• The Cat Lady

IVF i Sverige, hjälp!

Hej alla!
    Jag är en ensamstående kvinna på 34 år med en stor barnlängtan, och jag har allvarligt börjat fundera på att skaffa barn på egen hand. Nu mera är det ju tillåtet i Sverige, men vart vänder man sig, vem ringer man? Kan inte hitta någon direkt information om detta. Ringer man vårdcentralen först och dom skickar en vidare, eller hur fungerar det?

Ni ensamstående som har gjort insemination eller IVF i Sverige, hur länge har ni fått stå i kö och hur har ni blivit bemötta?

Tack på förhand!

Undanber mig kommentarer om att ett barn måste ha två föräldrar, tack!

• Svar på tråden IVF i Sverige, hjälp!
  • The Cat Lady

Är det dom testerna dom vill att man tar i Danmark också, eller är det fler/andra saker dom vill ha testade?

• askyfullofstars
    The Cat Lady skrev 2018-03-11 17:50:07 följande:

Är det dom testerna dom vill att man tar i Danmark också, eller är det fler/andra saker dom vill ha testade?

Danmark vill ha prover på AMH, THS, Östradiol LH etc (de vanliga man tar i en fertilitetsutredning). De vill även ha färska prov på hiv/hepatit/klamydia. Jag gjorde även en spolning av äggledarna för att säkerställa fri passage. Innan du gjort dessa prover gör de ingenting så börja med att ta dem. Var bor du?
  • The Cat Lady
    askyfullofstars skrev 2018-03-11 18:09:12 följande:
    Danmark vill ha prover på AMH, THS, Östradiol LH etc (de vanliga man tar i en fertilitetsutredning). De vill även ha färska prov på hiv/hepatit/klamydia. Jag gjorde även en spolning av äggledarna för att säkerställa fri passage. Innan du gjort dessa prover gör de ingenting så börja med att ta dem. Var bor du?
    Tack för svar!
    Jag bor i Norrköping. Hur gamla får proverna vara/ hur långt i förväg kan man göra dom? Gör man allt hos gyn? Typ man ringer gyn och säger att man vill ha en fertilitetsutredning och förklarar varför. Skickar dom mina uppgifter vidare till det ställe man har valt i Danmark, eller går dom in i journal och läser (fast det kanske dom inte kan i ett annat land, när jag tänker på saken Drömmer) eller ber man att få papper med sig från gyn? Är helt ny på det här Skäms.
  • askyfullofstars
    The Cat Lady skrev 2018-03-11 20:52:07 följande:

Tack för svar!

Jag bor i Norrköping. Hur gamla får proverna vara/ hur långt i förväg kan man göra dom? Gör man allt hos gyn? Typ man ringer gyn och säger att man vill ha en fertilitetsutredning och förklarar varför. Skickar dom mina uppgifter vidare till det ställe man har valt i Danmark, eller går dom in i journal och läser (fast det kanske dom inte kan i ett annat land, när jag tänker på saken ) eller ber man att få papper med sig från gyn? Är helt ny på det här .

Testerna får inte vara äldre än två år (hepatit/hiv). Om jag minns rätt gäller det även fertilitetsutredningen, min kommer vara över 1 år gammal när jag påbörjar behandling. Om du bor i Norrköping så kika med Lovisa Läkarmottagning om du kan göra en utredning där. Allt går även att göra i Danmark på den valda kliniken om du inte lyckas hitta en gynekolog som kan hjälpa dig på hemmaplan.

När du är färdig med utredning får du en kopia på din journal och skickar via post till Danmark. Du begär ett utdrag helt enkelt. Går smidigt när allt detta är färdigt! När alla proverna är färdiga så har ni konsultation via Skype. Beroende på behandlingsformen så kan du i princip sätta igång månaden efter. Donatorn kan du själv välja via Cryos eller European Spermbank, då beställer du till kliniken. Annars har kliniken donatorer som du kan välja mellan, dvs om du inte har särskilda krav som du vill söka efter själv (dyrare alternativ).
  • Nicole92

Har en kompis som precis fått sin första insemination ???? hon har Gjort det här i Sverige och är ensamstående ???? så ställ dig i kö du ????

• Samba80

Det är jag som är kompisen till ovanstående. Jag började med att höra av mig till gynmottagningen i mitt län i slutet på april förra året! 6 månader senare fick jag träffa en kurator och ytterligare en måndag senare läkare för diverse undersökningar och provtagning. I februari i år gjorde jag äggledarspolning och nån vecka senare fick komma till IVF. Har för 2 veckor sen gjort min första insemination och går nu och väntar på att få göra gravtestet till helgen. Donatorn har dom hämtat från Danmark. Skillnaden i Sverige är att man inte får välja själv men det ska vara en öppen donator. Är säkert olika i olika län hur lång väntetiden är. Jag hade nog tur. Skadar ju inte att ringa och kolla hur väntetiden ser ut och om det är mer värt att åka till Danmark. Eftersom mitt län har samarbete med Livio som är privatklinik så har dom samarbete med Danmark och donatorer. I landstingen tror jag att det är annat. Men ring och undersök innan du tar något beslut. För mig tog det som sagt mindre än 1 år. Lycka till!

