• Svar på tråden Göteborgs kvinnoklinik
  • Kawi

Hittade priserna nu på Nordic IVFs hemsida. Synd att man hunnit fylla 35.. :) Jag hade väl någorlunda koll på vad det kostade innan, men aldrig riktigt satt mig in i det. Nu valde vi ju dem lite på måfå, eller snarare för att vi såg att de fått bra omdömen, men det verkar inte spela jättestor roll prismässigt, om man väljer en annan klinik?

Tack för alla svar! Avvaktar möte i nästa vecka men otålig som jag är så planerar jag alltid lite i förväg..

• Kawi
    UndrandeSökare skrev 2018-04-04 22:01:22 följande:

Kawi- Det kan vara ditt immunförsvar som försöker förhindra fler graviditeter. Svenska läkare "tror tyvärr inte" på att kvinnors immunförsvar kan orsaka fertillietsproblem. Det kan gå lätt att få första barnet men sen taggar immunförsvaret upp och försöker aktivt stoppa fler graviditeter eller så har man medfött överaktivt immunförsvar och då får man svårt att få redan första barnet.

Jag är en av dessa immuntjejer. Bästa hjälpen får man om man reser utomlands och gör en immunutredning, det har jag gjort på Life clinic i Aten. Men annars kontakta Fertilitetplus i Stockholm så kan Marie hjälpa till.

Kan också tipsa om boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns att köpa på Bokus och Adlibris för ca 200kr.

Det där är jätteintressant, och konstigt att det inte pratas mer om det! För mig känns det verkligen som att det är något som spökar, eftersom vi inte lyckas denna gången, trots idoga försök.. Tack för dina tips!
  • MrsAJ88
    Kawi skrev 2018-04-05 08:54:46 följande:

Hittade priserna nu på Nordic IVFs hemsida. Synd att man hunnit fylla 35.. :) Jag hade väl någorlunda koll på vad det kostade innan, men aldrig riktigt satt mig in i det. Nu valde vi ju dem lite på måfå, eller snarare för att vi såg att de fått bra omdömen, men det verkar inte spela jättestor roll prismässigt, om man väljer en annan klinik?

Tack för alla svar! Avvaktar möte i nästa vecka men otålig som jag är så planerar jag alltid lite i förväg..

De enda vi jämförde med var Carlanderska och de var dyrare än Nordic IVF. Tror dock inte att det skiljer jättemycket mellan olika kliniker.
  • UndrandeSökare
    Kawi skrev 2018-04-05 09:53:49 följande:
    Det där är jätteintressant, och konstigt att det inte pratas mer om det! För mig känns det verkligen som att det är något som spökar, eftersom vi inte lyckas denna gången, trots idoga försök.. Tack för dina tips!
    Vi som har immunproblem samlas bland annat i denna tråd: "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Där pratar vi bara om immunproblem och fertilitetsproblem. Många av immuntjejerna har lyckats få barn tack vare utredning utomlands och sen behandling med Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl.

Den enda ivfkliniken i Sverige som sysslar med immunproblem är ivfFalun. Så du kan ju ringa och prata med dem också.
  • Kawi

Idag är det möte på Gbg kk med provsvar på utredningen och samtal. Ett litet steg på vägen!

• Långväntanefterdig
    Kawi skrev 2018-04-11 08:43:26 följande:

Idag är det möte på Gbg kk med provsvar på utredningen och samtal. Ett litet steg på vägen!

Lycka till.
  • Kawi
    Långväntanefterdig skrev 2018-04-11 09:00:50 följande:

Lycka till.

Tack :)

Nu är mötet avklarat, och jag gjorde även sköljning av äggledare och VUL. Resultatet var att allt var toppen, typ. Spermatest visade jättebra kvalitet, inga infektioner, bra äggreserv, inga stopp i äggledarna osv. Alla prover bra.

Han kunde inte hitta någonting som hindrade/försvårade för graviditet. Kanske bra på ett sätt, men ändå på ett sätt besviken på att de inte hittade något som man kan behandla eller förbättra..
  • UndrandeSökare
    Kawi skrev 2018-04-11 18:10:37 följande:

Nu är mötet avklarat, och jag gjorde även sköljning av äggledare och VUL. Resultatet var att allt var toppen, typ. Spermatest visade jättebra kvalitet, inga infektioner, bra äggreserv, inga stopp i äggledarna osv. Alla prover bra.

