejl till läraren och förklarat att barnet var sjukt för att göra läxor över helgen.
    Lugna ner dig liite. du behöver inte rusta till krig för minsta lilla.

• modsey

Låter onekligen rätt myc9key och jag hade nog kontaktat läraren för dialog. Låg han efter innan på något vis?

Jag är så glad att vi haft läxfria skolor !

• cattus

Se på de finska skolorna som ligger i topp på olika mätningar av elevernas presationer, där är läxor "förbjudna". barnen behöver göra roliga saker för att  kunna och orka lära sig i skolan.

• zdudmwml
    cattus skrev 2018-03-08 22:00:30 följande:
    Se på de finska skolorna som ligger i topp på olika mätningar av elevernas presationer, där är läxor "förbjudna". barnen behöver göra roliga saker för att  kunna och orka lära sig i skolan.
    Den finska skolan var för 20 år sedan i samma kris som svenska skolan är idag. Finland tog då en helt annan väg och bestämde sig för att satsa mycket pengar istället för som Sverige som sparar pengar.

De höjde skatterna så att de kraftigt kunde höja lärarlönerna. Det gjorde att många ville jobba som lärare och därför blev det många fler som sökte in till lärarutbildningen. Med fler sökande ökade kvaliteten på utexaminerade lärare. De ökade lärartätheten. Bland annat.

De förbjöd friskolor och skolbyten för alla skolor ska ha samma kvalitet. Skolan är statlig.

Så länge som vi har friskolesystemet och fria byten kommer skolan att vara i kris. Så länge som vi inte går med på skattehöjning kommer skolan vara i kris.
  • Erla
    beccagranen skrev 2018-03-07 09:06:26 följande:

Min 10 åring går i 4e klass. Förra veckan, i torsdags fick han gå hem från skolan vid lunchtid, och var hemma i fredags pga feber.  Så han missad en och en halv skoldag.  I fredags hade hans klassföreståndare lämna en hel hög med läxor på mitt andra barns förskola, som han skulle göra under helgen. 

Först ut läxor till denna veckan (mån/tis)

* 15 engelska glosor

* Svara på 4 frågor ang boken dom läser i svenska + läsa minst 5 sidor om dagen. Skriv en sammanfattning av händelse i boken, sedan förra veckan. 

* 2 a4 sidor matteblad med uppgifter

Sen skulle han ta igen det han missat på lektion

* 2x10 sidor matteblad (=20 sidor!)

* Göra uppgifter i matteboken 4 sidor

* Gör uppgifter i eng boken 5 sidor

* Läs två sidor i religion och skriv sammanfattning/ svara på frågor

* Svenska läxa om nordiska språk, läsa + svara på frågor.

Jag tycker det är helt absurt att skicka med så mycket över helgen, när man ligger hemma i feber! Under lördagen mådde han bättre, och då tog vi oss an lite av det. Jag valde att läsa högt för honom, och så diskuterade vi frågorna och jag skrev svaren som han sedan skrev av. Matteläxan gjorde han själv. Men den extra läxan med 20 sidor slängde jag. Vi kollla igenom och det var repetitioner. 

Mattefröken ifrågasatte att han inte gjort de 20 lösa bladen och jag sa att hon är inte frisk som skickar med så mycket till ett sjukt barn. Hon älta om att nationella proven snart är och det är viktigt. Han ligger inte efter i skolan och jag sa att jag prioriterar hans välmående före hennes prestationskrav. Sen slank det också ur mig att undervisningen måste bli bättre så barnen lär sig det dom behöver i skolan, istället för att vara i skolan på heltid och sen göra läxor resterande av dagen. Det är inte sunt att barnen har så mycket press på sig i så låg ålder.

Är det inte sjukligt mycket att klara av på en helg när man inte ens är frisk?

Låter inte ens rimligt att förvänta sig att allt det ska göras av ett barn som är friskt, över en helg. Jag hade skickat med det och meddelat att det som hinns och orkas med kan göras. Hoppas det löser sig för er!
  • Tow2Mater
    zdudmwml skrev 2018-03-09 07:21:48 följande:
    Den finska skolan var för 20 år sedan i samma kris som svenska skolan är idag. Finland tog då en helt annan väg och bestämde sig för att satsa mycket pengar istället för som Sverige som sparar pengar.

