• Anonym (A)

Kan man få hjälp med lägenhet ifrån soc?

Om man är en barnfamilj som saknar eget boende kan man då få hjälp ifrån soc , bo i någon av deras lägenheter eller i någon lägenhet vars hyresvärd samarbetar med socialtjänsten ? Jag har tidigare frågat soc om dom kan hjälpa till med bostad men då sa dom att dom inte har någon bostad och att det stämmer inte att dom äger några lägenheter , men då var det inga barn med i bilden . Borde man inte få hjälp med boende ifall man har barn ? Jag har läst att det ska finnas sk garantiboenden genom socialtjänsten men det ska tydligen krävas oerhört mycket för att ett sådant boende ska kunna gå igenom?

• Svar på tråden Kan man få hjälp med lägenhet ifrån soc?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (soc) skrev 2018-03-11 09:55:53 följande:

Men självklart kan soc det, det förstår du väl?

Förvaltningsrätten omhändertar barn, efter ansökan från socialnämden. Men ALDRIG om det enda problemet är bostad.
  • HelaGotland
    Anonym (Tage) skrev 2018-03-10 18:17:00 följande:
    Jag var lite ironisk, men läste nyligen om hemlösa svenskar som bor utomhus i Malmö medan kommunen köper bostäder för makalösa summor till nyanlända.

Utomhus? Denna vargavinter?? Källa?
  • Anonym (Pi)
    Anonym (A) skrev 2018-03-10 18:13:25 följande:
    Jag hade boende när jag skaffade barn.
    Vad hände?
  • Anonym (soc)
    Anonym (mi) skrev 2018-03-11 10:03:27 följande:
    Är du på riktigt eller ett troll? Varför driver det omkring en massa hemlösa ungdomar? Varför är de inte omhändertagna. Varför finns det flera tusen hemlösa barnfamiljer. Varför är inte de barnen omhändertagna?

Andra insatser ska väl prövas först om jag förstår det rätt eftersom omhändertagande ska vara sista utvägen när inget annat funkar.
    Det finns inte ett enda barn som är hemlös i Sverige.
  • Anonym (mi)
    Anonym (soc) skrev 2018-03-11 14:45:14 följande:

Kanske inte så många som bor på gatan i pappkartonger men finns en massa barn som bor i tillfälliga lösningar så som vandrarhem, tillfälliga boenden, kompisars soffor, husvagnar etc. Dessa har inget eget hem och är därmed hemlösa även om de råkar ha tak över huvudet för natten
  • Anonym (Soc.)

Det finns det tyvärr.
  • Anonym (Carin)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-03-11 02:35:46 följande:
    Suck. Inga bostadsrätter har köpts till flyktingar. Kommunen har investerats i fastigheter som kommunernifta gör, som man sedan använder till olika saker. Just nu så används fastigheten till Kommunkontrakt, sen kanske det blir kontor och framöver kanske det säljs med vinst. Du har blivit överbevisad i flera trådar men fortsätter sprids denna osanning.
    Du kan omöjligt vara sådär korkad på riktigt och inte jobbar du på soc heller. Det har ju stått i media om lägenhetsköp till nyanlända och statistik visar att det finns ganska många bostadslösa barn och att vräkningar av barnfamiljer bara ökar.

• Anonym (Tage)
    Anonym (Carin) skrev 2018-03-12 23:08:35 följande:
    Du kan omöjligt vara sådär korkad på riktigt och inte jobbar du på soc heller. Det har ju stått i media om lägenhetsköp till nyanlända och statistik visar att det finns ganska många bostadslösa barn och att vräkningar av barnfamiljer bara ökar.

Alias soc. kör med Fake News.

Nacka Kommun har bland annat köpt bostadsrätter till en man med flera fruar och ett tvåsiffrigt antal barn.

Och man har sammanlagt spenderat hundratals miljoner kronor på bostäder till nyanlända.

Samtidigt har vi hemlösa svenskar som inte få någon hjälp av socialen. I många fall människor som arbetat och betalat skatt i decennier av ens liv.

Här finns att läsa om Nackas bostadsaffärer och hur man finansierar månggifte med skattemedel.

Eller har även Svt blivit en hatsajt?

