• Anzil

Hur mycket tar kroppen skada av att inte ätit på en hel dag?

Hej!

Jag kommer förmodligen inte äta någonting förs på imorgon på lunchtiden någonstans.

Och jag undrar hur mycket tar kroppen skada av detta?

Jag känner mig lite yr och allmänt svag. Känns som om magen inte har lika mycket luft/blivit plattare.

Jag har inte ätit sedan på morgonen. Och då åt jag endast knäckebröd, tre stuckna.

• Svar på tråden Hur mycket tar kroppen skada av att inte ätit på en hel dag?
  • vipsan

På lång sikt ingen skada alls. Däremot är det ju tillfälligt med hungerkänsla, illamående och matthet men det går över när du äter igen. Se till att få i dig vätska bara.

• Aniiee

På en enda dag - inte alls. TIllfällig fasta någon gång i månaden är bra för kroppen. Sen att man blir hungrig och känner effekterna av det är ju jobbigt, men drick vatten eller om du har buljongtärningar eller fond hemma så drick ätklar buljong, så känns det lite bättre.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Themis

Kroppen är gjord för att tåla lite eller ingen föda i några dagar, så länge man får i sig vätska och en smula salt så är det ingen fara om man annars är frisk.

Däremot är det inte så snällt mot kroppen att gå direkt från en överflödsdiet till noll, och om man fastar i en vecka och sen direkt klämmer i sig trerätters på restaurang så kan man må riktigt dåligt och i sällsynta fall t.o.m. få tarmvred.

Har man fastat p.g.a. läkarundersökning eller liknande så är det bra att börja med "snäll" mat sedan, som lite buljong, kokt potatis/morot, fisk eller lite rostat bröd samt kanske magra mjölkprodukter om man tål det.

Fett och protein är jobbigare för kroppen att ta hand om så det kommer i nästa steg. Men tåligheten är väldigt olika, en del kan äta oregelbundet och konstigt utan att få magproblem medan andra är känsligare.

Nackdelen med längre fasta är att man tappar muskelmassa samtidigt som kroppen använder fett. Och eftersom musklerna hjälper oss att göra av med energi även medan vi sitter stilla eller sover så är det dumt att tappa muskler om man vill gå ner i vikt.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Anzil
    Aniiee skrev 2018-03-13 20:04:52 följande:

På en enda dag - inte alls. TIllfällig fasta någon gång i månaden är bra för kroppen. Sen att man blir hungrig och känner effekterna av det är ju jobbigt, men drick vatten eller om du har buljongtärningar eller fond hemma så drick ätklar buljong, så känns det lite bättre.

Tack för informationen angående om fastan. Det känns lite bättre och ångesten lade sig ned och man kände sig nästan hälsosam.

Men varför är det egentligen bra, för det känns samtidigt som om att det inte borde vara det.

Vad är logiken med att det skulle vara bra egentligen?
  • Anzil
    Themis skrev 2018-03-13 20:15:44 följande:

Kroppen är gjord för att tåla lite eller ingen föda i några dagar, så länge man får i sig vätska och en smula salt så är det ingen fara om man annars är frisk.

Däremot är det inte så snällt mot kroppen att gå direkt från en överflödsdiet till noll, och om man fastar i en vecka och sen direkt klämmer i sig trerätters på restaurang så kan man må riktigt dåligt och i sällsynta fall t.o.m. få tarmvred.

Har man fastat p.g.a. läkarundersökning eller liknande så är det bra att börja med "snäll" mat sedan, som lite buljong, kokt potatis/morot, fisk eller lite rostat bröd samt kanske magra mjölkprodukter om man tål det.

Fett och protein är jobbigare för kroppen att ta hand om så det kommer i nästa steg. Men tåligheten är väldigt olika, en del kan äta oregelbundet och konstigt utan att få magproblem medan andra är känsligare.

Nackdelen med längre fasta är att man tappar muskelmassa samtidigt som kroppen använder fett. Och eftersom musklerna hjälper oss att göra av med energi även medan vi sitter stilla eller sover så är det dumt att tappa muskler om man vill gå ner i vikt.

Kan man tappa muskler även i mitt fall?

Där jag enbart ätit frukost, en dålig sådan dessutom. Tre knäckebröd.

Och sedan äter jag ingenting tills klockan, tja. Tio eller elva..

• Themis
    Anzil skrev 2018-03-13 20:49:03 följande:
    Kan man tappa muskler även i mitt fall?

Där jag enbart ätit frukost, en dålig sådan dessutom. Tre knäckebröd.

Och sedan äter jag ingenting tills klockan, tja. Tio eller elva..
    En dag gör ingen större skillnad.

Men om kroppen inte får tillräckligt med material för att bygga upp och laga celler som går sönder så börjar den efter lite tid bryta ner sig själv. Det handlar ju om överlevnad, att använda den energin till att driva kroppen framåt och att hjärnan ska fortsätta fungera någorlunda så att vi hittar fram till ny mat och vatten innan det är för sent.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Hur mycket tar kroppen skada av att inte ätit på en hel dag?