• Srihan­na
    Äldre 24 Mar 18:17
    4699 visningar
    7 svar
    7
    4699

    Efternamnsbyte

    Jag vill byta efternamn till ett namn som inte så många i Sverige bär. Endast 10st bär detta namn. Jag har samlat in 10 st samtyckesblanketter med dessa personers godkännande att jag får byta till deras namn. Dock saknas två telefonummet. Är det någon som vet hur viktigt det är att skatteverket (som nu mera har hand om namnändringar) får alla 10 telefonnummer? Ringer de och kollar med de här personerna återigen för att se om de har gett sitt samtycke eller ej?

  • Svar på tråden Efternamnsbyte
  • Anonym (Namn)
    Äldre 24 Mar 19:02
    #1

    1. Fråga skatteverket, de borde ju veta..

    2. