• Anonym (AF)

Sårar jag honom omedvetet?

Pga. ex som var otrogen har jag förstörd självkänsla och är orolig att jag tyvärr omedvetet behandlar min nuvarande som om han skulle vara ett svin likt mitt ex. Det tror jag inte, har dock svårt att lita på min nuvarande, inte pga vad han sagt/gjort osv utan just för hur mitt ex var otrogen med lögner etc.

Finns det någon som har varit med om likande situation och kan ge mig något råd om hur jag ska tänka/vad jag ska säga till min nuvarande. Är rädd att skrämma bort min nuvarande pga hur jag eventuellt beteer mig.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Sårar jag honom omedvetet?
  • Tveksamt

Först och främst, prata med honom om hur du tänker och känner.
    Har du svårt att låta bli att projicera hur ditt ex var på din nuvarande kanske det även är en ide att gå och prata med någon om det. En terapeut eller en psykolog borde kunna hjälpa dig att bearbeta det hela.

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (L)
    Anonym (AF) skrev 2018-03-08 20:59:24 följande:

Pga. ex som var otrogen har jag förstörd självkänsla och är orolig att jag tyvärr omedvetet behandlar min nuvarande som om han skulle vara ett svin likt mitt ex. Det tror jag inte, har dock svårt att lita på min nuvarande, inte pga vad han sagt/gjort osv utan just för hur mitt ex var otrogen med lögner etc.

Finns det någon som har varit med om likande situation och kan ge mig något råd om hur jag ska tänka/vad jag ska säga till min nuvarande. Är rädd att skrämma bort min nuvarande pga hur jag eventuellt beteer mig.

Tack på förhand.

Vad hände? Hur är historien bakom ditt tidigare förhållande?
  • Anonym (AF)
    Tveksamt skrev 2018-03-08 21:35:14 följande:

Först och främst, prata med honom om hur du tänker och känner.

Har du svårt att låta bli att projicera hur ditt ex var på din nuvarande kanske det även är en ide att gå och prata med någon om det. En terapeut eller en psykolog borde kunna hjälpa dig att bearbeta det hela.

Har förklarat för honom att jag fortfarande inte har kommit över det exet gjorde och han är förstående då han också varit med om liknande svek.

Har funderat på att kontakta en terapeut faktiskt, kan kanske vara en god idé. Tack
  • Anonym (AF)
    Anonym (L) skrev 2018-03-08 21:41:04 följande:

Vad hände? Hur är historien bakom ditt tidigare förhållande?

Jag kom över ?bevis? på att mitt ex?s historia inte gick ihop efter en utekväll med sovplats hos kompis osv.

Det visade sig att han flörtat ihop sig med en tjej under kvällen och följt med henne hem. Låg med henne både på kvällen och sedan på morgonen. (Hela den långa historian om att han inte kunde ta sig hem efter utekvällen gick inte ihop men jag valde dumt nog att lita på honom) Låg även med mig efter detta skett.

Så, även fast nuvarande är ärlig och öppen med mig så ligger sveket i bakhuvudet. Tänker att exet kunde göra det så enkelt och lura mig, då kan väl nuvarande göra det lika lätt. Inte alls en sund tanke någonstans och det är detta jag är rädd ska förstöra allt. Jag vill inte att min nuvarande ska bli drabbad av något mitt ex gjort.
  • Anonym (L)

Jag har råkat ut för samma. Tog fyra år innan jag valde att försöka igen. Den personen fick mig verkligen att börja lita på folk igen och jag var bombsäker och riktigt jävla kär. I två år. Sen bedrog hon mig när vi valt att flytta ihop och nu är jag nere på botten igen.

Jag gjorde allt jag kunde för att min historia med mitt ex inte skulle drabba henne och tror jag lyckades någorlunda men inom mig fanns alltid en oro. En osäkerhet. Hon ville aldrig höra vad som hänt heller så hon förstod nog inte.

Och så händer det igen. Med den jag aldrig trodde det om. Förstår verkligen vad du känner. Dialog är allt jag kan tipsa dig om.

• Anonym (AF)

Tråkigt att läsa, inte alls en rolig erfarenhet det där. Det lilla jag lärt mig hittills är att man klarar sig. Än om de må vara otroligt tungt att bearbeta vad som hänt.

Dialog, absolut. Är orolig över hur jag framstår som inför min nuvarande när jag tar upp mina funderingar kring det här ämnet då jag inte vill att han ska känna sig bortglömd eller tro att jag går runt och tänker på ex på dagarna.

• Anonym (Anonym@)

Tror aldrig det går över helt. Men beror naturligtvis på vilken person man är.
    Tilliten till andra människor är skadad helt enkelt.

• Anonym (AF)

Tilliten bör gå att bygga upp igen, min tillit till mina vänner och familj har inte förändrats. Det är enbart till min partner, den som ska vara en närmst (enligt mig) och den jag ska kunna anförtro mig till 100%.

• Anonym (Anonym@)
    Anonym (AF) skrev 2018-03-09 10:39:58 följande:

Tilliten bör gå att bygga upp igen, min tillit till mina vänner och familj har inte förändrats. Det är enbart till min partner, den som ska vara en närmst (enligt mig) och den jag ska kunna anförtro mig till 100%.

Jo, jag håller med. Men vad har vänner och familj med ditt ex otrohet att göra?
    Jag pratar om just partners.
  • Anonym (AF)
    Anonym (Anonym@) skrev 2018-03-12 08:30:58 följande:

Jo, jag håller med. Men vad har vänner och familj med ditt ex otrohet att göra?

Jag pratar om just partners.

Okej, då tolkade jag fel när du skrev till andra människor.
Svar på tråden Sårar jag honom omedvetet?