• angeliika

Bebis med böjveckseksem

Min 5 månaders har fått böjveckseksem, det är i princip överallt. I ljumskarna, armhålorna, under halsen osv.

Smörjer smörjer och smörjer (fått salva utskrivet) och på vissa ställe är det bättre men på vissa känns det bara som de står stilla eller blir mer.

Han är k(känns det som) ständigt ledsen/gnällig, man vet knappt hur man ska hålla honom pga alla eksem, någon som har/haft det likadant? Gick de över fort? Kan jag göra något annat för att hjälpa honom?

Börjar bli knäpp och trött, han vaknar väldigt ofta på natten också och är ledsen och nästan otröstlig, vet inte vad jag ska ta mig till. ????En fas?

• Svar på tråden Bebis med böjveckseksem
  • elyse

Under halsen, bakom öronen, i armhålorna och i knävecken pudrar jag. Puder innan blöjan om det ser bra ut. Är det rött blir det Inotyol.

• Snorpi

Jag tyckte aldrig att decubalen hjälpte. Smorde med mildison och canoderm och det blev bra tillsist. Hur gör du när du smörjer? Går salvan in ordentligt i huden? Luftar du barnet? Krafsar det mycket på eksemen?

Ammar du? Har du provat om det kan vara någon födoämnesallergi typ mjölkprotein? Har/Hade du eller barnets pappa mycket eksem?

• angeliika
    Lindsey77 skrev 2018-03-21 20:29:09 följande:

Skrev visst lite snabbt. Vill tillägga. På mitt sista barn hjälpte inte Mildison, utan fick utskrivit locoid som är snäppet starkare kortison. Fast han hade lite värre än de andra. Måste fortfarande smörja morgon och kväll med decubal och han fyller 6 år i år! Sen han var bebis. :( Men så länge jag smörjer är han eksemfri...

Oj:(
  • angeliika
    Lindsey77 skrev 2018-03-21 20:33:50 följande:

Förresten, använder du babyolja i bad? En utav mina barn fick värre eksem av just det. Fast på de andra blev huden mjukare och bättre. Försöker tipsa dig om allt jag kommer på. Haft tre eksembarn. Alla blev bättre ju äldre de blev!

Är det sant? Använder alltid olja i badet, även till första barnet då bvc sa att man skulle det för att de knte skulle bli torra?:o

Tack!
  • angeliika
    Snorpi skrev 2018-03-21 21:29:49 följande:

Jag tyckte aldrig att decubalen hjälpte. Smorde med mildison och canoderm och det blev bra tillsist. Hur gör du när du smörjer? Går salvan in ordentligt i huden? Luftar du barnet? Krafsar det mycket på eksemen?

Ammar du? Har du provat om det kan vara någon födoämnesallergi typ mjölkprotein? Har/Hade du eller barnets pappa mycket eksem?

Luftar så mycket jag kan, dock väldigt svårt på vissa ställe och det känns aldrig som att det blir torrt:/ Smörjer in det så det går in i huden.

Han är ganska liten än så han har inte riktigt kontroll över sina händer och når inte ställena, dock ibland försöker han klia sig på örat

Ja, jag ammar. Nej, ska prata med bvc om de kan vara något sådant, har dock inte ändrat min livsstil men det kanske kan utlösas när som? Brukar man inte få fler symptom om man tex är mjölkallergiker?

Ingen av oss har eller har haft eksem, dock så lider min pappa av det
  • Snorpi
    angeliika skrev 2018-03-21 21:40:31 följande:

Luftar så mycket jag kan, dock väldigt svårt på vissa ställe och det känns aldrig som att det blir torrt:/ Smörjer in det så det går in i huden.

Han är ganska liten än så han har inte riktigt kontroll över sina händer och når inte ställena, dock ibland försöker han klia sig på örat

Ja, jag ammar. Nej, ska prata med bvc om de kan vara något sådant, har dock inte ändrat min livsstil men det kanske kan utlösas när som? Brukar man inte få fler symptom om man tex är mjölkallergiker?

Ingen av oss har eller har haft eksem, dock så lider min pappa av det

Födoämnesallergi kan uppstå lite när som. Det skulle ju inte skada att testa att vara utan mjölkprodukter i två veckor för att se om det blir någon förbättring i huden. Kan också bero på ägg eller vete men man ska inte utesluta mer än en sak i taget. Fundera även på vad du använder för tvättmedel och sköljmedel till barnets kläder. Usch, önskar att jag kunde ge dig råd som absolut skulle funka. Barn med eksem den här årstiden är ju hemskt överlag. Temperaturskillnader som heter duga.
  • Alexstra10

Mina båda eksembarn (2 år, 3 månader) blir bara bättre av miniderm. Och hydrokortison på dom värsta fläckarna, två kvällar i rad har räckt. Men inga bad eller så, ingen av dom badar eller duschar om inte absolut nödvändigt.

