• Matruska

Hur får jag barnen att respektera vuxna?

Nu har jag inte själv barn, men är klassassistent i en etta. Och de har noll respekt. Eller någorlunda för läraren, men inte mycket. De tror de kan bete sig precis hursomhelst, näbbar tillbaka och lyssnar inte på vad man säger. Har försökt prata med läraren, men hen vet inte heller hur vi ska göra. Visst, prata med föräldrarna. Men det kan man ju inte göra hela tiden.

Tacksam för hjälp och råd!

• Svar på tråden Hur får jag barnen att respektera vuxna?
  • Anonym (Abc)

För det är ändå så att tystnad från skolan tolkas som att allt fungera bra. Både i klassen som helhet och för mitt eget barn.

• Richi3
    Anonym (Emme) skrev 2018-03-14 15:32:45 följande:
    Hur många ettor har du undervisat? Om msn har som lösning att bjuda in polisen så har man nog många problem som lärare
    Jag är inte lärare och vet ärligt talat inte hur man ska bemötta såna småttingar. Men jag står fast vid att ju så snart de kommer upp i åldrarna skadar det ju absolut inte om Polisen tex som jag sa. kommer och besöker och snackar med barnen. Sjuåringar vad det beträffar är ju mer nyfikna på bilarna dom kör kanske och vill prata om vad som Polisen bär med sig för arbetsredskap ut i tjänst såsom Stilettbatonger och så klart tjänstevapen osv. och det ser inte så bra ut att snacka just om sånt för så små kids. Det här med Polis vart bara en idé jag hade! Jag frågade liksom min 11-åring och han så att lärarna redan hade pratat med dom om respekt, men att ungarna i grabbens klass ändå beter sig som rötägg mot fröknarna, vi pratar inte om att något så oskyldigt beteende som att gunga lite på stolen trots att läraren säger nä.. om och om igen. Utan här var det frågan om att även de små, ja de har ett jäkla humör, svär och slåss omkring sig, rusar ut ur klassrummet alt. sitter kvar och stör fullständigt genom hela lektionen och lärarna tar inte tag i barnen och hänvisar dom ut och bort från klassrummet då de inte vågar, lärarna blir trakasserade ju av de små! Jag ska snacka vidare med min son om det här, vi kom inte längre sen, men jag blev nu lite chockad när man börjar rota i det så här, man har liksom en annan helhetsbild om hur det kan tänka sig att se ut under lektionerna och i skolan överhuvudtaget, men nä. Jag har ärligt talat glömt hur det var från det man själv gick.. hmm. Här är det på med glasögonen, putsa dom och "titta igen under mattorna" "bakom jalusierna" kalla det vad man vill. Hmm, kanske ska man vara med en dag i skolan under lektionerna och lyssna och se hur det går till. Att jag inte har tänkt på det där tidigare. Jaja, här ?spånar jag iväg? som vanligt.
  • Mrs Green
    Anonym (Abc) skrev 2018-03-14 21:01:04 följande:

Be läraren skicka ett mail till föräldrarna om att prata med barnen om hur man ska uppföra sig. Jag har förstått på min dotter (3:an) att det är många som kommer lite sent på morgonen och många som pratar mycket. Och jag känner ju många av föräldrarna också och en del är alltid sena till saker och tänker nog inte på att de skickar barnen försent till skolan och föräldrar till barn som stör som inte skulle tycka det var ok att deras barn inte lyssnar. Men jag känner mig rätt säker på att de aldrig fått höra från någon lärare att det är problem med att barnen kommer sent eller stör lektionerna (ett av de barnen känner jag föräldrarna väl och de skulle absolut berätta då vi ofta pratar med varandra om skolan och liknande men det känns inte som min sak att säga att jag hört av mitt barn att deras är sent och högljutt).

Jagr övertygad om att ett brev till alla föräldrar om att prata med barnen om respekt och uppförande skulle kunna få en stor effekt. Alla föräldrar skulle inte ta åt sig och alla barn skulle inte heller det. Men antagligen tillräckligt många för att det faktiskt skulle bli en förändring.

Visst kan man skicka ett mail till alla föräldrar, men jag tycker även det är bra att skicka ett separat mail till de föräldrar vars barn stör.
    Självklart ska alla föräldrar prata med sina barn om hur man uppför sig, men åtminstone jag vill prata på lite olika sätt med min dotter beroende på om hon är en av dem som stör, eller om det är mer förebyggande. 
  • Mrs Green
    Anonym (Abc) skrev 2018-03-14 21:01:04 följande:

Be läraren skicka ett mail till föräldrarna om att prata med barnen om hur man ska uppföra sig. Jag har förstått på min dotter (3:an) att det är många som kommer lite sent på morgonen och många som pratar mycket. Och jag känner ju många av föräldrarna också och en del är alltid sena till saker och tänker nog inte på att de skickar barnen försent till skolan och föräldrar till barn som stör som inte skulle tycka det var ok att deras barn inte lyssnar. Men jag känner mig rätt säker på att de aldrig fått höra från någon lärare att det är problem med att barnen kommer sent eller stör lektionerna (ett av de barnen känner jag föräldrarna väl och de skulle absolut berätta då vi ofta pratar med varandra om skolan och liknande men det känns inte som min sak att säga att jag hört av mitt barn att deras är sent och högljutt).

