• AgnetaR

Någon i sthlm som ska påbörja ivf och vill följas åt

Hej!

Att påbörja ivf resan känns för mig läskigt, skrämmande men samtidigt extremt roligt!!!

Det är mycket jag känner och undrar över...

Tänkte höra nu om det finns flera där som ska påbörja denna resa eller har påbörjat resan som känner som mig. Och har behovet av att bolla tankar och känslor med andra i samma sits.

Jag och min sambo har tidigare hos min gynekolog blivit kollade... Tatt blodprov, spermaprov och gynekologisk undersökning. De hittade inget som skulle kunna va i hinder för oss att skaffa barn. Det enda är min sköldkörtelvärde som var på gränsen som jag äter levaxin för och att mina äggledare påvisar pcos syntomer.

Hur går det för er och vart är ni i resan?

Hoppas hörs inom kort??

• Svar på tråden Någon i sthlm som ska påbörja ivf och vill följas åt
  • Hormonkarusellen
    LillaAw skrev 2018-04-04 16:10:04 följande:

Tack för ditt svar! :) två veckor va ju ändå okej! Då kanske vi hinner i maj. Men beror på när vi får tid på Sophiahemmet åter.

Jag tänkte gå med men min kille ville va anonym och tyckte inte Facebook va bra :/ så får hålla mig till familjeliv.

Det kan jag förstå. Man är ganska anonym ändå tycker jag, vi vet ju inte så mycket mer om varann än namnet

Går det fortare om man gått där innan? Eller har de sagt något om väntetid för första samtal annars? Alla dessa väntetider gör mig tokig! Veckor hit och veckor dit...
  • LillaAw

Ja jag vet.. jag vill gärna gå med :/ Mest med gemensamma vänner och att vi inte sagt något till ens närmsta familjen än.

Jag hoppas att jag ska få en snabb tid tillbaka när jag väl ringer Sophiahemmet och remissvar kommit. De sa att de måste ha beslutet innan man kan boka en tid.

• MissDayDream
    LillaAw skrev 2018-04-05 12:35:33 följande:

Ja jag vet.. jag vill gärna gå med :/ Mest med gemensamma vänner och att vi inte sagt något till ens närmsta familjen

Gruppen är helt hemlig så dina vänner på facebook ser inte att du är med :)
  • LillaAw
    MissDayDream skrev 2018-04-05 18:18:22 följande:

Gruppen är helt hemlig så dina vänner på facebook ser inte att du är med :)

Jag vet, jag skulle gå med men en av er i gruppen va vän med min sambo på Facebook så han ville inte att det skulle komma fram XD ingen jag känner dock! Det är en liten värld..
  • LillaAw
    Hormonkarusellen skrev 2018-04-06 06:30:56 följande:

Världen är liten jag har inte heller sagt något till familjen.. har du berättat för någon av dina vänner?

Jag har berättat för några nära men väldigt få. Kanske kommer berätta om vi skulle misslyckas med fler ivf men känner att jag vill ha en "fristad" där jag bara är jag och inte någon som behöver medlidande för att jag inte kan få barn. Vill inte att min mamma ska fråga och börja oroa sig. Men det kommer väl en dag när jag kommer berätta :) har du berättat för många?
  • Hormonkarusellen
    LillaAw skrev 2018-04-06 13:59:12 följande:

Jag har berättat för några nära men väldigt få. Kanske kommer berätta om vi skulle misslyckas med fler ivf men känner att jag vill ha en "fristad" där jag bara är jag och inte någon som behöver medlidande för att jag inte kan få barn. Vill inte att min mamma ska fråga och börja oroa sig. Men det kommer väl en dag när jag kommer berätta :) har du berättat för många?

Förstår precis. Har två vänner som vet typ vad vi går igenom, men inte precis när och sådär.. klarar inte att de ska ringa och fråga hur det gått, då är det bättre de i te vet när. Sambons mamma vet nu, och hon är mer införstådd i datum mm. Annars är det ingen som vet just nu, någon som kanske misstänker att något händer och att man mår lite kass ibland men inte mer än så.

Min mamma skulle dels inte kunna hålla tyst, alla för veta direkt. Och sen skulle hon fråga för mycket och tycks synd om sig själv, i välmening såklart men det funkar inte för mig att hantera det också ovanpå allt annat.

