• askyfullofstars

IVF utomlands - Konsultation via Skype eller klinik?

Hej!

Ni som gjort IVF utomlands, oberoende land. Hur gjorde ni på första mötet? Pratat med Vitanova i Danmark som sade att vi kunde komma dit eller ta det via Skype... Men hur ska läkaren bedöma protokoll via Skype? Samt lära oss ta sprutorna osv? Har självklart mailat dem, men undrar hur ni gjorde...?

• Svar på tråden IVF utomlands - Konsultation via Skype eller klinik?
  • Calliope

Jag har gjort IVF på Vitanova. Eftersom det var sommar och jag ändå hade semester åkte jag ner till kliniken och gjorde konsultationen. Det hade nog funkat lika bra över Skype. All annan kommunikation gjorde jag med mejl.

• askyfullofstars
    Calliope skrev 2018-03-07 20:07:45 följande:

Jag har gjort IVF på Vitanova. Eftersom det var sommar och jag ändå hade semester åkte jag ner till kliniken och gjorde konsultationen. Det hade nog funkat lika bra över Skype. All annan kommunikation gjorde jag med mejl.

Jag undrar mest- hur gör de bedömningen med vilket protokoll man ska köra med över Skype? Eller kör de alltid korta/långa protokollet? Vad gjorde du under ditt möte/vad pratade ni om?
  • Calliope

Hade gjort fertilitetstester i Sverige och tog med resultatet till Danmark. Eftersom jag har regelbunden cykel och alla hormontester visade bra värden fick jag göra korta protokollet.

• askyfullofstars
    Calliope skrev 2018-03-07 22:16:49 följande:

Hade gjort fertilitetstester i Sverige och tog med resultatet till Danmark. Eftersom jag har regelbunden cykel och alla hormontester visade bra värden fick jag göra korta protokollet.

Jaha, så protokollet avgörs på hormonvärden? Isf kommer jag med göra korta protokollet. Är det fysiskt besvärande med alla sprutor? Svullar man upp av alla hormoner?
  • Calliope
    askyfullofstars skrev 2018-03-07 22:46:26 följande:

Jaha, så protokollet avgörs på hormonvärden? Isf kommer jag med göra korta protokollet. Är det fysiskt besvärande med alla sprutor? Svullar man upp av alla hormoner?

Jag tyckte inte det var jobbigt med sprutorna och jag fick inga biverkningar. En del mår dåligt av hormonerna men jag kände ingenting.

Magen blev lite uppsvälld efter äggplocket men det gick över på ett par dagar.
Svar på tråden IVF utomlands - Konsultation via Skype eller klinik?