• Bx3

Är det okej att säga emot bonusförälderna framför barnen?

Jag är bonusmamma till min sambos tre barn varannan vecka. Min sambo försöker ha regler vilket jag uppskattar. Dock har deras mamma inga regler hemma utan barnen får äta en godispåse till frukost i princip. Detta gör att min sambo är nu rädd för att dom ska vilja flytta till sin mamma om han har mer regler än henne och ställer mer krav.

Idag sa jag till 13åringen att han kunde få spela tv-spel när vi skulle åka senare o handla (egentligen får han inte spela på vardagar). Deras pappa bad alla tre att plocka ur diskmaskinen och gick in i duschen, då vägrar 13åringen hjälpa till så jag säger till han att om han ska få spela tv-spel senare så måste han hjälpa syskonen. Detta tyckte min sambo var helt fel av mig. Han menar att eftersom han är tonåring är det okej att vara stönig och inte vilja hjälpa till. Medans jag tycker att just därför kan man ju se tv-spelet som en belöning när han faktiskt hjälper till.

Min fråga är om ni tycker det är okej att förälderns säger inför barnen att bonusföräldern inte skulle säga så? Detta är inte första gången. Jag anser att det är annorlunda just eftersom jag inte är deras förälder, därför är det extra viktigt att han inför barnen inte ställer sig emot mig om det inte är något extremt.. annars kan han ta det med mig ensam.

• Svar på tråden Är det okej att säga emot bonusförälderna framför barnen?
  • Bx3
    Anonym ("Bonus") skrev 2018-03-23 11:26:54 följande:

Nej de barnen är väk där varannan vecka så som det ser ut i det här slappa landet. Men att hon skulle ifrågasätta pappans värderingar i uppfostrandet av sina barn och tro att hon ska diktera villkoren, då är ts ute på hal is, både i pappans relation till sina barn men också i sin egen parrelation. Precis, så vad är problemet om pappan istället uppfostrar till 100% enligt dig med den logik du för fram? Problemet är snarare hos ts som inte får sin vilja av uppfostran igenom. Det är inte barnens fel.

Har du ens läst vad jag förklarat? Min sambo VILL att jag ska vara delaktig. Som jag skrivit innan så är jag hemma med barnen mer än vad han är, då kan han inte ta 100%. Detta var en händelse som är vanlig i tonårsfamiljer, att 13åringen hellre spelar spel än hjälper till. Då undrade jag hur andra gör hemma hos sig med sina tonåringar. Om du vill vara relevant i denna tråd kan du ju istället berätta vad som gäller hemma hos dig? Om du nu har någon partner?
  • Anonym ("Bonus")
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-03-23 11:31:12 följande:

Det var ett förvirrat svar. Vadå komma utifrån? Jag skrev ju tvärtom att föräldrar curlar sina barn bl.a. genom att lära dem att de inte behöver lyssna på krav från andra än sina biologiska föräldrar.

Snarare förvirrad tolknibg. Att faktorerna som påverkar kommer inifrån istället för utifrån var det som avsågs. Det trodde jag man förstod men uppenbarligen saknas ju självinsikt.
  • Bx3
    Anonym ("Bonus") skrev 2018-03-23 11:30:11 följande:

Nej du, jag har en ganska disciplinerad inställning så det behöver du inte bekymra dig över. Vad har skolan med hemförhållanden att göra?? Snacka om att dra det helt åt felvinklat håll. Med all respekt, du är 90-talist, 28 år och läser i studieböcker utan egna barn men tycker att en 13-åring som inte vill sluta spela tv-spel för att ni ska handla och får försvar av pappan han är hos halva året är curlad...

Men nu får du väl lägga av, antingen börjar du läsa vad jag skriver eller så kan du sluta skriva på denna tråd. Du har ingen aning om hur mitt liv ser ut eller hur många barn jag har i min närhet. Uppenbarligen är det ju fler här i tråden som håller med mig än dig så du kanske borde läsa några böcker du också om det är där du tror jag får allt ifrån. Jag har aldrig skrivit att vi ska handla? PAPPAN bad honom att plocka ur diskmaskinen. Och jag har aldrig sagt att han är curlad! Jag sa att med din inställning så blir barn det.
  • Anonym ("Bonus")
    Bx3 skrev 2018-03-23 11:33:24 följande:

Har du ens läst vad jag förklarat? Min sambo VILL att jag ska vara delaktig. Som jag skrivit innan så är jag hemma med barnen mer än vad han är, då kan han inte ta 100%. Detta var en händelse som är vanlig i tonårsfamiljer, att 13åringen hellre spelar spel än hjälper till. Då undrade jag hur andra gör hemma hos sig med sina tonåringar. Om du vill vara relevant i denna tråd kan du ju istället berätta vad som gäller hemma hos dig? Om du nu har någon partner?

