Är det okej att säga emot bonusförälderna framför barnen?
Jag är bonusmamma till min sambos tre barn varannan vecka. Min sambo försöker ha regler vilket jag uppskattar. Dock har deras mamma inga regler hemma utan barnen får äta en godispåse till frukost i princip. Detta gör att min sambo är nu rädd för att dom ska vilja flytta till sin mamma om han har mer regler än henne och ställer mer krav.
Idag sa jag till 13åringen att han kunde få spela tv-spel när vi skulle åka senare o handla (egentligen får han inte spela på vardagar). Deras pappa bad alla tre att plocka ur diskmaskinen och gick in i duschen, då vägrar 13åringen hjälpa till så jag säger till han att om han ska få spela tv-spel senare så måste han hjälpa syskonen. Detta tyckte min sambo var helt fel av mig. Han menar att eftersom han är tonåring är det okej att vara stönig och inte vilja hjälpa till. Medans jag tycker att just därför kan man ju se tv-spelet som en belöning när han faktiskt hjälper till.
Min fråga är om ni tycker det är okej att förälderns säger inför barnen att bonusföräldern inte skulle säga så? Detta är inte första gången. Jag anser att det är annorlunda just eftersom jag inte är deras förälder, därför är det extra viktigt att han inför barnen inte ställer sig emot mig om det inte är något extremt.. annars kan han ta det med mig ensam.