• problemtjej1

Koksalt - vilket salt

Hej! Jag ska snart pierca tungan och behöver då göra eget koksalt. Saltet som finns hemma är vanligt bordssalt, har inte kollat än om det är utan jod.
    Om det är det, funkar det bra att använda vanligt sånt salt utan jod? Eller måste jag köpa havssalt utan jod (som jag vet är allra bäst)? Tex detta: 
    www.apotea.se/atlanthavssalt-fint-1-kg

Tacksam för svar då det är snart jag ska göra det och måste inhandla grejer ifall det skulle behövas nytt haha

• Svar på tråden Koksalt - vilket salt
  • EpicNurse

Äsch du kan köpa vanligt salt utan jod i mataffären.

Koka upp 1 liter vatten och ha i 9g salt. Klart! Svinbilligt!

Jag använder detta! Men vilket som helst som inte har tillsatt jod funkar fint.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • problemtjej1
    EpicNurse skrev 2018-03-21 22:34:52 följande:

Äsch du kan köpa vanligt salt utan jod i mataffären.

Koka upp 1 liter vatten och ha i 9g salt. Klart! Svinbilligt!

Jag använder detta! Men vilket som helst som inte har tillsatt jod funkar fint.

Tack! Oj en liter verkade mycket haha det håller väl bara ett dygn? Jag äter inte så ofta så hade inte tänkt använda så himla mycket koksalt, men efter jag fått i mig något eller rökt så ska man ju skölja hahaSkrattande
  • EpicNurse
    problemtjej1 skrev 2018-03-21 22:47:23 följande:

Tack! Oj en liter verkade mycket haha det håller väl bara ett dygn? Jag äter inte så ofta så hade inte tänkt använda så himla mycket koksalt, men efter jag fått i mig något eller rökt så ska man ju skölja haha

Nä men det är lätt att dosera men dom proportionerna :) och det kostar inget att göra. Men det är bara att halvera annars :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • problemtjej1
    EpicNurse skrev 2018-03-21 22:57:05 följande:
    Nä men det är lätt att dosera men dom proportionerna :) och det kostar inget att göra. Men det är bara att halvera annars :)
    Okej, men tack för att du även gav mig ''recept'' haha Flört
  • problemtjej1

Jag skriver i denna tråd igen för jag undrar om det är någon som vet om Flux original munskölj är ett bra munskölj? Till just piercing då. Jag vet att listerine är för starkt. 

• Anonym (....)

Hur då ?för starkt?? Att det typ svider i såret då eller? Flux har en munskölj med aloe Vera som jag använder då den är lite mildare än de övriga sorterna. Sen ska det finnas en för barn oxå, den borde vara mildare också.

• problemtjej1
    Anonym (....) skrev 2018-03-23 16:03:57 följande:

Hur då ?för starkt?? Att det typ svider i såret då eller? Flux har en munskölj med aloe Vera som jag använder då den är lite mildare än de övriga sorterna. Sen ska det finnas en för barn oxå, den borde vara mildare också.

För starkt som att den tar bort alla bakterier till och med dom bra. Så det kan vara negativt för en ny piercing istället för hjälpande. Tack!
Svar på tråden Koksalt - vilket salt