Han kunde inte hitta någonting som hindrade/försvårade för graviditet. Kanske bra på ett sätt, men ändå på ett sätt besviken på att de inte hittade något som man kan behandla eller förbättra..
    Kommer ni vända er till en privat klinik för ivf nu eller vad blir nästa steg?
  • UndrandeSökare

Kawi - Tråkigt att de inte hittade något vid er utredning i Göteborg.
    Om du vill gå vidare och göra immunutredning så finns det i London, Aten och i USA. Om du vill veta mer om immunutredning så kan jag tipsa dig om denna bok:
    www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/

Säljs på Bokus och Adlibris för ca 200kr

Kan också tipsa dig om denna sida:
    www.fertilitetsguiden.com/wp/

Samt denna sida:
    www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten

• Långväntanefterdig
    Kawi skrev 2018-04-11 18:10:37 följande:

Spännande. Vi får våra svar nästa vecka. Redan spolat och allt såg bra ut.. kluven precis som du där, skönt om det inte är ngt fel samtidigt som man undrar varför det inte tar sig?? Vad skulle ni göra nu då? Hem å fortsätta ligga ? Hur länge hade ni försökt ?
  • Kawi
    UndrandeSökare skrev 2018-04-11 18:47:31 följande:

Kawi - Tråkigt att de inte hittade något vid er utredning i Göteborg.

Om du vill gå vidare och göra immunutredning så finns det i London, Aten och i USA. Om du vill veta mer om immunutredning så kan jag tipsa dig om denna bok:

www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/

Säljs på Bokus och Adlibris för ca 200kr

Kan också tipsa dig om denna sida:

www.fertilitetsguiden.com/wp/

Samt denna sida:

www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten

Tack för alla dina tips! Vi får väl se vad det blir, vi får fundera lite. Jag tog faktiskt upp det här med att immunförsvaret kunde vara boven, men fick inte riktigt något medhåll där. Han kunde väl sträcka sig till att alla system i kroppen samverkar och påverkar på ett eller annat sätt.

Ja vi har inte riktigt bestämt oss för vad nästa steg blir.. jag känner att vi inte har så mycket tid att förlora och tycker att vi ska prova IVF, min man är inte alls inne på det. Det behöver nog landa lite hos honom helt enkelt.
  • Kawi
    Långväntanefterdig skrev 2018-04-11 20:30:19 följande:

Spännande. Vi får våra svar nästa vecka. Redan spolat och allt såg bra ut.. kluven precis som du där, skönt om det inte är ngt fel samtidigt som man undrar varför det inte tar sig?? Vad skulle ni göra nu då? Hem å fortsätta ligga ? Hur länge hade ni försökt ?

Ja på ett sätt är jag besviken, hade gärna haft en orsak, att sätta tänderna i och behandla.. Jag frågade om insemination, men han sa att det gör man inte när spermakvaliteten är så bra.

Ja han (läkaren, gynekologen?) rekommenderade att vi skulle åka hem och fundera, och koppla bort tankar på appar och ägglossning och stickor osv. Han tyckte att vi "borde kunna bli gravida själva" vilket jag tycker känns lite som ett hån, medan det fick min man att känna att vi avvaktar med IVF och fortsätter försöka. Jag känner typ panik inombords eftersom vi inte blir yngre direkt..

Hoppas ni får bra svar/vägledning nästa vecka!
  • UndrandeSökare
    Kawi skrev 2018-04-12 21:19:24 följande:
    Tack för alla dina tips! Vi får väl se vad det blir, vi får fundera lite. Jag tog faktiskt upp det här med att immunförsvaret kunde vara boven, men fick inte riktigt något medhåll där. Han kunde väl sträcka sig till att alla system i kroppen samverkar och påverkar på ett eller annat sätt.

Ja vi har inte riktigt bestämt oss för vad nästa steg blir.. jag känner att vi inte har så mycket tid att förlora och tycker att vi ska prova IVF, min man är inte alls inne på det. Det behöver nog landa lite hos honom helt enkelt.
    Det är ingen idé att försöka prata med någon svensk läkare om immunproblem och fertilitetsproblem. Svenska läkare generellt "tror inte" på att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem. Helt enkelt därför att de är helt okunniga om detta område !!!

Vilket egentligen är konstigt för när man pratar om att operera in en donerad njure - då är alla med på att man måste använda immundämpande läkemedel så länge som den donerade njuren finns kvar i individens kropp !!! Men det är samma sak med ett embryo, det består till minst 50% av icke kroppseget material (50% dvs spermien kommer från annan person än kvinnan själv) och använder man äggdonation är 100% av embryot icke kroppseget.

