• Coopercharlotte

Havandeskapsförgiftning?

Jag är gravid i v31 och Jag var hos BM för en vecka sen och mina värden var då normala, blodtrycket om något lite lågt. Sen dess har jag börjat få värre ?blodtrycksfall? med yrsel, suddig syn, kallsvettningar, magkatarrssmärta, illamående, fler toabesök och huvudvärk. Har antagit att det varit just blodtrycksfall men reagerat på att jag inte haft illamående eller huvudvärk alls innan under graviditeten förens den senaste veckan, alltså efter bm besök. Idag har det varit väldigt illa med alla symptom. Ringde nyss förlossning som gick på barnmorskans senaste test som inte visar högt blodtryck och sa åt mig att Vila och inte ställa mig för fort, också att det kan vara mina järntabletter som her symtomen. :/ Läser bu om havandeskapsförgiftning och kämner igen mig men vet inte hur jag ska göra nu, har en vecka kvar till nästa bm besök. Detta är min första graviditet och jag känner mig lite överdramatisk. Någon som upplevt samma?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?
  • Anonym (Lisa)

Har du inte haft högt blodtryck innan så är det nog bara tillfälligt skulle jag tro.

Jag har varit sjukskriven pga havandeskapsförgiftning och jag kände inte mig speciellt annorlunda (har högt blodtryck annars också) har även bekanta som drabbats och de kände inget heller.

Tillhör du nån av riskgrupperna för att utveckla havandeskapsförgiftning?

• Coopercharlotte

Jag har precis bytt BM då min förra inte riktig tog några prover osv så jag vet inte om det varit högt innan under graviditeten. Men känner mig sämre och sämre och inget hjälper

• Coopercharlotte

Råka skicka för tidigt. Inget hjälper mot kallsvettningarna och magontet. Vet inte hur man vet om man är i riskgrupp.

• Anonym (Lina)

Jag hade precis som dig och det började runt v.30 det var för mig ingen fara då iallafall och jag hade tillomed för lågt blodtryck emellanåt.. Det var bara gilla läget i mitt fall.

Men nu är jag i v.36 Har utvecklat graviditetsdiabetes. Graviditetsklåda, Levern har börjat strejka så måste ta prover 1 gång i veckan. Mitt blodtryck har även stigit rätt drastiskt sista 2 veckorna låg på runt 99/55 fram till v.34 och nu ligger jag på 130/85 så måste gå 1 gång i veckan för det med ska på tillväxt ultraljud på onsdag för att se hur bebis mår där inne :)

Så jag tror personligen inte att det inte är någon fara för dig :)

• Coopercharlotte
    Anonym (Lina) skrev 2018-03-23 21:57:06 följande:

Jag hade precis som dig och det började runt v.30 det var för mig ingen fara då iallafall och jag hade tillomed för lågt blodtryck emellanåt.. Det var bara gilla läget i mitt fall.

Men nu är jag i v.36 Har utvecklat graviditetsdiabetes. Graviditetsklåda, Levern har börjat strejka så måste ta prover 1 gång i veckan. Mitt blodtryck har även stigit rätt drastiskt sista 2 veckorna låg på runt 99/55 fram till v.34 och nu ligger jag på 130/85 så måste gå 1 gång i veckan för det med ska på tillväxt ultraljud på onsdag för att se hur bebis mår där inne :)

Så jag tror personligen inte att det inte är någon fara för dig :)

Jag var lite orolig för graviddiabetes först innan jag ens googlade mins symptom men det känns lite bättre att höra att det faktiskt kan vara såhär. Blir jag värre eller mer orolig kan jag ju ringa BM på måndag. Tänkte bara så inte det kan vara farligt att vänta över helgen OM det skulle visa sig vara havandeskapsförgiftning iallafall. Kände inte riktigt att hon på förlossningen tog mig på allvar.
  • Anonym (Lina)
    Coopercharlotte skrev 2018-03-23 22:07:27 följande:

Jag var lite orolig för graviddiabetes först innan jag ens googlade mins symptom men det känns lite bättre att höra att det faktiskt kan vara såhär. Blir jag värre eller mer orolig kan jag ju ringa BM på måndag. Tänkte bara så inte det kan vara farligt att vänta över helgen OM det skulle visa sig vara havandeskapsförgiftning iallafall. Kände inte riktigt att hon på förlossningen tog mig på allvar.