Så smörjer vi morgon och kväll. Decubal gjorde bara allt värre för båda. Äldsta såg rent ut safr förjävlig ut av det..

• angeliika
    Snorpi skrev 2018-03-21 21:55:41 följande:

Födoämnesallergi kan uppstå lite när som. Det skulle ju inte skada att testa att vara utan mjölkprodukter i två veckor för att se om det blir någon förbättring i huden. Kan också bero på ägg eller vete men man ska inte utesluta mer än en sak i taget. Fundera även på vad du använder för tvättmedel och sköljmedel till barnets kläder. Usch, önskar att jag kunde ge dig råd som absolut skulle funka. Barn med eksem den här årstiden är ju hemskt överlag. Temperaturskillnader som heter duga.

Har också tänkt och tänkt! Använder neutral och alltid gjort så något sånt är det inte. Hoppas inte det är något med maten, men som su säger man kan testa. Tack för att du försöker hjälpa iaf :) Ja, värdelös årstid
  • angeliika
    Alexstra10 skrev 2018-03-22 00:57:16 följande:

Mina båda eksembarn (2 år, 3 månader) blir bara bättre av miniderm. Och hydrokortison på dom värsta fläckarna, två kvällar i rad har räckt. Men inga bad eller så, ingen av dom badar eller duschar om inte absolut nödvändigt.

Så smörjer vi morgon och kväll. Decubal gjorde bara allt värre för båda. Äldsta såg rent ut safr förjävlig ut av det..

Har smörjt nu i en vecka. Enligt läkarna va Decubal bättre för den va fetare? Frågade om det fanns något annat bättre alternativ..
  • Lindsey77
    angeliika skrev 2018-03-21 21:35:02 följande:
    Är det sant? Använder alltid olja i badet, även till första barnet då bvc sa att man skulle det för att de knte skulle bli torra?:o

Tack!
    Det verkar ju verkligen som man får prova sig fram. Vissa barn kan inte använda decubal här i tråden för att det blir värre, mina har inte kunnat använda miniderm. :) Har blivit bättre med decubal här.

Olika för varje barn...
  • Malinboll

Vår son som var född i maj fick böjveckseksem i juni, de försvann efter några behandlingar av Mildison. Tror vi kunde sluta med kortisonen i augusti. Har hela tiden smörjt honom med Miniderm, det gör vi fortfarande varje kväll och då håller sig eksemen borta. Missar vi någon gång, får han ?början? till utslag, men de försvinner med en gång med Miniderm. Han fyller snart 2 år.

• 1234568

Jag hade samma problem med mina tvillingar, och det absolut effektivaste var potatismjöl. Tvätta rent, torka torrt, låta lufta och sedan potatismjöl på till natten (innanför blöjan). Ibland kombinerade jag det med hydrocortison. Satte då hydrocortison  efter jag tvättat och det var riktigt torrt, sedan potatismjölet på. Testa det så får du se resultat :)

• Isaboll

Hej,

Båda mina pojkar har haft ordentliga blåsor/blöjeksem. Köttsår när det var som värst.

Så jag bytte blöjmärke från Pampers till libero, så prova att byta blöjmärke. lufta ordentligt mellan varje blöjbyte och försök undvika våtservetter så gott det går. Låt huden vila. Oljebad en gång i veckan var också bra. Hoppas det ordnar sig!

• Lillypie

Jag har själv haft böjveckseksen, eller atopiskteksen som det heter. Det har alltid blivit värre på vintern när det är torrt ute. Det bästa du kan göra är att smörja med mjukgörande. Och mycket smörj, låt det sjunka in långsamt. Testa essex. Det finns massa andra mjukgörande som sägs vara bättre, men dessa kan verkligen svida i skinnet när man har eksem.

Lyssna inte på de i tråden som tror att du har skrivit blöjeksem och vill att du ska torka ut huden, då blir eksemet värre.

Om du vill testa utan badolja, testa att häll i några droppar olivolja istället, annars blir huden för torr. Försök att begränsa badandet till en gång per vecka. Sen när det gäller atopiskt eksem så är det ingen direkt födoämnesallergi. Det ligger i generna. Gå till en hudläkare de kan hjälpa dig mycket bättre än BVC.

• angeliika

Var hos BVC igår och hon sa att det inte alls var eksem, hon var orolig då han fått ännu mer utslag samt infekterad tå och finger så hon ringde läkare och bokade tid.

Var där imorse och de sa samma att det inte var eksem, tog prover samt odlingar och det visade sig att han har en streptockokinfektion så han är nu satt på behandling och jag hoppas innerligt att han blir bättre fort!

Så i typ två veckor har han gått och lidit i onödan och blivit behandlad för fel sak, allt smörjande och skrikande till ingen nytta :(

Svar på tråden Bebis med böjveckseksem