Felaktigt §6 LVU, alla hemma nu och förvirrade. Hur gå vidare?
Är hemma idag med min son, men fortfarande chockad och förvirrad.
Jag är nyligen utbildad Socionom och har stenkoll på lagarna. Gått fördjupningskurser inom myndighetsutövning med högsta resultat och läst mängder med utredningar och rättsfall. Min situation är väl ganska ironisk om man säger så.
Min historia
Åkte in i torsdags till sjukhuset med min son som brutit benet då min fru råkade ramla/pressa sig mot honom i hel fel vinkel när de låg i sängen på morgonen - lugnaste stunden på dagen. Jag såg inte exakt hur det hände, men har ingen anledning att tro något annat.
Min son är tidigt född och vi får se vad framtida tester visar med D-vitamin brist, benskörhet osv. Vet inte riktigt den medicinska förklaringen bakom, vi får se senare.
Hur som helst sitter jag i köket och min fru ropar och säger att hon hört ett "knak-ljud". Jag säger till henne att ringa 1177 för att snabbt inse att det kanske är värre och ber henne att ringa 112 medan jag håller honom.
När vi kommer till sjukhuset (Östra, Drottning Silvia, i Göteborg) drogs en jätteapparat igång nästan direkt och vår son blev undersökt för Shaken Baby syndrom och helkroppsröntgad dagen efter. Man hittar inga skador förutom den fraktur som vi sagt. Min son får enbart alvedon/Ipren utskrivet och en stödstrumpa runt benet.
Varvat med undersökningar där vi hjälper till att distrahera vår son blir vi förhörda av polisen som snabbt lämnar oss utan att delge misstanke om brott eller liknande. Sen kommer socialtjänsten som vi pratar med i kanske 10 minuter och ger en snabbversion som är samma som vi gav till polisen.
Dagen efter (fredag) får min son som sagt helkroppsröntgen och sen kommer socialen och säger att vår historia tydligen "inte stämmer med skadan" enligt läkaren och beslutar om omedelbart LVU, 6§.
Vi får åka till utredningshem på fredagkvällen och jag säger att jag måste hämta ut alvedon/ipren till min son först. Jag får åka med socialsekreterarna till Nordstan där jag blivit avsläppt. Klockan är nu ca 20.00 på fredagen.
Vi får spendera helgen på detta hem för att som första steg se om vi håller på att bryta ihop av detta rättsliga ingrepp i väntan på ny arbetsvecka.
På måndagen efter lunch kommer ena av socialsekreterarna (innan var de 2) och säger enbart att "LVU är hävt ni kan åka hem. Jag hör av mig när saker har lugnat ner sig om några dagar."
WTF?!!
Hur i hela friden kan man gå från att vara en livsfarlig förälder som behöver ett LVU §6 ingripande och utredningshem (HVB) på fredag kväll till att måndag vid lunchtid bedömas att man är helt ofarlig och kan åka hem med sitt barn utan vidare åtgärd? Vår son har enbart varit på hemmet och inte blivit vidare undersökt under denna period.
Mötet tog max 20 minuter på måndagen och vi har inte fått någon information alls. Vi vet inte varför man har svängt 180 grader, men uppenbarligen har någon - läkare på sjukhuset, eller socialsekreterare - gjort ett katastrofalt misstag som varit så uppenbart att det inte bedömts utredas närmare.
Hade jag inte varit utbildad socionom hade denna värld med utredningshem, polismöten och socialmöten fått mig att bryta ihop. Har läst om en kvinna i liknande situation som varade i 5 dagar som sjukskrev sig i 1.5 år.
§6 LVU, omedelbart omhändertagande, är fruktansvärt ovanligt (i det stora hela) och sker ca 900 gånger om året. Man ska veta vad man håller på med om man ska använda LVUs "domedagsparagraf".
På utredningshemmet var deras korta bedömning under de 2 helgdagar vi var där att vi var jättebra föräldrar och personalen undrade vad vi gjorde där och led med oss för att alla insåg att något måste blivit jättefel. När jag kom in i köket första dagen undrade en annan förälder där om jag "var den nya vikarien".
Det jag undrar nu
- Har någon en liknande historia, vad hände?
- Hur går jag vidare med detta juridiskt?
Jag kommer prata med juristerna på mitt jobb (jobbar inom kommunen och har gratis hjälp). Jag kommer begära ut alla journaler och gå till botten med vad som hände och var någonstans detta misstaget skedde, VEM det är som är skyldig till detta uppenbara fel.
Sånt här får inte hända och det måste grundligt utredas för att andra familjer inte ska hamna i samma situation. En svagare familj kan som sagt bryta ihop helt.
Någon har gjort en bedömning som gått 180 grader emot det som någon annan beslutat och detta har skett från en arbetsdag till nästa.
Vet att det blev mycket text, men detta är verkligen varje förälders värsta mardröm. Att bli oskyldigt anklagad för barnmisshandel och se sitt barn bli inspärrat på ett hem, även om det bara är under en kortare tid.