• Sara101010

Vad jobbar ni med och vad tjänar ni?

Undra vad jobbar ni med och vad får ni för lön?

Själv pluggar jag till förskollärare och jobbar ibland som vikarie på olika förskolor.

• Svar på tråden Vad jobbar ni med och vad tjänar ni?
  • Anonym (intervjuare)
    Anonym (S) skrev 2018-03-22 17:46:28 följande:

Men snälla... Hur kommer det sig då att det på alla sidor med löneintervall och statistik alltid står lönen före skatt?

Det står ju människor inte statistiker i mitt inlägg. Jag menar alltså människor emellan.Vanliga människor som diskuterar.
  • Anonym (Speciallärare)
    Anonym (intervjuare) skrev 2018-03-22 18:11:29 följande:

Det står ju människor inte statistiker i mitt inlägg. Jag menar alltså människor emellan.Vanliga människor som diskuterar.

Har jag aldrig varit med om. Vad är det för människor som jämför nettolöner?
  • Anonym (S)
    Anonym (intervjuare) skrev 2018-03-22 18:11:29 följande:

Det är ju i så fall din erfarenhet. Inte min eller de flesta andra i denna tråd.
  • Anonym (soc)

Socionom, jobbar inom socialtjänsten och tjänar 34 500 kr efter 4 år inom yrket. Gick in på 25 500 kr.

• SysterY
    Anonym (intervjuare) skrev 2018-03-22 17:39:35 följande:

Många är inte en synonym till alla. Nej alla människor jämför inte lön före skatt. Många jämför efter skatt vilket är det mest intressanta för folk i allmänhet och det folk kommer ihåg. Jag jobbar med detta så jag vet.

Det mest intressanta är före skatt då folk dels har olika skattesatatser, någon har kyrkskatt, avdrag för förmåner eller ett extra skatteavdrag. Jobbar du med detta så borde du veta.

Det är totalt ointressant för folk att veta att jag ex får ut säg 20 000 efter skatt (jag får dock ut mer) om jag har en massa avdrag som jag ev valt själv ellee pga förmåner.
  • Egon den stora
    Anonym (intervjuare) skrev 2018-03-22 17:39:35 följande:

Många är inte en synonym till alla. Nej alla människor jämför inte lön före skatt. Många jämför efter skatt vilket är det mest intressanta för folk i allmänhet och det folk kommer ihåg. Jag jobbar med detta så jag vet.

Klart man jämför innan skatt. Hat aldrig hört något annat. Efter skatt är ju väldigt olika beroende på kommun och dylikt.
  • Anonym (intervjuare)
    Anonym (soc) skrev 2018-03-22 19:21:20 följande:

Socionom, jobbar inom socialtjänsten och tjänar 34 500 kr efter 4 år inom yrket. Gick in på 25 500 kr.

Hur fick du upp lönen så mycket på så kort tid? Har du bytt arbetsplats flera gånger?
  • Anonym (Förskollärare)

Legitimerad förskollärare. 8 års erfarenhet. 29400kr/månad

• Anonym (Speciallärare)
    Anonym (intervjuare) skrev 2018-03-22 22:01:24 följande:

Hur fick du upp lönen så mycket på så kort tid? Har du bytt arbetsplats flera gånger?

Var inte mig du frågade men jag har ökat min lön från 26000, 2014 till att idag ha 38000 (och då är årets lönerevision inte inkluderad)
  • Anonym (intervjuare)
    Anonym (Speciallärare) skrev 2018-03-22 22:11:06 följande:

Var inte mig du frågade men jag har ökat min lön från 26000, 2014 till att idag ha 38000 (och då är årets lönerevision inte inkluderad)

Det är okej

Hur ökade du din lön?
  • Anonym (Speciallärare)
    Anonym (intervjuare) skrev 2018-03-22 22:20:36 följande:

Det är okej

Hur ökade du din lön?

Jag bytte jobb 2014 och fick upp min lön med 3200 kr genom att byta kommun. Sen fick jag lärarlönelyftet på 2500 kr, innan jag sen bytte jobb efter 3,5 år och kom till min nuvarande arbetsplats och i ännu en ny kommun. Höjde min lön med 4500 kr då.
  • Studentpappa
    Anonym (Kat) skrev 2018-03-22 10:15:51 följande:

Högskoleingenjör, kvinna, jobbar med projektledning för ett tekniskt konsultföretag.47 500 kr/mån fast lön (årlig bonus beroende på företagets resultat tillkommer).

PS) Givetvis före skatt då andra jämförelser vore fel pga geografiska skatteskillander, ev ränteavdrag pga bolån osv.

Bra lön, hur lång erfarenhet har du? Jag är också hög.ing och mitt mål är 50+ innan jag är 40, men vete tusan om det går.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (soc)
    Anonym (intervjuare) skrev 2018-03-22 22:01:24 följande:

Både fått bra höjningar (1700-2500 kr) och även ökat lönen med ca 2 000 kr vid byte av jobb. Bytt 2 gånger. I och för sig fick jag riktigt usel höjning vid den årliga lönerevisionen på en arbetsplats, 200 kr, men tack vare att jag hade fått bra ökning innan och fick upp den vid senaste bytet så har jag idag en bra lön ändå.
  • Anonym (Skolledare)

Jag är rektor på en grundskola i en större stad. Blev ?headhuntad?, vilket gav mig ett gynnsamt förhandlingsläge och jag lyckades höja min lön med över 10 000 kr. Tjänar i dag 68 250kr/mån, (före skatt). Är 51 år.

Svar på tråden Vad jobbar ni med och vad tjänar ni?