Men om du vill gå vidare med ivf och immunbehandling så finns det endast
    1 klinik i Sverige som sysslar med det, och det är ivfFalun. Ingen annan klinik kommer veta vad du talar om om du börjar prata om immunproblem och fertilitet.
    Men jag föreslår att ni kontaktar en ivfklinik och ställer er i kö, för de flesta kliniker har kö i Sverige. Vi vände oss utomlands istället, för där finns inga köer.
    Lycka till !

• Långväntanefterdig
    Kawi skrev 2018-04-12 21:24:35 följande:

Ja på ett sätt är jag besviken, hade gärna haft en orsak, att sätta tänderna i och behandla.. Jag frågade om insemination, men han sa att det gör man inte när spermakvaliteten är så bra.

Ja han (läkaren, gynekologen?) rekommenderade att vi skulle åka hem och fundera, och koppla bort tankar på appar och ägglossning och stickor osv. Han tyckte att vi "borde kunna bli gravida själva" vilket jag tycker känns lite som ett hån, medan det fick min man att känna att vi avvaktar med IVF och fortsätter försöka. Jag känner typ panik inombords eftersom vi inte blir yngre direkt..

Hoppas ni får bra svar/vägledning nästa vecka!

Va jobbigt ändå att ni känner så olika där. Tror det kan bli samma för oss om det inte visar ngt fel..

Jag tror att mannen har svårare att förstå eftersom det är vi som får ta smällen på ett annat sätt månad efter månad.... känns liksom inte samma för dom.. ni får väl fundera lite och se helt enkelt.
  • UndrandeSökare
    Långväntanefterdig skrev 2018-04-19 16:33:30 följande:

Efter provsvaren idag vet vi nu att vi inte kan få barn på egen hand.har inte råd med ivf och vårdköerna är för långa.

Tråkigt att höra, vad hittades det för fel på er?
    Har du PCOS eller har mannen inga spermier eller vad är problemet?

Får ni inte ställa er i kö för ivf inom Landstinget?
    Jag tror man kan göra ivf hos ivfFalun inom fritt vårdval om ens eget Landsting inte kan erbjuda det inom rimlig tid. Du kan ju kontakta dem och kolla?
    023-78 30 40
  • Långväntanefterdig
    UndrandeSökare skrev 2018-04-19 16:42:58 följande:

Tråkigt att höra, vad hittades det för fel på er?

Har du PCOS eller har mannen inga spermier eller vad är problemet?

Får ni inte ställa er i kö för ivf inom Landstinget?

Jag tror man kan göra ivf hos ivfFalun inom fritt vårdval om ens eget Landsting inte kan erbjuda det inom rimlig tid. Du kan ju kontakta dem och kolla?

023-78 30 40

Jo visst får vi ställa oss i kö. Men det är 1 åra väntan till sahlgrenska. Tror inte ett förhållande klarar det.

Jag kan inte tänka på detta varje dag i 1 års tid. Det är honom det är fel på. Nästan inga rörliga spemier.
  • MrsAJ88
    Långväntanefterdig skrev 2018-04-19 17:07:37 följande:

Jo visst får vi ställa oss i kö. Men det är 1 åra väntan till sahlgrenska. Tror inte ett förhållande klarar det.

Jag kan inte tänka på detta varje dag i 1 års tid. Det är honom det är fel på. Nästan inga rörliga spemier.

Jag förstår att det känns jättetufft att behöva vänta ännu längre (var själv i samma situation) men tror du verkligen inte att förhållandet klarar det? Inte för att låta hård men om förhållandet inte är starkt nog för en sådan motgång, hur skall det då klara den prövning som ett barn kan innebära? Och vad är alternativet, att bryta upp och inte få några barn eller skynda dig att hitta en ny som kan ge dig barn snabbare?

I vårt fall var det också manlig faktor, och processen var tuff då det tog oss flera behandlingar innan vi fick barn. Men hos mig fanns aldrig en tanke på att inte stanna, det var ju just min man som jag ville ha barn med, den förste jag kände så för. Alternativet barn utan honom fanns inte. (Och jag hade rätt för han är en fantastisk pappa)

Förstår att du är ledsen och uppgiven just nu, men hoppas att ni kan hitta ett sätt att vara starka genom detta tillsammans, och försöka fokusera på målet istället för hur lång vägen dit må vara. Lycka till!
Svar på tråden Göteborgs kvinnoklinik