• Trebarnsmamman91

Hur ska jag kunna lita på honom igen?

Hej!! Mitt första inlägg här men jag behöver rådgivning... jag och min sambo har varit tillsammans i tre år och är förlovade och har tvillingpojkar tillsammans. För ungefär 6 månader sen var han otrogen mot mig, han sexchattade med en tjej under den mest påfrestande tiden i mitt liv (genomgick cellförändringar, operation)

Märkte att det var konstiga saker som hände, inga kramar eller pussar, telefonen upp å ner, åkte iväg och hade ursäkter om jobb, skulle på bio osv. Tillslut såg jag hennes namn i webbhistoriken, ljög för honom om att jag visste hur dem prata med varandra och han ljög men tillslut gav han sig. Men nu oroar jag mig för att det är mycket andra saker som har hänt som jag inte vet om och jag känner att han inte är helt ärlig mot mig. Han har tagit bort Facebook och instagram och messenger för att jobba på vårt förhållande. Han har telefonen öppet framför mig.. dock har jag sån magkänsla att det är något konstigt på gång, eller är det rädsla och oro som gör att jag känner såhär?

Han skulle jobba idag sa han, och sa att jag kan få appen till hans gps på firmabilen om det skulle kännas bättre för mig och det godtog jag. Men när jag väl skulle ladda ner appen å logga in så kunde han inte lösenordet, man kunde inte vara inloggade två stycken samtidigt. Han blev jävligt förbannad på mig och tycker att jag övervakar honom när han jobbar. Jag får skuldkänslor och vet inte vart jag ska ta vägen... det här är ju ett sätt å bygga upp tilliten men han får mig å låta som en psycho bitch som tittar allt han gör. Hjälp mig! Hur ska jag komma vidare från det här??? ????

• Svar på tråden Hur ska jag kunna lita på honom igen?
  • Anonym (T)

Oj svårt. Men du är absolut ingen psycho bitch. Enda anledningen till att du inte litar på honom nu är ju för att han en gång fått dig att inte göra det. Det kan ju omöjligt vara på ditt ansvar!

Har du fått det bekräftat att han var otrogen? Var det "bara" chatt eller sågs de faktiskt när han betedde sig konstigt?

Och WTF, han sa ju att du fick kolla upp honom, bli då inte arg när du känner för att göra det. Tard.

Hur öppet pratar ni om tillit? Han borde ju märka ganska snabbt att din har sjunkit för honom, och skulle han fråga varför kan du ju dela med dig av dina erfarenheter..

Du är stark, han har betett sig fel.

• Trebarnsmamman91

Ja han har sagt att han har sexchattat med henne för att ?rymma? ifrån problemen, typ en fantasi.

Han åkte iväg på jobb i sparreholm (vi bor i Stockholm) innan det också helt spontant innan det här hände. Jag litade på honom, tänkte att det var jobb. Sen i efterhand när jag fick reda på det här så såg jag att den här tjejen bor ju i sparreholm. Känns bara som att hela sanningen inte är där.

Han säger att jag bara helt enkelt måste lita på honom, att han har tagit bort all social media för vår skull och att jag bara ska släppa det här och lita på honom. Men jag kan inte. Jag är paranoid att han bara har blivit ?smartare? med hur han gör sina saker... men det behöver ju inte vars sant heller, kan ju bara vara jag som är orolig..

PS. Vi hade inge sex heller under den här perioden som han höll på. Han ville aldrig.

• Anonym (LL)

Att sitta och sexchatta är inte ok... antingen är man gift/sambo och håller sig till den personen... han har missbrukat din tillit genom det... så att du är misstänksam är inte konstigt. 
    Otrohet är det när du mår dåligt av ett visst beteende som ni tidigare inte har kommit överens om. 

• Brbsladderben

Jag har vart i liknande situation, det här med sexchattandet och lögnerna.

Får så ont i magen när jag ser sånt här, för jag vet hur det känns.

Han har NOLL rätt att bli arg på dig om ni nu valt att försöka fixa erat förhållande.

Vad har han för telefon? Om ni båda har tex en iPhone så finns en app som heter ?hitta vänner? , där kan man följa varandra och se på gps vart personen befinner sig.