Jag tror absolut inte att det är någon fara att vänta över helgen. Så länge du känner bebis som du ska osv. Det är ju trots allt 1 vecka kvar bara innan du har ditt besök så till dess kan du säkert vänta :)

Jag mådde som sagt lika dant och det var ju ingen fara då :)
  • Anonym (Lena)

Har du kollat dina sköldkörtelvärden?

Jag kallsvettades och hade ont i magen när mina sköldkörtelvärden var höga.

Urinvägsinfektion?

När jag hade havandeskapsförgiftning så hade jag mycket hög blodtryck och huvudvärk. Åk till akuten och kolla.

• Loppis1

Då jag hade havandeskapsförgiftning så hade jag högt blodtryck (130/110 med blodtryckssänkande tabletter), samt en grym huvudvärk med flimmer för ögonen.

Däremot fick jag magkramper, kallsvettningar och allmän sjukdomskänsla av järntabletterna, blev bättre då jag tog en varannan dag istället för varje dag.

• Coopercharlotte
    Loppis1 skrev 2018-03-24 05:52:28 följande:

Då jag hade havandeskapsförgiftning så hade jag högt blodtryck (130/110 med blodtryckssänkande tabletter), samt en grym huvudvärk med flimmer för ögonen.

Däremot fick jag magkramper, kallsvettningar och allmän sjukdomskänsla av järntabletterna, blev bättre då jag tog en varannan dag istället för varje dag.

Vi råkade ha en blodtrycksmaskin hemma liggandes och mitt blodtryck ligger på 105 så är inte lika orolig för Havandeskapsförgiftning längre, men mår ju fortfarande dåligt! Har från början tagit järntabletter varrannan dag (glömmer också ibland) men kanske ska försöka pausa lite med dom innan jag pratar med BM igen. Tack för tips!
  • Loppis1
    Coopercharlotte skrev 2018-03-24 08:38:15 följande:

Vi råkade ha en blodtrycksmaskin hemma liggandes och mitt blodtryck ligger på 105 så är inte lika orolig för Havandeskapsförgiftning längre, men mår ju fortfarande dåligt! Har från början tagit järntabletter varrannan dag (glömmer också ibland) men kanske ska försöka pausa lite med dom innan jag pratar med BM igen. Tack för tips!

Det kan också ibland bli bättre att byta sort på järntabletterna, vissa är tuffare än andra mot magen och man är ju mer eller mindre känslig.
  • Anonym ((haft havandeskapsförgiftning))

Usch stackarn, det är inte kul att oroa sig och inte veta riktigt vad det är. Hoppas du får svar på det.

Hade du 0 äggvita i urinen också?

Jag fick svår havandeskapsförgiftning förra graviditeten. Min barnmorska tog det inte på allvar först. Kände mig nojig, men min noja var riktig så lita på dig själv och din intuition tycker jag.

Jag hade inte jättehögt blodtryck till att börja med (sen gick det snabbt upp till farliga nivåer i v.37-38).

Mina symtom i v.35 var: allmän sjukdomskänsla, oerhört trött och framförallt mycket vätska i kroppen. Gick upp snabbt i vikt pga vätskan, samtidigt som magen inte växte (visade sig sen att bebis var tillväxthämmad). Sen hade jag ju äggvita i urinen +2 och sedan +3. Om du har 0 på urinstickan och lågt blodtryck kanske det inte tyder på HF. Men illamående och huvudvärk hör ju till symtomen.

Hade även huvudvärk och en hemsk smärta under höger revben. Det kändes ett tag som nån slått mig hårt i ryggen. Det var en kraftig smärta och jag kräktes av den till slut, men då hade jag även skyhögt blodtryck och var inskriven på sjukhus.

Lycka till! Hoppas du får svar och kan dämpa din oro.

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?