• Ek90

Räkna ut grav.vecka??

Hej!

Så har jag och sambon äntligen fått positivt graviditetstest! :D

Men nu kan jag inte förstå hur man räknar ut vilken vecka jag är i.

Jag vet att BM går efter senaste mensens första dag (vilket var 14 feb för min del). Men jag misstänker att jag inte fick ÄL förrän 9 Mars då det såg ut som positivt ÄL-test, vilket jag inte lyckats fånga tidigare under cykeln. Det gör ju ganska stor skillnad i vilken vecka man beräknas vara i om man går efter mensen eller då jag tror jag hade ÄL.

Fick ?gravid 1-2 veckor? på digitala gravtestet idag.

Vilket ska man gå efter?? Förstår att mer korrekt svar får man senare vid UL men vill ju kunna läsa allt vecka efter vecka :)

Är helt totalt snurrig, så behöver verkligen lite kloka huvuden till hjälp!

• Svar på tråden Räkna ut grav.vecka??
  • Anonym (T)

Det är ju inte säkert att du hade ÄL den 9/3. Gå efter mensen istället för det brukar ju alltid rätta till sig vid rul ändå.

• Anonym (Zea)

Testen visar när befruktningen skedde, alltså för 1-2v sen.

Det är vad du har att gå på nu, samt sista mensens första dag.

Ska du göra kub så görs ju ett ul i samband med det, annars får du nog snällt vänta.

• Anonym (S)

Hade jag gått efter senaste mensen så hade jag varit sex månader gravid när jag plussade (i vecka 4 ).

• viseversa
    Anonym (S) skrev 2018-03-23 06:34:46 följande:

Hade jag gått efter senaste mensen så hade jag varit sex månader gravid när jag plussade (i vecka 4 ).

Jaha vad har det med ts att göra? Har man oregelbunden mens är det ju såklart en annan sak men dom flesta kan gå efter senaste mensen.
  • Anonym (Anna)
    Ek90 skrev 2018-03-23 01:37:40 följande:

Hej!

Så har jag och sambon äntligen fått positivt graviditetstest! :D

Men nu kan jag inte förstå hur man räknar ut vilken vecka jag är i.

Jag vet att BM går efter senaste mensens första dag (vilket var 14 feb för min del). Men jag misstänker att jag inte fick ÄL förrän 9 Mars då det såg ut som positivt ÄL-test, vilket jag inte lyckats fånga tidigare under cykeln. Det gör ju ganska stor skillnad i vilken vecka man beräknas vara i om man går efter mensen eller då jag tror jag hade ÄL.

Fick ?gravid 1-2 veckor? på digitala gravtestet idag.

Vilket ska man gå efter?? Förstår att mer korrekt svar får man senare vid UL men vill ju kunna läsa allt vecka efter vecka :)

Är helt totalt snurrig, så behöver verkligen lite kloka huvuden till hjälp!

Den här är den mest exakta uträknaren:

www.babyhjalp.se/gravid-forlossningsdatum

Kom ihåg att ändra 28 till den menscykel om den är annan.

Det bästa är om du vet när du hade ÄL. Från mensen räknar man eftersom många inte vet när ÄL inträffade.

När man gör RUL rutinultraljud tittar man på hur stor bebisen är och beräknar när den ska födas beroende på storlek.Då kan man få ett annat BF beräknad förlossing datum. De kan säga att du är x veckor trots att du kanske varit gravid längre. Man räknar alltså fostrets ålder efter senaste ultraljud oavsett hur länge det varit där inne.
  • stragge

Jag tror att jag är i v 5+3 men min bm säger 8+6 så väldigt stor skillnad hos mig haha ! Vet att jag inte hade ägglossning förens 1/3 men hon går på senast mens.. blir spännande att se vad ultraljudet visar ;)

• Anonym (HL)

Äl-test kan visa positivt vid graviditet så det är möjligt att du var gravid redan 9 mars.

• Ek90
    stragge skrev 2018-03-25 07:41:36 följande:

Jag tror att jag är i v 5+3 men min bm säger 8+6 så väldigt stor skillnad hos mig haha ! Vet att jag inte hade ägglossning förens 1/3 men hon går på senast mens.. blir spännande att se vad ultraljudet visar ;)

Oj haha ja det var ju lite skillnad :D de lyssnar inget på att du vet när du hade ÄL? Fast det är klart, de måste väl hålla sig till hur de brukar göra kanske!
  • stragge
    Ek90 skrev 2018-03-25 08:40:15 följande:

Oj haha ja det var ju lite skillnad :D de lyssnar inget på att du vet när du hade ÄL? Fast det är klart, de måste väl hålla sig till hur de brukar göra kanske!

Nä precis.. hon sa bara att dom räknar senaste mens oavsett :p ska få göra ul när jag ä (enl mig) i v 10 får we hur mycket som syns :)
  • Ek90
    stragge skrev 2018-03-25 08:42:05 följande:

Nä precis.. hon sa bara att dom räknar senaste mens oavsett :p ska få göra ul när jag ä (enl mig) i v 10 får we hur mycket som syns :)

Jaha okej, då får man väl räkna lite som man vill (eller tror) för sig själv så får man se vad ul visar sen bara :) jag är ganska osäker, kan va hur som med ÄL då jag hade ÄL-flytningar för tiden då det borde varit ÄL som skulle gjort att det blev rätt med veckorna utefter senaste mens. Men eftersom testen ej gav pos förrän 9/3 och jag testade varje dag för att få lite koll på min cykel så känns det ändå som det är mest troligt att ÄL var senare än den ?borde?, kan bero på att jag fick ett tidigt MF förra månaden. Fast det var i ordning som en vanlig mens så det förskjöt inget där.. gaah, haha! Ingen idé att klura så himla mycket egentligen för det visar sig ju tids nog, men säg nånting man tänker eller gör logiskt och med gott tålamod när man försöker bli med barn/nyss fått plus. xD
  • Anonym (Anna)
    stragge skrev 2018-03-25 07:41:36 följande:

Det var samma med mig. De vägrar acceptera att jag vet när jag hade ÄL. Så jag tänker på det som "jag har varit gravid så här länge men fostret är så här gammalt".
Svar på tråden Räkna ut grav.vecka??