Tyda journalanteckningar -Cellförändringar gravid
Hej, jag har sedan flera år haft cellförändringar, i början lätta men de senaste gångerna har de varit svåra.
Skulle opererat bort det i höstas men blev gravid så det får vänta till efter förlossning.
Är nu i gravidvecka 34 och för två veckor sedan så var jag hos läkaren för att de ville kolla till cellförändringarna och se så de inte blivit ännu värre.
Har haft mycket problem med blödningar och väldigt mycket sammandragningar sedan v 26, livmodertappen har även gått från 4,5 cm (i v 26) till 2,5 cm nu.
(Blivit inlagd och fått många bricanylsprutor flera gånger då de vissa gånger visat sig att tappen varit påverkad och varit ca 2 cm lång, men att den blivit längre när sammandragningarna upphört.)
Kan dessa problem ha med cellförändringarna att göra? Och kan det uppstå andra ?problem? iom detta?
Det står nämligen som huvuddiagnos i journalen:
?O998 Andra specificerade sjukdomar och sjukdomstillstånd hos modern som komplicerar graviditet, förlossning och barnsängstid?
Och så skulle jag vilja ha hjälp att tyda vad läkaren menar i min journal om någon förstår :)
?I grönljus ses inte bisarra kärl. Med ättikan ganska kraftigt snabbt upptag med skarpa kanter och lätt upphöjda. Samma område kanariegult. Får höga poäng 7-8.
Tillägg: Palperar med fingret i mjuk cervix, bevarad inte öppen.?
Vad menas med höga poäng?
Och mjuk cervix, menas det att tappen är mjuk och har börjat mogna?
jag hoppas någon orkar läsa och kan hjälpa mig :)