The Cat Lady skrev 2018-03-11 20:52:07 följande:
Tack för svar!
Jag bor i Norrköping. Hur gamla får proverna vara/ hur långt i förväg kan man göra dom? Gör man allt hos gyn? Typ man ringer gyn och säger att man vill ha en fertilitetsutredning och förklarar varför. Skickar dom mina uppgifter vidare till det ställe man har valt i Danmark, eller går dom in i journal och läser (fast det kanske dom inte kan i ett annat land, när jag tänker på saken ) eller ber man att få papper med sig från gyn? Är helt ny på det här .
Testerna får inte vara äldre än två år (hepatit/hiv). Om jag minns rätt gäller det även fertilitetsutredningen, min kommer vara över 1 år gammal när jag påbörjar behandling. Om du bor i Norrköping så kika med Lovisa Läkarmottagning om du kan göra en utredning där. Allt går även att göra i Danmark på den valda kliniken om du inte lyckas hitta en gynekolog som kan hjälpa dig på hemmaplan.
När du är färdig med utredning får du en kopia på din journal och skickar via post till Danmark. Du begär ett utdrag helt enkelt. Går smidigt när allt detta är färdigt! När alla proverna är färdiga så har ni konsultation via Skype. Beroende på behandlingsformen så kan du i princip sätta igång månaden efter. Donatorn kan du själv välja via Cryos eller European Spermbank, då beställer du till kliniken. Annars har kliniken donatorer som du kan välja mellan, dvs om du inte har särskilda krav som du vill söka efter själv (dyrare alternativ).