Android telefoner borde ha liknande appar.

• uffe 2

Jag förstår verkligen era känslor och problem. Jag är själv en man som har svikit min älskade sambo men har under en lång tid gett mig fan på att jag ska förändra allt detta och alla beteenden jag har och förstå vad de är som ligger bakom allt. Jag har alltid sökt kvinnors uppmärksamhet så mycket de går, väldigt porranvändande som nästan alla killar har och sökt alla former av bekräftelse. Detta upphör ju inte i en relation utan tar sig i starkare former när relationen blir lite svajigare.

• uffe 2
    Trebarnsmamman91 skrev 2018-03-24 09:31:14 följande:

Ja han har sagt att han har sexchattat med henne för att ?rymma? ifrån problemen, typ en fantasi.

Han åkte iväg på jobb i sparreholm (vi bor i Stockholm) innan det också helt spontant innan det här hände. Jag litade på honom, tänkte att det var jobb. Sen i efterhand när jag fick reda på det här så såg jag att den här tjejen bor ju i sparreholm. Känns bara som att hela sanningen inte är där.

Han säger att jag bara helt enkelt måste lita på honom, att han har tagit bort all social media för vår skull och att jag bara ska släppa det här och lita på honom. Men jag kan inte. Jag är paranoid att han bara har blivit ?smartare? med hur han gör sina saker... men det behöver ju inte vars sant heller, kan ju bara vara jag som är orolig..

PS. Vi hade inge sex heller under den här perioden som han höll på. Han ville aldrig.

Jag tycker synd om dig och att de måste kännas förjävligt. Tankar om att du inte räcker till, är snygg nog o.s.v. med minskad självkänsla o.s.v. uppkommer ju gärna i sådana här situationer. Jag kan säga att detta har noll procent med dig att göra utan har med hur han mår och då menar jag inte hur han mår i relationen. De flesta män idag har väldigt svårt för känslomässig intim kontakt med en kvinna och springer gärna åt de andra hållet samtidigt så behöver vi män de mer än något sin för att vi ska kunna må bra. Många män utvecklar beroenden och flykt beteenden. Här kan jag se att han har mycket att jobba med sig själv precis som jag haft. Att han säger att du ska bara lita på honom och att han inte tänker fortsätta de är svårt att lita på. Jag ser att han kommer behöva jobba med sig själv och att ni måste komma varandra närmare och närmare rent känslomässigt för att lösa problemen.
  • uffe 2
    Trebarnsmamman91 skrev 2018-03-24 09:31:14 följande:

Sen vet jag att kontroll i form av att du ska veta vart han är och gör o.s.v. de kommer göra dig sjukt olycklig. De är helt fel väg att gå. Han måste jobba med sig själv och de tillsammans med dig så ni kan växa som ett par. De flesta män idag har inte ens en riktig sextdrift alltså från grundkällan utan bara en beroende sextdrift. Därav när man inleder förhållande så kommer sexdriften minska radikalt när han får svårare att bli bekräftad, ego bostad och alla andra dopaminkickar som beroendet ger. Detta förstår inte dom flesta män men de är bara kolla på porrkonsumtionen så vet man hur illa de är kan man säga.
  • Anonym (Svårt)

Det är så svårt sånt här.

Jag förstår ju att tilliten är skadad. Samtidigt är en förutsättning för att förhållandet ska fungera att man har just tillit. Jag hade nog gått i familjeterapi, pratat ut om hur jag känner och varför jag är misstänksam och ifrågasättande.

Det är ofta lättare att prata ut om saker inför ett tredje par ögon. Känns som om det blir mindre konflikter.

• uffe 2
    Trebarnsmamman91 skrev 2018-03-24 09:00:56 följande:

Hej!! Mitt första inlägg här men jag behöver rådgivning... jag och min sambo har varit tillsammans i tre år och är förlovade och har tvillingpojkar tillsammans. För ungefär 6 månader sen var han otrogen mot mig, han sexchattade med en tjej under den mest påfrestande tiden i mitt liv (genomgick cellförändringar, operation)

Märkte att det var konstiga saker som hände, inga kramar eller pussar, telefonen upp å ner, åkte iväg och hade ursäkter om jobb, skulle på bio osv. Tillslut såg jag hennes namn i webbhistoriken, ljög för honom om att jag visste hur dem prata med varandra och han ljög men tillslut gav han sig. Men nu oroar jag mig för att det är mycket andra saker som har hänt som jag inte vet om och jag känner att han inte är helt ärlig mot mig. Han har tagit bort Facebook och instagram och messenger för att jobba på vårt förhållande. Han har telefonen öppet framför mig.. dock har jag sån magkänsla att det är något konstigt på gång, eller är det rädsla och oro som gör att jag känner såhär?

