• Kvinna1

Är det bara jag, eller är hon för mycket!

Hej!

Har en syster som fick barn för snart 1 år sen...Saken är den att hon är en person som förväntar sig mycket från andra, men kan inte riktigt se hur mycket man gör för henne i det stora hela.

Efter hon fick barn så har det hela blivit värre. Vi trippar alla på tå, och vet inte riktigt hur vi ska vara eller göra. Hon har sambo, så hon är inte själv.

Om vi i familjen träffas för en lunch el likande, så kan hon direkt få ett utbrott att ingen av oss förstod att vi skulle ta barnet. Så hon kan få äta i lugn och ro. 
    Vi erbjuder henne avlastning titt som tätt. Vi erbjuder oss att hålla i barnet för stunden, eller om hon har något hon vill göra el bara vila. tex. 

Men endå så blir det pikar hit och dit på oss som är där för stunden att vi inte förstår att hon behöver avlastning, att hon behöver få äta frukosten ifred. att vi borde direkt tagit barnet, hon ska inte behöva be om sånt. Vi ska förstå det direkt.

när min syster  hade lagat mat, så blev hon sur för att min mamma erbjöd sig att duka av bordet och ta hand om disken.  hon blev sur att hon skulle behöva somna sitt eget barn, att man inte förstod att hon var mätt och trött och skulle behöva vila. 

hon ställer krav på oss, och förväntar sig massor. Jag vet inte hur jag ska säga till henne så hon förstår. 

Jag vet själv när mina barn var små, hon fanns inte där då...inte i närheten vad hon begär från oss. Jag ställde inga såna här krav, anser att vill någon hålla när jag äter min mat..Så valde jag att hålla själv. det är mitt ansvar. ingen annan ska behöva känna någon press..

hur ska vi få henne att förstå att vi finns här för henne, men att det är hon som är mamma till barnet. att det är hennes ansvar, och att hon gärna får be oss om hjälp. Vi är ju där på studs oftast, tycker synd om hennes sambo med. för han verkar inte göra många rätt i hennes bok heller.

• Svar på tråden Är det bara jag, eller är hon för mycket!
  • äldreochklokare

Det enda är nog att tala klarspråk, en sån person fattar inte om ni försöker vara "artiga". Sur blir hon ju uppenbarligen hur ni än gör så ni har inget att förlora. Vad säger hennes sambo? 

• viseversa

Men säg ifrån. Ditt barn ditt ansvar. Du fanns inte där för mig när mina barn var små.

• scaniae
    Kvinna1 skrev 2018-03-16 10:50:49 följande:

Hej!

Har en syster som fick barn för snart 1 år sen...Saken är den att hon är en person som förväntar sig mycket från andra, men kan inte riktigt se hur mycket man gör för henne i det stora hela.

Efter hon fick barn så har det hela blivit värre. Vi trippar alla på tå, och vet inte riktigt hur vi ska vara eller göra. Hon har sambo, så hon är inte själv.

Om vi i familjen träffas för en lunch el likande, så kan hon direkt få ett utbrott att ingen av oss förstod att vi skulle ta barnet. Så hon kan få äta i lugn och ro. 
    Vi erbjuder henne avlastning titt som tätt. Vi erbjuder oss att hålla i barnet för stunden, eller om hon har något hon vill göra el bara vila. tex. 

Men endå så blir det pikar hit och dit på oss som är där för stunden att vi inte förstår att hon behöver avlastning, att hon behöver få äta frukosten ifred. att vi borde direkt tagit barnet, hon ska inte behöva be om sånt. Vi ska förstå det direkt.

när min syster  hade lagat mat, så blev hon sur för att min mamma erbjöd sig att duka av bordet och ta hand om disken.  hon blev sur att hon skulle behöva somna sitt eget barn, att man inte förstod att hon var mätt och trött och skulle behöva vila. 

hon ställer krav på oss, och förväntar sig massor. Jag vet inte hur jag ska säga till henne så hon förstår. 

Jag vet själv när mina barn var små, hon fanns inte där då...inte i närheten vad hon begär från oss. Jag ställde inga såna här krav, anser att vill någon hålla när jag äter min mat..Så valde jag att hålla själv. det är mitt ansvar. ingen annan ska behöva känna någon press..

hur ska vi få henne att förstå att vi finns här för henne, men att det är hon som är mamma till barnet. att det är hennes ansvar, och att hon gärna får be oss om hjälp. Vi är ju där på studs oftast, tycker synd om hennes sambo med. för han verkar inte göra många rätt i hennes bok heller.

Jag hade gjort så här: (men sen är jag van att öppna munnen)

Säg:
    Vi är inte din sambo som du kan kräva avlastning av.
    Du ska vara glad att vi hjälper dig.
    Du är otacksam mot oss och vi hoppas du inte beter dig likadant mot din sambo för i så fall kommer du till slut mista honom.
    Ja, det är jobbigt att få barn men du måste ändra din attityd om du inte vill stå ensam kvar.

Då kommer hon först tappa hakan, kanske skrika lite men sen när hon fått gå hem och fundera över saken kommer poletten trilla ner.

Det ger också mer effekt om ni är flera familjemedlemmar som säger detta gemensamt.
  • Kvinna1

Tack för era svar.

Ska definitiv säga så som du skrev scaniae, känner att det behövs.

Tack åter igen. Det är inte lätt när hon inte hae någon självinsikt , utan rättfärdigar sitt beteende bara

• Persikaplommon

Säg som det är. Det blir bara värre annars.

Låtsas att hon inte är din syster...

Skulle du acceptera hennes beteende? Skulle du ens umgås med henne?

Att ni råkar vara släktingar ger henne ingen rätt att bete sig svinigt mot er.

• scanmia

Passar hennes beteende in med hur hon var innan graviditet och moderskap? Annars kan det vara ett tecken på att hon inte mår bra i sin situation, förlossningsdepression kanske, och det här är hennes buffliga rop på hjälp. Älska mig som mest när jag som minst förtjänar det, heter det ju. Folk som mår dåligt kan ibland vara riktigt odrägliga att vara i närheten av. Ifall det är så, har du tid/ork/vilja att hjälpa? Det är ingen mening med att du ska bränna ut dig. Och det finns ingen mening med att du, även om du vill hjälpa henne, ska behöva vara dörrmatta heller. Hur tror du hon skulle reagera om du bara sa något i stil med "Varför sa du så? Jag hjälper dig gärna, men jag vill inte att du talar till mig på det sättet." 

Svar på tråden Är det bara jag, eller är hon för mycket!