De höjde skatterna så att de kraftigt kunde höja lärarlönerna. Det gjorde att många ville jobba som lärare och därför blev det många fler som sökte in till lärarutbildningen. Med fler sökande ökade kvaliteten på utexaminerade lärare. De ökade lärartätheten. Bland annat.

De förbjöd friskolor och skolbyten för alla skolor ska ha samma kvalitet. Skolan är statlig.

Så länge som vi har friskolesystemet och fria byten kommer skolan att vara i kris. Så länge som vi inte går med på skattehöjning kommer skolan vara i kris.
    "Läroplanen kan skilja sig väsentligt mellan olika kommuner."

"Finländska barn har läroplikt tills grundskolans lärokurser är avklarade, eller högst tio år, men inte skolplikt: en familj kan välja att arrangera undervisningen på annat sätt."

"Då barn undervisas hemma har föräldrarna rätt att göra upp egna läroplaner, på samma sätt som andra anordnare av undervisning. "

"Kommunerna ansvarar för grundskoleundervisningen, men också statliga och privata skolor finns, exempelvis i samband med lärarutbildning respektive med speciella språkprogram eller alternativ pedagogik."

"Skolor utomlands och skolor med undervisningsspråk annat än finska, svenska, samiska, rommani och teckenspråk har rätt att uppbära skäliga avgifter."

Jag gillar Finlands skola!
  • Poolskötaren

Hur mycket jag än respekterar mitt barns fröken i skolan så hade jag aldrig accepterat den mängden läxor.

När vi stannar hemma på grund av sjukdom är det för att vi är just för sjuka för att orka prestera som vanligt.

Om fröken (eller klassföreståndare, rektor, specialpedagog eller vem som hade _krävt_ att mitt barn skulle göra allt det över en helg så hade svaret från mig som förälder blivit:

"Jag förstår att du vill att hen fixar allt det där men det kommer antagligen inte att hända. Vi gör det som *barnet* orkar. För att fånga ett intresse och om ork finns kommer vi att läsa/titta på film om något ämne. I övrigt kommer vi att fokusera på att må bra. Inte känna press över läxor."

Jag har respekt för skolan och att den är viktig men mitt främsta jobb som förälder är att mitt barn mår bra och inte pressas onormalt hårt.

Jag är vuxen och jobbar och om min chef skulle kräva en massa jobb över helgen så hade det blivit kvalificerad övertid samt att jag hade tagit igen min lediga tid så fort som möjligt.

Idag är den psykiska ohälsan skyhög hos barn och unga vuxna och kraven är blytunga från alla möjliga håll. Det finns inte en chans att jag godkänner övermänskliga krav på mitt barn. Om inget särskilt händer kommer mitt barn att kunna gå in i vuxenlivet med trygghet och stabilitet. Det är för mig mycket mer värt än allt annat.

Stå på dig, ts! Den mängden läxor och den förväntade tiden de skulle vara klara på är helt orimligt.

• misil
    zdudmwml skrev 2018-03-09 07:21:48 följande:

Sverige satsar mer pengar på skolan än Finland,skillnaden mellan länderna är innehållet dvs pedagogiken,medans svensk skola gick vilse i postmodernistiskt genusflum så behöll Finland till stor del klassiskt lärande,detta förklarar till stor del varför svensk skola sjunkit  som en sten när det gäller resultat.
    Att tillföra ännu mera pengar till en skola som är felkonstruerad leder bara till att man kan göra ännu mera fel.
  • Dns

NP görs på våren i sexan. Förstår inte riktigt vad läraren menar med snart om ditt barn går i årskurs 4.

• zdudmwml
    misil skrev 2018-03-12 04:58:58 följande:
    Sverige satsar mer pengar på skolan än Finland,skillnaden mellan länderna är innehållet dvs pedagogiken,medans svensk skola gick vilse i postmodernistiskt genusflum så behöll Finland till stor del klassiskt lärande,detta förklarar till stor del varför svensk skola sjunkit  som en sten när det gäller resultat.
    Att tillföra ännu mera pengar till en skola som är felkonstruerad leder bara till att man kan göra ännu mera fel.
    Jag pratade om hur Finland tog sig ur krisen de hade i sitt skosystem. Den krisen liknade vår med skillnaden att deras resultat var sämre än våra är.

De höjde lönerna rejält och det kostar. Massor. Så nej, det leder inte nödvändigtvis till att det blir än mer fel.
Svar på tråden Tvist med fröken