Han skulle jobba idag sa han, och sa att jag kan få appen till hans gps på firmabilen om det skulle kännas bättre för mig och det godtog jag. Men när jag väl skulle ladda ner appen å logga in så kunde han inte lösenordet, man kunde inte vara inloggade två stycken samtidigt. Han blev jävligt förbannad på mig och tycker att jag övervakar honom när han jobbar. Jag får skuldkänslor och vet inte vart jag ska ta vägen... det här är ju ett sätt å bygga upp tilliten men han får mig å låta som en psycho bitch som tittar allt han gör. Hjälp mig! Hur ska jag komma vidare från det här??? ????

Ett bra tips är att lita alltid på din känsla den har nästan till 100 procent rätt alltid. Se inte dig själv som en psyco bitch utan ställ krav och var dig själv för vad ska du annars med relationen till? Älskar han dig så är han villig att möta upp och jobba sig igenom alla sina rädslor och oro o.s.v. för eran skull och kan då bli en lyckligare mer öppen människa som kan ta vara på livet :)

Att du mår dåligt emellan åt i livet de får man ta och då ska ens partner finnas där som stöd och hjälp och kärlek. Men för detta krävs oftast en rejäl utveckling och sker oftast inte naturligt på grund av alla inbyggda trasigheter.
  • uffe 2
    Trebarnsmamman91 skrev 2018-03-24 09:00:56 följande:

Så fort jag känner av mina beroende som kan vara porr eller bekräftande sex med mera så försöker jag ta de med min partner på en gång bara rakt ut. För både hon och jag vet att detta har inget att göra med vårat sexliv med mera utan sitter djupt känslomässigt hos mig och från min barndom. Vi försöker då rota fram vilken känsla de är som min gärna försöker blockera och fly ifrån genom att täcka över de hela med ett starkt sug och beroende. Så fort jag får upp känslan som ofta är sorg och jag gråter en 10 minuter så är behovet av att knullat runt och kolla på porr helt borta. I och med att jag känner in känslan, förstorar upp den och låter den komma ut så påbörjas den känslomässiga läkningen hos mig. För varje gång denna känsla uppstår så blir den svagare och svagare till den läkt ut helt. Detta gör åxå att mitt hjärta blir mer öppet för min partner och jag lättare kan släppa in henne och ge fan i att distansera mig och smussla. Jag kan till och med uppleva kärlek och värme vilket jag aldrig någonsin gjort annars utan stämningen ofta är rätt kall och dålig.
  • uffe 2
    Anonym (Svårt) skrev 2018-03-25 11:49:27 följande:

Jag förstår ju att tilliten är skadad. Samtidigt är en förutsättning för att förhållandet ska fungera att man har just tillit. Jag hade nog gått i familjeterapi, pratat ut om hur jag känner och varför jag är misstänksam och ifrågasättande.

Det är ofta lättare att prata ut om saker inför ett tredje par ögon. Känns som om det blir mindre konflikter.

De känns som ett klokt tips tycker jag :) då får man objektivitet och de kommer garanterat finnas mycket ilska, besvikelse och sorg som ska ut hos båda två.
  • John22

Du kan inte lita på honom, är det tråkiga svaret. Att han inte går att lita på är ju precis vad han har demonstrerat och visat upp.