• The Cat Lady
    Samba80 skrev 2018-03-12 11:13:33 följande:

Det är jag som är kompisen till ovanstående. Jag började med att höra av mig till gynmottagningen i mitt län i slutet på april förra året! 6 månader senare fick jag träffa en kurator och ytterligare en måndag senare läkare för diverse undersökningar och provtagning. I februari i år gjorde jag äggledarspolning och nån vecka senare fick komma till IVF. Har för 2 veckor sen gjort min första insemination och går nu och väntar på att få göra gravtestet till helgen. Donatorn har dom hämtat från Danmark. Skillnaden i Sverige är att man inte får välja själv men det ska vara en öppen donator. Är säkert olika i olika län hur lång väntetiden är. Jag hade nog tur. Skadar ju inte att ringa och kolla hur väntetiden ser ut och om det är mer värt att åka till Danmark. Eftersom mitt län har samarbete med Livio som är privatklinik så har dom samarbete med Danmark och donatorer. I landstingen tror jag att det är annat. Men ring och undersök innan du tar något beslut. För mig tog det som sagt mindre än 1 år. Lycka till!

Tack för ditt svar.
    Synd att man inte får välja något om donatorn i Sverige, men jag antar att dom ändå försöker passa ihop någorlunda vad gäller utseende?  Att dom tar någon med liknande färger och inte bara vem som helst?

Kul att höra att du inte behövde vänta så jättelänge! Håller tummarna att det lyckas för dig på första försöket nu!
  • Samba80

När det gäller donator så kollar dom hårfärg, ögonfärg och längd (och vikt, men min läkare ansåg att den kan variera så egentligen oväsentlig). Fick även frågan om speciella önskemål så lite får man säga till om! ????

Jag har inget emot att inte få välja, kommer ju älska barnet oavsett. Så egentligen spelar det mindre roll. Men bor man i ett län där väntetiden är flera år så förstår jag att man väljer Danmark! Men hör där jag bor var inte väntetiden så lång, så det var värt att vänta lite för att få ha nära till kliniken!

Jag hoppas du blir klokare och känner att det du beslutar blir rätt! Jag har verkligen inte ångrat mitt beslut! Hade längtat till dagen då jag skulle insemineras! ????

• Samba80
    The Cat Lady skrev 2018-03-12 21:16:04 följande:

Tack för ditt svar.

Synd att man inte får välja något om donatorn i Sverige, men jag antar att dom ändå försöker passa ihop någorlunda vad gäller utseende?  Att dom tar någon med liknande färger och inte bara vem som helst?

Kul att höra att du inte behövde vänta så jättelänge! Håller tummarna att det lyckas för dig på första försöket nu!

Mensen dök upp idag, så gravtest imorgon uteblir! Så nu får jag vänta in nästa ägglossning för försök nr 2! Tur man har nära till kliniken så det bara är att åka när man får glad gubbe på ÄL-testet!
  • The Cat Lady
    Samba80 skrev 2018-03-16 22:37:17 följande:
    Mensen dök upp idag, så gravtest imorgon uteblir! Så nu får jag vänta in nästa ägglossning för försök nr 2! Tur man har nära till kliniken så det bara är att åka när man får glad gubbe på ÄL-testet!
    Äsch vad synd, men hoppas att du lyckas nästa gång! Måste va väldigt spänt att gå och vänta på att få göra det där grav-testet efter man har varit iväg.
  • riikkaengstrom
    En barnlöshetsklinik pa världsniva sa hittar man i Finlands Abo (Turku). I denna Klinik sa har personalen ett kunnande av över 20 ars erfarenhet fast kliniken är ganska ny. Läkaren har ett kunnande som ligger pa världsniva. Vi har erfarenhet av flera barnlöshetskliniker som räknas till de bättre klinikerna i världen i över 10 ar. Idag her vi en liten glad flicka i var familj tack vare Aura klinikens personal. www.auraklinikka.fiFlört

Ingen kö, fast kunnande är pa världsniva!!!
  • Samba80
    The Cat Lady skrev 2018-03-19 15:26:30 följande:

Äsch vad synd, men hoppas att du lyckas nästa gång! Måste va väldigt spänt att gå och vänta på att få göra det där grav-testet efter man har varit iväg.

Var iväg igår igen, försök nr 2! Så nu får vi se! BIM 12/4! Lång väntan nu! Har du kommit nå längre i dina funderingar och undersökningar?
  • The Cat Lady
    Samba80 skrev 2018-03-28 21:11:49 följande:
    Var iväg igår igen, försök nr 2! Så nu får vi se! BIM 12/4! Lång väntan nu! Har du kommit nå längre i dina funderingar och undersökningar?
    Då får vi hålla tummarna att det lyckas den här gången! Jag har skrivit upp mig på väntelistan här i Sverige i alla fall. Väntar några månader, och om jag fortfarande inte hört något då så blir det kanske en liten tur till Danmark Glad.
  • Jomape

Finns även alternativ att göra det privat. Juridisk blir lite krångligare då om donatorns namn kommer upp i en utredning så kan den bli fadern på papper. Men där är det ingen väntetid.

• Biet

Fundera på att använda en privat donator, då slipper du kötider och det blir enklare för dig att planera ihop det.

Att du måste ange fader måste du göra även om du inseminerat dig utomlands på klinik.

Genom att göra det privat genom heminsemination har du ju fördelen av att du själv ställer dina krav på donatorn och vet precis vem det är. Du har också enkelt för framtiden om det skulle vara något att kunna gå tillbaka till donatorn och fråga. Något som inte går via en klinik.

Jag har fungerat som donator tidigare och hjälpt till i situationer som för dig med lyckat resultat.

Hör gärna av dig om du vill veta mer om det. Det är inte fel att skaffa sig kunskap om det.

Lycka till framöver hur du än väljer.

Svar på tråden IVF i Sverige, hjälp!