Klart jag läst. Det du undrar och ifrågasätter är ju din sambos sätt att uppmana sina egna barn. Jag är ju relevant. Jag tycker inte du ska ställa krav på barn som inte är dina egna och om du gör det, inte bli förvånad om du får mothugg av barnen eller deras egen pappa.
  • Anonym ("Bonus")
    Bx3 skrev 2018-03-23 11:38:55 följande:

Men nu får du väl lägga av, antingen börjar du läsa vad jag skriver eller så kan du sluta skriva på denna tråd. Du har ingen aning om hur mitt liv ser ut eller hur många barn jag har i min närhet. Uppenbarligen är det ju fler här i tråden som håller med mig än dig så du kanske borde läsa några böcker du också om det är där du tror jag får allt ifrån. Jag har aldrig skrivit att vi ska handla? PAPPAN bad honom att plocka ur diskmaskinen. Och jag har aldrig sagt att han är curlad! Jag sa att med din inställning så blir barn det.

Givetvis är det fler som håller med dig än mig, vad nu det skulle ändra för något? Eftersom att många människor lever så är det ju ganska förklarligt att igenkänningsfaktorn gör att sympatierna slår över till den sidan. Det ändrar inte min ståndpunkt. Mer ryggad än så krävs här i livet.
  • Anonym ("Bonus")
    Bx3 skrev 2018-03-23 11:38:55 följande:

Sluta vilseleda och fara med osanning. Exemplet med handlandet och tv-spelandet framgår i det du skriveri inledningen. Har du ens läst vad du har skrivit?
  • Bx3
    Anonym ("Bonus") skrev 2018-03-23 11:45:54 följande:

Sluta vilseleda och fara med osanning. Exemplet med handlandet och tv-spelandet framgår i det du skriveri inledningen. Har du ens läst vad du har skrivit?

VI skulle handla, jag och min sambo. 13åringen skulle få spela medans vi var borta.
  • Anonym ("Bonus")
    Bx3 skrev 2018-03-23 12:03:06 följande:

VI skulle handla, jag och min sambo. 13åringen skulle få spela medans vi var borta.

Ja, exakt. Skriv då inte annat även om just handlandet är petitesser.
  • Bx3
    Anonym ("Bonus") skrev 2018-03-23 12:04:31 följande:

Ja, exakt. Skriv då inte annat även om just handlandet är petitesser.

Jag har inte skrivit något annat. Så länge du inte vill diskutera hur dit egna liv ser ut, som var det jag frågade andra om, kan du byta tråd.
  • Anonym ("Bonus")
    Bx3 skrev 2018-03-23 12:09:19 följande:

Jag har inte skrivit något annat. Så länge du inte vill diskutera hur dit egna liv ser ut, som var det jag frågade andra om, kan du byta tråd.

Jo i #53 skrev du annat. Ja tänka sig det brukar vara så när man har andra åsikter än den som ska råda. Precis som att man har "främmande" hemma med människor som tycker likadant som en själv, komiskt. De gånger jag skriver är när någon ifrågasätter, men visst jag avlägsnar och önskar er god tillvaro i bonussystemet!
  • Anonym (Nej)

Självklart inte! Man måste såklart låtsas vara eniga hur oeniga man än är! En sån sak får man ta senare i enrum. Jag säger aldrig emot sambon inför vårt barn utan håller med för stunden och tar upp det senare när viI är ensamma och bestämmer då hur vi ska ha det. En bonusförälder måste man ännu mer hålla om ryggen för att barnen ska få respekt för bonusföräldern.

• Cadencee
    Anonym ("Bonus") skrev 2018-03-23 11:32:58 följande:

Jag tillåter dig! Beträffande mina egna erfarenheter avböjer jag mig att svara på det. Att tro man ska kunna uppfostra andras barn och samtidigt ifrågasätta nör den riktiga föräldern säger ifrån är bara absurt. I så fall kan parförhållanden mellan de ursprungliga föräldern upphöra existera redan vid knullet.

Där måste man såklart vara överens. Jag tycker inte ta har gjort fel däremot ts sambo som så ifrån inför barnen gällande något som hon faktiskt hade rätt i. Han hade ändå sagt åt barnen att tömma diskmaskinen. Varpå 13-åringen såg sin chans när pappa försvann. Då har ts all rätt att göra/säga som hon gjorde.
Svar på tråden Är det okej att säga emot bonusförälderna framför barnen?