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/starka-reaktioner-pa-manggifte-i-nacka-migrationsministern-vill-utreda

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nacka-kopte-lagenheter-for-350-miljoner
  • Anonym (Daily news)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-03-11 02:35:46 följande:

Suck. Inga bostadsrätter har köpts till flyktingar. Kommunen har investerats i fastigheter som kommunernifta gör, som man sedan använder till olika saker. Just nu så används fastigheten till Kommunkontrakt, sen kanske det blir kontor och framöver kanske det säljs med vinst. Du har blivit överbevisad i flera trådar men fortsätter sprids denna osanning.

Eftersom det knappt finns några hyreslägenheter längre måste ju kommunerna köpa bostadsrätter. Som de sedan hyr ut. Jag förstår inte varför det är så konstigt.
  • Anonym (Tage)
    Anonym (Daily news) skrev 2018-03-12 23:28:38 följande:
    Eftersom det knappt finns några hyreslägenheter längre måste ju kommunerna köpa bostadsrätter. Som de sedan hyr ut. Jag förstår inte varför det är så konstigt.
    Och jag förstår inte hur man kan klaga på att man får bo i husvagn under ett tag när man kommit hit om det nu är så att man flytt från kriget...
    Flytt, ja...man har tagit sig genom hela fredliga Europa för att komma till just Sverige.
  • Less is more
    Anonym (Tage) skrev 2018-03-12 23:31:18 följande:

Och jag förstår inte hur man kan klaga på att man får bo i husvagn under ett tag när man kommit hit om det nu är så att man flytt från kriget...

Flytt, ja...man har tagit sig genom hela fredliga Europa för att komma till just Sverige.

Nä, hade kunnat tänka mig att bo i en husvagn. Men är kanske ingen långsiktig lösning om man inte har bil och i detta väder. De behöver ju ta sig till SFI, AF, praktik, förskola, skola. Boendesitustionen behöver ju lösas.

Sen är det väl inte hållbart att alla flyktingar från kriget bor i de södra delarna av Europa. Det är uselt av länder som Ungern eller Österrike att inte ta emot flyktingar.

Har tyvärr inte tid att skriva ngt långt inlägg om flyktingpolitik.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Carin) skrev 2018-03-12 23:08:35 följande:

Du citera två olika personer är du medveten om det?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Tage) skrev 2018-03-12 23:16:37 följande:

Alias soc. kör med Fake News.

Nacka Kommun har bland annat köpt bostadsrätter till en man med flera fruar och ett tvåsiffrigt antal barn.

Och man har sammanlagt spenderat hundratals miljoner kronor på bostäder till nyanlända.

Samtidigt har vi hemlösa svenskar som inte få någon hjälp av socialen. I många fall människor som arbetat och betalat skatt i decennier av ens liv.

Här finns att läsa om Nackas bostadsaffärer och hur man finansierar månggifte med skattemedel.

Eller har även Svt blivit en hatsajt?

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/starka-reaktioner-pa-manggifte-i-nacka-migrationsministern-vill-utreda

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nacka-kopte-lagenheter-for-350-miljoner

Nej de har inte köpt bostadsrätt åt familjen. Kommunen har köpt bostadsrätter till KOMMUNEN. Och hyr ut i andra hand.
  • Anonym (anonym)

Kommuner har alltid köpt fastigheter/bostadsrätter för att kunna erbjuda olika typer av korta kontrakt till diverse grupper i samhället på orter där det är dåligt med hyresrätter. Finns otaliga artiklar om svenska familjer som är helt oförstående när deras korttidskontrakt går ut och de måste lämna sina lägenheter efter några år för att någon annan ska bo där i några år.

• Anonym (Tage)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-03-13 07:18:58 följande:
    Nej de har inte köpt bostadsrätt åt familjen. Kommunen har köpt bostadsrätter till KOMMUNEN. Och hyr ut i andra hand.
    Stämmer och i många fall (inte Nacka) har man givit ekonomiska migranter besittningsrätt = de har rätt att bo där hur länge de vill, det går inte att få bort hyresgästen.

Samtidigt har kommunerna spekulerat med skattebetalarnas pengar.

Undrar hur det känns att ha arbetat/betalat skatt och slåss mot kommunen i budgivning när kommunen använder det du betalat i skatt för att lägga bud med.
Svar på tråden Kan man få hjälp med lägenhet ifrån soc?