• THR

Tonåring och pengar

Jag har en snart 15 åring som ringer mig om pengar nästan varje dag.
    Han bor varannan vecka hos pappa men han ringer mig varje gång han behöver pengar. Och när han är hos mig så får han pengar då också. Han använder pengarna till mat, fika och mellis.
    Jag har insett att jag är ingen bank (bra va!)
    Hur gör ni med era tonåringar ? Får de barnbidrag? "Jobbar" de hemma? Vad ska pengarna användas till? Hur har ni lärt era barn att handskas med pengar?

• Svar på tråden Tonåring och pengar
  • Anna60

Mina tonåringar fick pengar när de behövde. Men inte till "mat och fika". De fick faktiskt äta hemma eller i skolan. Fika kan de göra hos mig eller kompisar. Nej, de fick inte barnbidraget. Jag var ensamstående och behövde alla pengar jag fick till hyra, räkningar och mat samt deras kläder etc. 

Mina tonåringar satt med mig när jag betalade räkningar. De såg också vad som blev över och vad de pengarna skulle användas till. De fick också lära sig hur otroligt viktigt det var att betala hyra och el, telefon etc i tid. Idag sköter de sin egen ekonomi, som vuxna, och har totalkoll på sin ekonomi. 

• erikaABC

Håller med föregående. Inga pengar till mat och fika. Det får man köpa hem till bra pris på stormarknaden. Mellammål mm tar man med hemifrån som är inköpt till bra pris. Det är alltså den förälder han bor hos som ska köpa hem mat så det räcker. mat får man i skolan på vardagar.

• THR

Tack för era svar.
    Får era barn vecko eller månadspeng?
    Nu tränar han rätt mycket så aptiten är väääldigt stor. Men jag tänker att jag som jobbar har ju inte råd att äta varje dag ute, så varför ska han göra det...

• Anna60
    THR skrev 2018-03-19 13:47:24 följande:
    Tack för era svar.
    Får era barn vecko eller månadspeng?
    Nu tränar han rätt mycket så aptiten är väääldigt stor. Men jag tänker att jag som jobbar har ju inte råd att äta varje dag ute, så varför ska han göra det...
    De fick aldrig vecko- eller månadspeng. Men skulle de göra något speciellt så  är det ju självklart att de får pengar till det. Du får nog sätta ner foten - han får börja jobba lite deltid. Ex reklamutdelning eller annat okvalificerat. Att äta dig hur huset är inte ok. Och absolut inte att få pengar dagligen. Om du har råd med det, så får han jobba för det. Sysslor hemma varje dag.  Annars får han börja jobba själv. 
  • erikaABC

Han är ju 15 så föräldrarna ska försörja med mat.
    pappan ska betala maten på hans veckor.
    Sedan äter man hemma och på skolan. Man köper i en mataffär sådant man kan ha med som mellanmål, Banan, bre smörgåsar att ha med, köpa storpack av kex, russin som delas upp ochtas med som mellanmål. Fyller på vatten i flaska hemma.
    Självklart lär man inte barnen att pengarna ska rulla på restauranger och cafeer.

• Mortiscia80

Barnbidrag och csn för underåriga är riktade mot föräldrarna för att täcka utgifter för mat, husrum, kläder mm. Ungdomar får månadspeng och föräldrarna står för de utgifter man alltid gjort, såsom mat och kläder. Nöjen kan man skjuta till någon slant för enstaka gång men annars är det månadspengen som går till det. Ungdomar hjälper till med de dagliga sysslorna i hemmet, det är friställt från pengarna men man kan säkert tänka sig en extra slant för något som annars inte ingår, t ex tvätta bilen. Sådana uppdrag ska användas restriktivt. Be ungdomen använda en kassabok för att se vad de spenderar pengar på, detaljerat.

Grunden i hur ungdomar lär sig hantera pengar är just att hantera pengar, i liten skala. De får en summa varje månad men inte mer än så, såvida det inte är något speciellt. Och åker man på semester kan de få en extra slant för att köpa saker där.

• gbgumman

Min 15 åring får 300 kr i månaden. ibland kanske en gång i månaden får han extra för att få och äta med kompisar eller så. Han är verkligen inte dyr i drift.

Svar på tråden Tonåring och pengar