• Matruska

Hur får jag barnen att respektera vuxna?

Nu har jag inte själv barn, men är klassassistent i en etta. Och de har noll respekt. Eller någorlunda för läraren, men inte mycket. De tror de kan bete sig precis hursomhelst, näbbar tillbaka och lyssnar inte på vad man säger. Har försökt prata med läraren, men hen vet inte heller hur vi ska göra. Visst, prata med föräldrarna. Men det kan man ju inte göra hela tiden.

Tacksam för hjälp och råd!

• Svar på tråden Hur får jag barnen att respektera vuxna?
  • Anonym (Abc)

För det är ändå så att tystnad från skolan tolkas som att allt fungera bra. Både i klassen som helhet och för mitt eget barn.

• Richi3
    Anonym (Emme) skrev 2018-03-14 15:32:45 följande:
    Hur många ettor har du undervisat? Om msn har som lösning att bjuda in polisen så har man nog många problem som lärare
    Jag är inte lärare och vet ärligt talat inte hur man ska bemötta såna småttingar. Men jag står fast vid att ju så snart de kommer upp i åldrarna skadar det ju absolut inte om Polisen tex som jag sa. kommer och besöker och snackar med barnen. Sjuåringar vad det beträffar är ju mer nyfikna på bilarna dom kör kanske och vill prata om vad som Polisen bär med sig för arbetsredskap ut i tjänst såsom Stilettbatonger och så klart tjänstevapen osv. och det ser inte så bra ut att snacka just om sånt för så små kids. Det här med Polis vart bara en idé jag hade! Jag frågade liksom min 11-åring och han så att lärarna redan hade pratat med dom om respekt, men att ungarna i grabbens klass ändå beter sig som rötägg mot fröknarna, vi pratar inte om att något så oskyldigt beteende som att gunga lite på stolen trots att läraren säger nä.. om och om igen. Utan här var det frågan om att även de små, ja de har ett jäkla humör, svär och slåss omkring sig, rusar ut ur klassrummet alt. sitter kvar och stör fullständigt genom hela lektionen och lärarna tar inte tag i barnen och hänvisar dom ut och bort från klassrummet då de inte vågar, lärarna blir trakasserad