Jagr övertygad om att ett brev till alla föräldrar om att prata med barnen om respekt och uppförande skulle kunna få en stor effekt. Alla föräldrar skulle inte ta åt sig och alla barn skulle inte heller det. Men antagligen tillräckligt många för att det faktiskt skulle bli en förändring.

Visst kan man skicka ett mail till alla föräldrar, men jag tycker även det är bra att skicka ett separat mail till de föräldrar vars barn stör.
    Självklart ska alla föräldrar prata med sina barn om hur man uppför sig, men åtminstone jag vill prata på lite olika sätt med min dotter beroende på om hon är en av dem som stör, eller om det är mer förebyggande. 
  • got

Respekt handlar om relationer, tror jag. Klassläraren har uppenbarligen lyckats skapa en god relation till sina elever men det verkar inte som att övriga vuxna har gjort det. Min klass fungerar jättebra med mig i klassrummet men så fort t ex fritidspersonalen eller en vikarie kommer in så blir eleverna som förbytta. Jag har pratat med barnen om att man ska lyssna på alla vuxna osv men det hjälper inte. Om inte de vuxna visar barnen att de är intresserade av dem/ tycker om dem så kommer dagens barn inte att respektera dem.

Mitt tips är alltså att de vuxna som upplever att eleverna inte respekterar dem ska försöka vara noga med att skapa goda kontakter. Spela ett spel tillsammans, prata på rasten eller sitt bredvid i matsalen. Ta chansen att lära känna eleverna i situationer där inte krav på "lydnad" eller gott uppförande krävs. Försök bygga denna typ av relation med de mest tongivande barnen i klassen först så brukar de andra följa efter.

• Anonym (I)
    Anonym (Malmöit) skrev 2018-03-14 13:26:16 följande:

Hade detta varit i min hemstad Malmö hade jag sagt att sånt får du acceptera i vissa sämre områden.

Precis. Man får anta att TS är en kvinna...
  • Anonym (Malmöit)
    Anonym (I) skrev 2018-03-19 20:21:52 följande:

Gäller både män och kvinnor.

Ickemuslimer är kufar och behandlas därefter.
  • got
    Anonym (I) skrev 2018-03-19 20:21:52 följande:

Fast problemen jag upplever i mitt inlägg ovan gäller en skola med i princip endast svenskfödda barn och med svenskfödda föräldrar. De flesta bor i villor som kostar från 3 miljoner och uppåt och utbildningsnivån är överlag hög. Så problemet med respekt finns överallt...
  • Anonym (Malmöit)
    got skrev 2018-03-19 20:32:34 följande:

Fast problemen jag upplever i mitt inlägg ovan gäller en skola med i princip endast svenskfödda barn och med svenskfödda föräldrar. De flesta bor i villor som kostar från 3 miljoner och uppåt och utbildningsnivån är överlag hög. Så problemet med respekt finns överallt...

Respekten på de sämre skolorna i Malmö kan du inte ens föreställa dig.
  • got
    Anonym (Malmöit) skrev 2018-03-19 20:40:30 följande:

Respekten på de sämre skolorna i Malmö kan du inte ens föreställa dig.

Det kan hända, jag Har ingen kännedom om hur det ser ut där. Jag ville bara belysa att det är ett problem i samhället i stort och inte isolerat till vissa städer, eller grupper (vilket personen ovan fick det att låta som). Ett tecken på bristen på respekt är att vi just nu har nationella prov. Vi har redan på föräldramötet i 2:an talat om att det är prov mellan v.11-20 i 3:an och att inga ledigheter kommer att beviljas under dessa veckor. Detta för att det är ca 15 prov som ska göras, varav vissa är gruppuppgifter som kräver att alla elever är närvarande. Av 60 barn, i 3:an, är det ändå 9 st som antingen ansökt om ledighet ( och fått avslag) eller har sjukanmält sina barn, fast vi vet att de är i Thailand eller på skidsemester. Detta är ett tecken på dålig respekt, från föräldrarnas sida, och det är klart att det smittar av sig på barnen...
  • Anonym (Malmöit)
    got skrev 2018-03-19 20:51:53 följande:

Det kan hända, jag Har ingen kännedom om hur det ser ut där. Jag ville bara belysa att det är ett problem i samhället i stort och inte isolerat till vissa städer, eller grupper (vilket personen ovan fick det att låta som). Ett tecken på bristen på respekt är att vi just nu har nationella prov. Vi har redan på föräldramötet i 2:an talat om att det är prov mellan v.11-20 i 3:an och att inga ledigheter kommer att beviljas under dessa veckor. Detta för att det är ca 15 prov som ska göras, varav vissa är gruppuppgifter som kräver att alla elever är närvarande. Av 60 barn, i 3:an, är det ändå 9 st som antingen ansökt om ledighet ( och fått avslag) eller har sjukanmält sina barn, fast vi vet att de är i Thailand eller på skidsemester. Detta är ett tecken på dålig respekt, från föräldrarnas sida, och det är klart att det smittar av sig på barnen...

Det är ju stor skillnad på respekt frpn föräldrarnas sida och respekt frpn elevernas sida.

När det gäller Nationella Prov tänker föräldrarna att proven finns bara för att kunna bocka av kunskapsnivån nationellt. De har ingen betydelse för elever som inte har betyg. Därför skiter föräldrarna i de och tar ledigt ändå.
  • got

Fast jag tycker att det hör ihop. Att som förälder visa för sina barn att det skolan (och dess personal) säger är viktigt att respektera tror jag hänger ihop med hur eleverna ser på skolans personal. Undantag finns givetvis och i vilket fall är det skolans vuxna som ansvarar för att skapa förroendefulla relationer med sina elever. Det går bara så mycket enklare om hem och skola står på samma sida...

• Anonym (respekt)
    got skrev 2018-03-19 20:09:44 följande:

Respekt handlar om relationer, tror jag. Klassläraren har uppenbarligen lyckats skapa en god relation till sina elever men det verkar inte som att övriga vuxna har gjort det. Min klass fungerar jättebra med mig i klassrummet men så fort t ex fritidspersonalen eller en vikarie kommer in så blir eleverna som förbytta. Jag har pratat med barnen om att man ska lyssna på alla vuxna osv men det hjälper inte. Om inte de vuxna visar barnen att de är intresserade av dem/ tycker om dem så kommer dagens barn inte att respektera dem.

Mitt tips är alltså att de vuxna som upplever att eleverna inte respekterar dem ska försöka vara noga med att skapa goda kontakter. Spela ett spel tillsammans, prata på rasten eller sitt bredvid i matsalen. Ta chansen att lära känna eleverna i situationer där inte krav på "lydnad" eller gott uppförande krävs. Försök bygga denna typ av relation med de mest tongivande barnen i klassen först så brukar de andra följa efter.

Håller med, och måste lägga till att respekt alltid är ömsesidig.
    En lärare som visar barnen respekt, får lättare respekt tillbaka.

Men - respekt för barnen är inte samma sak som att låta dem göra som dom vill - utan handlar mer om att lyssna, ta hänsyn och vara tydlig.

Till exempel, om det finns regler om att inte avbryta den som pratar, så gäller det alla och alltid. Under en genomgång kan läraren inte be de elever som stör att vara tysta, för att sedan direkt efter svara på en fråga som ställts rakt ut av en annan elev.
    Eller ett exempel om att respektera varandras tid och arbetsro. Lärarens tid för genomgång kan beskrivas och begränsas, "Jag tänker ha en genomgång på 5 minuter, och sedan ska ni få jobba själva med uppgifterna på sida 7-10 fram till rasten". På samma sätt kan läraren begränsa barnens utvikningar och prat, "Nu har ni fem minuter på er att fråga, tänk på att det kan vara många som har frågor, så fatta er kort så att vi hinner med alla frågor." Och sedan måste man följa upp varje fråga och utvikning, och se till att barnen får hjälpa att hålla de ramar man gemensamt satt upp.

De regler och ramar som sätts för tiden i skolan måste utgå från barnens behov och förutsättningar, och de ska sättas tillsammans med barnen så de känner att de är delaktiga. Förståelse och delaktighet är grunden till motivation.

Jobbar man på det här sättet kommer barnen att känna sig sedda, respekterade och lyssnade på, och läraren får respekt och förtroende tillbaks.

Många barn i dag får tyvärr inte alls med sig detta hemifrån. När tid och ork inte räcker, tar många den "enkla" vägen och styr upp tillvaron med regler och förbud, och missar ansvarstagande och hänsyn i uppfostran. Det gör att barnen inte hänger med mentalt i sin egen utveckling, och ofta blir osäkra och lär sig mer om hur man undviker att följa regler än nyttan med gemensamma ramar i gruppen.
Svar på tråden Hur får jag barnen att respektera vuxna?