• Anonym (Ska bli nykter)

Nu är det slut med alkoholen

Efter ännu en helg med alldeles för mycket alkohol, eskalerade bråk och gråtande barn så har jag bestämt mig, på riktigt den här gången!

Jag har antabus jag fick utskrivet för 2 år sen, började på sommaren men sen kom alla halloween fester och liknande och jag tänkte att jag hade kontroll och slutade med antabus, det var ju bara vid speciella tillfällen tänkte jag... men de speciella tillfällena blev oftare och oftare... men den här gången ska det bli annorlunda, jag har installerat en app för att hålla koll på tiden och när jag har klarat ett helt år så ska jag ta med barnen på resa... dom får välja vart.

Jag har förstört så mycket pga alkohol och jag vill inte leva så längre, samtidigt så är det lättare att fly problemen än att ta tag i dem.

Är det någon annan som går i samma tankar och vill följas åt och stötta varandra?

• Svar på tråden Nu är det slut med alkoholen
  • Anonym (Nykter!)

Klart att du fixar det!

Jag startade själv den här tråden för nästan exakt tre år sedan (tänk att det redan är tre år!!) och jag dricker inte idag!

www.familjeliv.se/forum/thread/75041778-idag-ar-dagen-da-jag-ska-sluta-dricka

Det bästa är helt klart att min energinivå är så mycket högre! Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att man kunde ha så mycket energi i vardagen och att det gick att var glad så ofta. Jag trodde att det var normalt att vara trött och känna ett motstånd inför precis allt, men så var det inte.

Jag fick stor hjälp av alkoholhjalpen.se eftersom det gick att vara anonym. Jag kunde logga in när det var jobbigt och prata med andra eller bara läsa. När jag slutade kom det massor av känslor och tankar som jag tvingades göra upp med, men det var absolut värt det.

Skriv om dina tankar här. Jag finns och läser och bryr mig!

Anonym (Nykter!) skrev 2018-03-11 07:20:33 följande:

Klart att du fixar det!

Jag startade själv den här tråden för nästan exakt tre år sedan (tänk att det redan är tre år!!) och jag dricker inte idag!

www.familjeliv.se/forum/thread/75041778-idag-ar-dagen-da-jag-ska-sluta-dricka

Det bästa är helt klart att min energinivå är så mycket högre! Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att man kunde ha så mycket energi i vardagen och att det gick att var glad så ofta. Jag trodde att det var normalt att vara trött och känna ett motstånd inför precis allt, men så var det inte.

Jag fick stor hjälp av alkoholhjalpen.se eftersom det gick att vara anonym. Jag kunde logga in när det var jobbigt och prata med andra eller bara läsa. När jag slutade kom det massor av känslor och tankar som jag tvingades göra upp med, men det var absolut värt det.

Skriv om dina tankar här. Jag finns och läser och bryr mig!

Tack för dina ord! Det är så mycket just Nu, jag och min man har en hel del problem, men mycket beror säkert på alkoholen så jag börjar där.

Jag orkar inte heller någonting, alltid trött och deppig... gillar inte känslan av att vara helt nykter och har svårt att slappna av :( men jag tänkte att jag borde ta upp träningen igen men det kanske är dumt att köra på för hårt direkt i början... Var sjorde du för att tänka på annat och hålla dig sysselsatt?
  • Anonym (Nykter!)
    Anonym (Ska bli nykter) skrev 2018-03-11 07:42:40 följande:
    Tack för dina ord! Det är så mycket just Nu, jag och min man har en hel del problem, men mycket beror säkert på alkoholen så jag börjar där.

Jag orkar inte heller någonting, alltid trött och deppig... gillar inte känslan av att vara helt nykter och har svårt att slappna av :( men jag tänkte att jag borde ta upp träningen igen men det kanske är dumt att köra på för hårt direkt i början... Var sjorde du för att tänka på annat och hålla dig sysselsatt?
    Det är bra att börja med alkoholen, den ställer till mer än man vill tro.

Jag tänkte nog inte så mycket på annat, faktiskt. Jag tycker om att skriva och jag skrev väldigt mycket, det hade kunnat bli en bok! Om varför jag drack, om hela mänsklighetens konstiga inställning till alkohol, om hur allt började. . . Det hjälpte mig.

Redan ikväll var det jobbigt, vi har öl hemma och mannen tog en till maten, jag tänkte att en till skadar inte.... men jag lyckades!! men jag bävar redan inför nästa helg :(

• Anonym (K)

Så bra att du bestämt dig. Som tidigare skrev så ta den hjälp som finns att få. Kommunen brukar ofta ha stöd att erbjuda.

Jag tror det kan vara till stor hjälp att inte ha alkohol hemma sen tycker jag det var jävligt taskigt av din man att dricka öl när du bestämt dig. Men strongt att du kunde stå emot!

• Anonym (Nykter!)
    Anonym (K) skrev 2018-03-11 19:57:20 följande:

Så bra att du bestämt dig. Som tidigare skrev så ta den hjälp som finns att få. Kommunen brukar ofta ha stöd att erbjuda.

Jag tror det kan vara till stor hjälp att inte ha alkohol hemma sen tycker jag det var jävligt taskigt av din man att dricka öl när du bestämt dig. Men strongt att du kunde stå emot!

Nej, det låter verkligen inte bra. Det är nog något de måste prata om!!

Tyvärr så väntar jag mig inget stöd från mannen, han är nog den mest egoistiska människan jag någonsin träffat, han menar även på att det inte är han som har problem, vi dricker (drack) lika ofta men skillnaden är att han kan ta en eller två öl.... jag slutar inte förrän jag antingen däckar eller allt är slut. Jag tänkte dock be honom att inte köpa hem något när det här är slut, det är inga stora mängder direkt så bör gå ganska fort, får se vad han svarar då.

Som sagt så har ju vi våra problem men jag börjar med att ta tag i alkoholen så får vi se vad som löser sig med det.
  • Anonym (A)

Håller med
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Ska bli nykter) skrev 2018-03-11 19:52:52 följande:

Redan ikväll var det jobbigt, vi har öl hemma och mannen tog en till maten, jag tänkte att en till skadar inte.... men jag lyckades!! men jag bävar redan inför nästa helg :(

Det finns ju alkoholfri öl.

Elakt av din man att dricka, han borde också sluta. Lite osmakligt att dricka en vardag.
  • Anonym (Nykter!)
    Skuggofolket skrev 2018-03-13 22:05:01 följande:

Klart det inte är slut med alkoholen för din del. Du ljuger bara för dig själv och för din omgivning. Nu försöker du ljuga på internet också.

Först slutar du. Sen skriver du om det.

Det funkar inte att skriva om det för att sedan sluta. Det enda du gör är att bygga upp ett försvar tills nästa gång du åter faller tillbaka i ditt missbruk. Detta för att underlätta din egen ångest och för att lättare kunna skylla på din omgivning. Jag anser att du är en smutsig människa, som aldrig kommer kunna sluta ljuga.

Bittert snicksnack! Läste du inte mitt inlägg. Det ligger överst och bevisar att du har fel.
Svar på tråden Nu är det slut med alkoholen