• Anonym (Näpp)
    uffe 2 skrev 2018-03-25 12:05:12 följande:
    De känns som ett klokt tips tycker jag :) då får man objektivitet och de kommer garanterat finnas mycket ilska, besvikelse och sorg som ska ut hos båda två.
    Huamig, inget och då menar jag INGET skulle få mig till en terapeut.
    Sjuklig svartsjuka skulle döda mitt förhållande på nolltid.
    Skulle aldrig acceptera att bli övervakad och tvingad att ta bort mina sociala medier.
    Ett misstag kan man göra, det är när det blir fler som det är dags att agera. Och att agera är inte att strypa de sociala nätverken.
  • Anonym (Svårt)
    uffe 2 skrev 2018-03-25 12:05:12 följande:

Precis. Otrohet är alltid fel tycker jag, men det tyder ju kanske också på att förhållandet är inne på fel spår. Säkert är det som du säger att båda bär på sorger och besvikelser, men på olika sätt.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Näpp) skrev 2018-03-25 12:13:27 följande:

Huamig, inget och då menar jag INGET skulle få mig till en terapeut.

Sjuklig svartsjuka skulle döda mitt förhållande på nolltid.

Skulle aldrig acceptera att bli övervakad och tvingad att ta bort mina sociala medier.

Ett misstag kan man göra, det är när det blir fler som det är dags att agera. Och att agera är inte att strypa de sociala nätverken.

Nä, som jag antydde så måste tillit finnas. I det här läget kan jag förstå att ts agerar som hon gör, men det är inte en hållbar strategi.

Att inte du vill gå i parterapi behöver ju inte innebära att det är dåligt för alla.
  • Firepants

Om det går så långt att du måste ha koll och spåra honom för att kunna lita på honom då är nog det hela ganska kört även om det är med all rätt.

Ingen mår bra av det du som måste kolla hela tiden och han som måste känna känna sig bevakad konstant.

Det är liksom inget hållbart i det hela tyvärr.

• Anonym (A)
    Anonym (Svårt) skrev 2018-03-25 11:49:27 följande:
    Håller med
  • Anonym (Anonym)
    uffe 2 skrev 2018-03-25 12:03:20 följande:

Så fort jag känner av mina beroende som kan vara porr eller bekräftande sex med mera så försöker jag ta de med min partner på en gång bara rakt ut. För både hon och jag vet att detta har inget att göra med vårat sexliv med mera utan sitter djupt känslomässigt hos mig och från min barndom. Vi försöker då rota fram vilken känsla de är som min gärna försöker blockera och fly ifrån genom att täcka över de hela med ett starkt sug och beroende. Så fort jag får upp känslan som ofta är sorg och jag gråter en 10 minuter så är behovet av att knullat runt och kolla på porr helt borta. I och med att jag känner in känslan, förstorar upp den och låter den komma ut så påbörjas den känslomässiga läkningen hos mig. För varje gång denna känsla uppstår så blir den svagare och svagare till den läkt ut helt. Detta gör åxå att mitt hjärta blir mer öppet för min partner och jag lättare kan släppa in henne och ge fan i att distansera mig och smussla. Jag kan till och med uppleva kärlek och värme vilket jag aldrig någonsin gjort annars utan stämningen ofta är rätt kall och dålig.

Hur går det då?

Ibland kan ju de gamla mönstren vara luriga. Kan vara svårt detdär. Ja, frågan är alltså; funkar det så bra som det låter?
  • uffe 2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-03-25 18:49:04 följande:

Hur går det då?

Ibland kan ju de gamla mönstren vara luriga. Kan vara svårt detdär. Ja, frågan är alltså; funkar det så bra som det låter?

De är de ändå som fungerar att gå till roten till varför missbruket behöver finnas. Problemet idag är att man riktar all kraft på missbruksproblemet om man t.ex. Är alkolist eller porrmissbrukare och med andra tankemönster och beteenden försöker att ändra detta. Tyvärr så finns känslorna kvar och tomheten i personen i alla fall. Därför är de viktigaste att ta tag i traumat och kränkningen som gjort att beroende och känslomässig avstängning har uppstått. De är grymt effektivt men de tar tid men åxå se ändå sättet för att bli fri och fungera normalt och slippa vara känslostyrd.
  • Anonym (T)
    Anonym (LL) skrev 2018-03-25 00:54:49 följande:

Otrohet är det när du mår dåligt av ett visst beteende som ni tidigare inte har kommit överens om. 

Bra definition tycker jag.
Svar på tråden Hur ska jag kunna lita på honom igen?