Themis skrev 2018-03-13 20:15:44 följande:
Kroppen är gjord för att tåla lite eller ingen föda i några dagar, så länge man får i sig vätska och en smula salt så är det ingen fara om man annars är frisk.
Däremot är det inte så snällt mot kroppen att gå direkt från en överflödsdiet till noll, och om man fastar i en vecka och sen direkt klämmer i sig trerätters på restaurang så kan man må riktigt dåligt och i sällsynta fall t.o.m. få tarmvred.
Har man fastat p.g.a. läkarundersökning eller liknande så är det bra att börja med "snäll" mat sedan, som lite buljong, kokt potatis/morot, fisk eller lite rostat bröd samt kanske magra mjölkprodukter om man tål det.
Fett och protein är jobbigare för kroppen att ta hand om så det kommer i nästa steg. Men tåligheten är väldigt olika, en del kan äta oregelbundet och konstigt utan att få magproblem medan andra är känsligare.
Nackdelen med längre fasta är att man tappar muskelmassa samtidigt som kroppen använder fett. Och eftersom musklerna hjälper oss att göra av med energi även medan vi sitter stilla eller sover så är det dumt att tappa muskler om man vill gå ner i vikt.
Kan man tappa muskler även i mitt fall?
Där jag enbart ätit frukost, en dålig sådan dessutom. Tre knäckebröd.
Och sedan äter jag ingenting tills klockan, tja. Tio eller elva..