• Äldre 20 Mar 05:53
    12139 visningar
    5 svar
    5
    12139

    Hjälp! Egen plommonpure

    Hej :)

    Då mina tvillingtjejer är hård i magen till och från så tänkte jag försöka ge mig på att göra egengjord plommonpure. Jag köpte torkade plommon på burk 500 gram och sambon sa då han kom hem att jag inte alls kunde göra puré på torkade plommon utan det skulle vara färska. Stämmer det? Samt så är jag inte kunnig alls inom detta. Hur gör jag denna puré? Skriv gärna så detaljerat som möjligt. Gradantal på spis, koktid, om de ska ligga i blöt en stund innan hur länge isf? varmt eller kallt vatten de ska ligga i blöt osv ;) Visst går det att frysa in också? :)

  • Svar på tråden Hjälp! Egen plommonpure
  • Anonym (Josef­in)
    Äldre 20 Mar 06:29
    #1

    Har gjort massor med egen plommonpuré till barnen så det går alldeles utmärkt.

    Lägg torkade plommon i blöt över natten. Ta dem ur vattnet men spara vattnet för att kunna späda. Mixa plommonen. Tillsätt vid behov vatten till önskad konsistens. Klart!

  • Äldre 20 Mar 06:30
    #2

    Du kan göra pure på torkade plommon, de ska blötlägg och sedan kokas ev mixas. Använd Google så hittar du säkert recept.

  • Äldre 20 Mar 06:54
    #3

    Jag lägger också i blöt över natten och mixar med "blörläggningsvattnet". Klickar ut på en bakplåtspapper klädd bricka och fryser i portionsbitar

  • Anonym (Korka­d)
    Äldre 20 Mar 20:41
    #4

    Tänk vad konstigt.

    Jag skrev "plommonpuré recept" i en sökmotor som finns på www.google.se och där fanns MASSOR.

    Märkligt det där.

  • Äldre 21 Mar 07:38
    #5
    Anonym (Korkad) skrev 2018-03-20 20:41:59 följande:

    Tänk vad konstigt.

    Jag skrev "plommonpuré recept" i en sökmotor som finns på www.google.se och där fanns MASSOR.

    Märkligt det där.


    Du behöver inte vara så förbannat spydig! Min fråga egentligen var ifall jag kunde göra puré med torkade plommon och sen tänkte jag att det var lila bra att fråga hur man gjorde. Givetvis har jag googlat på hur man gör men fanns många olika åsikter där. Jävligt fegt att vara anonym ;)
Svar på tråden Hjälp! Egen plommonpure