Har du en nära relation till dina föräldrar annars? Känner att jag tappat dem ännu lite mer nu, inte för att hon egentligen frågat men man kan inte säga hur man mår eller vad man gjort i veckan liksom, det är mest ?jo det är bra? och ?nä inget särskilt? ... lite synd kan jag känna..
  • LillaAw
    Hormonkarusellen skrev 2018-04-06 17:30:07 följande:

Förstår precis. Har två vänner som vet typ vad vi går igenom, men inte precis när och sådär.. klarar inte att de ska ringa och fråga hur det gått, då är det bättre de i te vet när. Sambons mamma vet nu, och hon är mer införstådd i datum mm. Annars är det ingen som vet just nu, någon som kanske misstänker att något händer och att man mår lite kass ibland men inte mer än så.

Min mamma skulle dels inte kunna hålla tyst, alla för veta direkt. Och sen skulle hon fråga för mycket och tycks synd om sig själv, i välmening såklart men det funkar inte för mig att hantera det också ovanpå allt annat.

Har du en nära relation till dina föräldrar annars? Känner att jag tappat dem ännu lite mer nu, inte för att hon egentligen frågat men man kan inte säga hur man mår eller vad man gjort i veckan liksom, det är mest ?jo det är bra? och ?nä inget särskilt? ... lite synd kan jag känna..

Ja jag känner samma. Mina föräldrar bor i södra Sverige så vi ses inte så ofta men pratar ofta i telefon, iaf varje vecka. Känner att jag blivit en "tråkigare" person mot ganska många senaste året. Är inte lika sugen på att hitta på saker, gå ut och festa och sådär. Kan ibland känna att jag nästan glömt hur det är att inte tänka på att man vill ha barn. Det tar över så mycket av livet. Kanske är jag inte lika öppen för andra känslor med andra då heller för alla känslor kretsar typ kring viljan att få barn.

Jag ringde CvL kliniken idag i Uppsala och fick tid för uppstartsmöte och sprutgenomgång etc den 8 maj så om en månad. De tar patienter från Sthlm som fått remiss skickad för finansierad ivf. Så fort remissen är skickad kan man tydligen boka tid där. Jag ska enligt min app ha mens den 10 maj så kaaanske kan börja direkt i den cykeln om de går med på det. Har du eller någon annan här i tråden funderat på dem? De har väldigt bra resultat och nöjda patienter vad jag förstår :)
  • Hormonkarusellen
    LillaAw skrev 2018-04-06 18:36:58 följande:

Ja jag känner samma. Mina föräldrar bor i södra Sverige så vi ses inte så ofta men pratar ofta i telefon, iaf varje vecka. Känner att jag blivit en "tråkigare" person mot ganska många senaste året. Är inte lika sugen på att hitta på saker, gå ut och festa och sådär. Kan ibland känna att jag nästan glömt hur det är att inte tänka på att man vill ha barn. Det tar över så mycket av livet. Kanske är jag inte lika öppen för andra känslor med andra då heller för alla känslor kretsar typ kring viljan att få barn.

Jag ringde CvL kliniken idag i Uppsala och fick tid för uppstartsmöte och sprutgenomgång etc den 8 maj så om en månad. De tar patienter från Sthlm som fått remiss skickad för finansierad ivf. Så fort remissen är skickad kan man tydligen boka tid där. Jag ska enligt min app ha mens den 10 maj så kaaanske kan börja direkt i den cykeln om de går med på det. Har du eller någon annan här i tråden funderat på dem? De har väldigt bra resultat och nöjda patienter vad jag förstår :)

Lite som jag då, har mina 20mil bort. Jag får dåligt samvete ibland för jag är kort i samtal eller inte tar mg för roliga saker, undviker att träffa vissa människor osv.. men man får förklara sedan varför - de som är äkta vänner förstår och kommer tillbaks tänker jag.

Har också hört mycket gott om dem, men känner inte att jag får ihop det med hemlighetsmakeri på jobbet och åka så långt, så jag valde en närmare klinik. Känns som det ska funka för sambon också, som ska köra bil , och jag kommer kommunalt.

Hoppas det klaffar med din cykel så du får starta före sommaren! Jag kommer behöva piller först, så jag hoppas vi hinner ett försök! Vi får hålla tummarna
  • Egnidedon

Precis en sån här tråd hade jag tänkt skriva själv! Jag är 32 år, bor i Stockholm och har efter två fruktlösa år bestämt mig för att försöka med ivf. Har fått remiss från Sophiahemmet och väntar på svar nu. Skulle så gärna få kontakt med andra i samma situation. Bara min närmsta familj vet ens att vi försöker och det är jobbigt att inte kunna prata med vänner om något som är så stor del av livet just nu.

