• modsey

Ledigt från skolan åk 4, 2-'3 veckor

Kikar på resor och väljer lite mellan att åka innan jul och då komma hem säg den 23 december alternativt åka den 25 december. Finns för och nackdelar med både förslagen men nummer ett kräver mer ledigt från skolan till barnen. Hur strikta är de på era skolor med ledigheter i fen åldersklassen?

• Svar på tråden Ledigt från skolan åk 4, 2-'3 veckor
  • hallontryffel

På våra barns skola hade ni inte fått godkänt att ta ledigt 2-3 veckor, där är de tydliga med att resor skall göras på lovveckor och att de inte godkänner semesteransökningar utanför loven.

Däremot är väl det enda som kan hända för barn i fyran att de får tiden registrerad som olovlig frånvaro.

• modsey
    hallontryffel skrev 2018-03-18 17:47:12 följande:

På våra barns skola hade ni inte fått godkänt att ta ledigt 2-3 veckor, där är de tydliga med att resor skall göras på lovveckor och att de inte godkänner semesteransökningar utanför loven.

Däremot är väl det enda som kan hända för barn i fyran att de får tiden registrerad som olovlig frånvaro.

Jag är ganska säker att det beviljas på vår skola. Sett flera som rest.men det är klart med alternativ att åka den 25 blir det bara drygt en vecka ledigt mot minst två med det andra alternativet
  • hammarhajen

Där jag jobbar hade det nog kunnat gå, beror lite på hur mycket annan ledighet och sjukfrånvaro barnen haft och hur deras skolsituation ser ut i övrigt.

Däremot hade skolan inte hjälpt till med uppgifter innan resan eller extrastöd för att ta igen missad undervisning. Sådant hade föräldrarna själva fått leta fram med hjälp av den info som finns på skolans webbplats, plus bara tugga i sig faktum om barnet missat något viktigt och därigenom fått sämre förutsättningar att hänga med när det kom tillbaka. 

• modsey
    hammarhajen skrev 2018-03-18 18:01:14 följande:

Där jag jobbar hade det nog kunnat gå, beror lite på hur mycket annan ledighet och sjukfrånvaro barnen haft och hur deras skolsituation ser ut i övrigt.

Däremot hade skolan inte hjälpt till med uppgifter innan resan eller extrastöd för att ta igen missad undervisning. Sådant hade föräldrarna själva fått leta fram med hjälp av den info som finns på skolans webbplats, plus bara tugga i sig faktum om barnet missat något viktigt och därigenom fått sämre förutsättningar att hänga med när det kom tillbaka. 

Mina barn har lätt för sig och vi har hitills inte tagit ledigt något extra. Självklart ligger ansvaret på föräldrar att de ligger i fas med uppgifterna. Jag är ganska säker på att de som varit lediga fått hjälp med vilka kapitel som ska göras dock
  • Tonårsmamman1
    modsey skrev 2018-03-18 17:45:21 följande:
    Av skäl med släken kanske det inte fungerar samt ett mer av privat karaktär
    Varför då skriva att det är ett alternativ? Trodde att ni valde mellan dessa  tidpunkter.

Ta upp det  med  skolan så fort som möjligt, att vänta är riskabelt, speciellt om ni är flera som ska åka och ni måste boka tidigt. 
  • modsey
    Tonårsmamman1 skrev 2018-03-18 18:12:36 följande:

Varför då skriva att det är ett alternativ? Trodde att ni valde mellan dessa  tidpunkter.

Ta upp det  med  skolan så fort som möjligt, att vänta är riskabelt, speciellt om ni är flera som ska åka och ni måste boka tidigt. 

Det är helt enkelt fortfarande ett alternativ. Vi har och kan inte bestämma oss ännu.
  • hammarhajen
    modsey skrev 2018-03-18 18:06:48 följande:
    Mina barn har lätt för sig och vi har hitills inte tagit ledigt något extra. Självklart ligger ansvaret på föräldrar att de ligger i fas med uppgifterna. Jag är ganska säker på att de som varit lediga fått hjälp med vilka kapitel som ska göras dock
    Ja, det är ju olika på olika skolor det där.

Man arbetar ju olika också. En del har inte läroböcker utan bygger undervisningen mer på t.ex. laborationer, diskussioner, filmer som kräver licensetc och då är det ju svårare att ta igen. Så klart att vi också berättar om det redan finns bestämda kapitel att läsa, men då det utgör kanske 10 % av all lektionstid är det ju väldigt mycket som faller bort. Enklare att ta igen om man arbetar mer läroboksstyrt. Fråga skolan så vet ni, det är nog enklast. 
  • hammarhajen
    modsey skrev 2018-03-17 22:12:29 följande:
    Flera skäl. Dels att barnen inte vill fira julafton borta.
    Fast just det skälet hade nog inte gett ledigt här. 

Man kan inte alltid få båda kakorna. Att missa julen hemma kan förstås vara tråkigt, men det får man kanske köpa om man får en fantastisk långresa istället. 
  • modsey
    hammarhajen skrev 2018-03-18 19:54:36 följande:

Fast just det skälet hade nog inte gett ledigt här. 

Man kan inte alltid få båda kakorna. Att missa julen hemma kan förstås vara tråkigt, men det får man kanske köpa om man får en fantastisk långresa istället. 

Det mer privata skälet skulle jag såklart ta med skolan.
  • Aniiee
    hallontryffel skrev 2018-03-18 17:47:12 följande:

Nej, det kan faktiskt mycket väl vara så att föräldrarna får betala vite för att de håller barnen ifrån skolan.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • modsey
    Aniiee skrev 2018-03-18 19:58:56 följande:

Nej, det kan faktiskt mycket väl vara så att föräldrarna får betala vite för att de håller barnen ifrån skolan.

Nyfiken fråga, har det ens hänt i Sverige?
  • Aniiee
    modsey skrev 2018-03-18 20:00:53 följande:
    Nyfiken fråga, har det ens hänt i Sverige?
    Jag vet i alla fall om ett fall som hades om hand av Jönköpings Förvaltiningsrätt, men jag vet faktiskt inte vad som hände med det. Minns att jag läste om det i VImmerby Tidning.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • hallontryffel
    Aniiee skrev 2018-03-18 19:58:56 följande:

Ah, ok!

Ja, barnen har ju skolplikt som familjer bryter om de olovligen håller barnen borta från skolan så det låter ju rimligt att det finns åtgärder att ta till. Frågan har inte varit aktuell för egen del eftersom vi tycker att vår skolas regler är vettiga och att det är viktigt att redan från unga år visa barnen att deras studier skall prioriteras framför nöjesresor.

Men, om TS har rätt i sina antaganden om att deras skola skulle godta deras semesteransökan antar jag att den skolan heller inte skulle driva en sådan process.
  • modsey
    hallontryffel skrev 2018-03-19 01:01:14 följande:

Ah, ok!

Ja, barnen har ju skolplikt som familjer bryter om de olovligen håller barnen borta från skolan så det låter ju rimligt att det finns åtgärder att ta till. Frågan har inte varit aktuell för egen del eftersom vi tycker att vår skolas regler är vettiga och att det är viktigt att redan från unga år visa barnen att deras studier skall prioriteras framför nöjesresor.

Men, om TS har rätt i sina antaganden om att deras skola skulle godta deras semesteransökan antar jag att den skolan heller inte skulle driva en sådan process.

Enligt min bror som är lärare finna ingen fällande dom i Sverige
Svar på tråden Ledigt från skolan åk 4, 2-'3 veckor