Min hobby biljard förstör förhållandet
Hej Familjeliv
Jag vänder mig till Er eftersom jag inte längre vet hur eller vad jag ska göra eller välja. Jag ska försöka förklara.
Jag är 42 år och har idag varit tillsammans med min fru i 7 år som jag älskar väldigt mycket. Men vi har det senaste året bråkat mycket över min hobby som är biljard (både 8-ball, 9-ball och snooker för att vara exakt). Jag spelar en hel del efter jobbet men då det blivit så riktigt intensivt senaste året och jag är så pass bra nu så vill inte vänner spela med mig längre och min fru är less att höra om biljard.
Jag letar dagligen så mycket jag kan på Youtube om dokumentärer, intervjuer och matcher och följer intensivt tävlingar på TV:n hemma. Min fru har därför valt att sitta själv och titta på sina amerikanska serier i ett annat rum. Hon säger att biljard inte är någon sport och att det är "jävligt tråkigt" och särskilt illa när jag dricker alkohol och tittar på matcher och hejar på. Ronnie O'Sullivan är min absoluta favorit som människa och jag tar detta väldigt personligt. För mig så är det en riktig legend och bra människa. Det är till och med så illa att jag har svårt att höra vad min fru säger när jag koncentrerar mig på matcherna på Eurosport.
Jag lider av Aspergers Syndrom och har därför en stark inlevelse och intensitet i det jag gör, annars blir det inte på riktigt för mig och kan lika väl vara. Så betraktar jag andra människor - dem gör saker halvtaffligt. Därför ber jag frun ofta vara tyst under särskilt matcher för jag analyserar den intensivt. Hur vit boll kommer att röra sig och vilka bra lägen som kan uppstå. När det är Youtube jag tittar på så brukar jag kunna lyssna bättre har jag märkt. Det har hänt att hon kommit i nya underkläder hon köpt när jag kollar på matcher men det måste vara ett sätt att manipulera mig på eftersom hon vet vad en match betyder. Jag får ofta dåligt samvete över vårt förhållande på grund av mitt brinnande intresse. Dagen efteråt så ber jag om ursäkt men det dröjer inte länge innan jag känner mig otillräcklig igen. Jag ser knappt min fru längre.
Min dröm är förstås att bli proffs som Ronnie O'Sullivan. Denna elegans och expertis är fullkomligt fantastisk. Vilken människa. Extrem. Nästan som en utomjording så bra och fenomenal. För mig är det vad livet handlar om och jag fattar inte hur Ronnie själv lyckas ha fru utan bråk och vara så extremt bra samtidigt. Jag har försökt få kontakt via mail men inte fått svar. Jag tycker min fru är oförstående över hur bra jag faktiskt är. Ingen kan övertyga henne.
För er som kan snooker så gjorde jag ett maximum break på 127 förrförra veckan, det är inte enkelt precis. Frun fullkomligt sket i detta när jag kom hem med min kö i handen och var på riktigt bra humör. Det urartade i ett bråk och bröt min kö i två bitar vilket gjorde mig RIKTIGT ledsen. Den hade jag gett 2.400 kronor för. Men Idol och Zumba och sådant skit är viktigt för henne att göra och följa, istället för hennes mans uppenbara briljans inom något som INTE ENS kallar för en sport - något som jag har riktig talang för medan hon själv inte har någon alls. Talang borde vara charm istället för all denna yta.
När det gäller samlevnad så har vi i princip ingen förstås. Förr kunde vi åka till solariet tillsammans eller fiska och göra annat roligt. Och att få frun att spela eller förstå biljard är en ren omöjlighet, jag har till och med försökt muta med resor och gåvor utan framgång. Hon kan inte hålla en kö ens. Mina vänner tittar gärna på biljard med mig hemma när jag bjuder på alkohol och frun håller sig då i köket eller är hon hemma hos väninnor.
Väninnorna har sedvanligt också haft åsikter och lagt sig i om hur jag ska leva mitt liv och det har varit riktigt livat hemma ibland. När jag sa till hennes ena väninna på nyårsafton att jag vill ha ett Riley snookerbord hemma så sa hon att jag var "blåst och en jävligt tråkig människa". Jag försökte förklara hur svår denna sport är men hon satt istället och hånade mig samt skelade med ögonen i syfte att göra narr av mina glasögon. Otroligt elakt och oförstående och det gör mig arg när jag skriver om det till och med. Men eftersom det handlade om biljarden så hjälpte inte min fru mig vid denna incident utan låtsades som ingenting.
Jag är beredd att satsa på karriär inom biljarden och leva ensam om det här ska fortsätta, men jag måste höra om det finns andra i samma sits som jag där ute. Där er hobby inkräktar kraftigt på ert förhållande och ni också bråkar mycket om den? Där hon bara inte kan förstå hur bra ni är och ni får aldrig positiv feedback? En kompis har en liknande situation då han håller på med rally. Det TAR mycket tid och ska man bli bra så måste man satsa och investera energi.
Ska jag behöva leta efter en kvinna som också spelar biljard för att livet ska gå ihop om jag nu ska satsa fullt ut? Jag har sett en annan kvinna spela på samma ställe ibland men jag har inte velat ingå några djupare diskussioner med henne eftersom jag är gift.
Sanningen är att biljard gör mig lycklig och att jag kan slappna av från jobbet. Samlevnad och till och med sex då hade jag kunnat avstå för att fortsätta om det krävs, men tänk om jag plötsligt inte är lika intresserad av biljard senare och det är kört? Det är OTROLIGT svårt för mig att föreställa mig hur illa eller bra det här kan bli.
Som sagt, finns det någon som känner igen sig i någon egen hobby och konflikt med förhållande?
Mvh
Petrus i Sundsvall