• LillaAw
    Hormonkarusellen skrev 2018-04-07 08:59:08 följande:

Lite som jag då, har mina 20mil bort. Jag får dåligt samvete ibland för jag är kort i samtal eller inte tar mg för roliga saker, undviker att träffa vissa människor osv.. men man får förklara sedan varför - de som är äkta vänner förstår och kommer tillbaks tänker jag.

Har också hört mycket gott om dem, men känner inte att jag får ihop det med hemlighetsmakeri på jobbet och åka så långt, så jag valde en närmare klinik. Känns som det ska funka för sambon också, som ska köra bil , och jag kommer kommunalt.

Hoppas det klaffar med din cykel så du får starta före sommaren! Jag kommer behöva piller först, så jag hoppas vi hinner ett försök! Vi får hålla tummarna

Förstår. Jag har berättat på jobbet då vi bara är 4 där rätt nära och de undrar varför jag varit hos doktorn så mycket. Min sambo jobbar i Uppsala så för honom passar det bra att vi valde CvL. Dock lite omständigt för mig men går snabbtåg från Sthlm nu på 30 min så går rätt snabbt. Hopps man inte behöver åka dit så mycket mer än för äggplock och insättning :)

Vad är det för tabletter du ska prova nu först då?

Längtar så till första besöket nu. Tiden går så långsamt.
  • Hormonkarusellen
    Egnidedon skrev 2018-04-10 22:17:40 följande:

Precis en sån här tråd hade jag tänkt skriva själv! Jag är 32 år, bor i Stockholm och har efter två fruktlösa år bestämt mig för att försöka med ivf. Har fått remiss från Sophiahemmet och väntar på svar nu. Skulle så gärna få kontakt med andra i samma situation. Bara min närmsta familj vet ens att vi försöker och det är jobbigt att inte kunna prata med vänner om något som är så stor del av livet just nu.

Vi startade en facebookgrupp ett par st i Stockholm, en hemlig så du kan skriva utan att dina vänner ser. Säg till om du vill vara med, så ser jag till att du får kontakt med hon som kan lägga till medlemmar

Vi är ungefär i samma sits, snart 30, ett och ett halvt års försök utan äl i vårt fall, just varit på första besök för ivf på gärdet. Tycker det är så skönt med andra i samma sits att prata med
  • Hormonkarusellen
    LillaAw skrev 2018-04-10 22:31:00 följande:

Förstår. Jag har berättat på jobbet då vi bara är 4 där rätt nära och de undrar varför jag varit hos doktorn så mycket. Min sambo jobbar i Uppsala så för honom passar det bra att vi valde CvL. Dock lite omständigt för mig men går snabbtåg från Sthlm nu på 30 min så går rätt snabbt. Hopps man inte behöver åka dit så mycket mer än för äggplock och insättning :)

Vad är det för tabletter du ska prova nu först då?

Längtar så till första besöket nu. Tiden går så långsamt.

Ah, ja då funkar det ju. Det tar mig 20 min att gå från jobbet, så det är perfekt, ungefär lika långt för sambon med bil

Jag måste ta piller för blödning eftersom jag inte får egen mens. Jäkla skithormoner som jag ätit till och från i flera år nu, man blir så ledsen av dem!

När vi kom in på kliniken igår gick ett inslag på tv om Tobias Persson och hans turné med show om ivf. Det kändes så himla ironiskt och ment to be blev jättesugen på att de föreställningen, men den går först i höst i Stockholm tyvärr

Ingen annan i tråden som sett den?
  • Hormonkarusellen
    Hormonkarusellen skrev 2018-04-11 08:51:48 följande:

Vi startade en facebookgrupp ett par st i Stockholm, en hemlig så du kan skriva utan att dina vänner ser. Säg till om du vill vara med, så ser jag till att du får kontakt med hon som kan lägga till medlemmar

Vi är ungefär i samma sits, snart 30, ett och ett halvt års försök utan äl i vårt fall, just varit på första besök för ivf på gärdet. Tycker det är så skönt med andra i samma sits att prata med

Jag är ju rolig.. det var ju ifrån den här tråden vi startade gruppen jaja, den som vill gå med är välkommen - se längre upp i tråden så finns en person att söka upp och bli vän med för att gå med i gruppen
Svar på tråden Någon i sthlm som ska påbörja ivf och vill följas åt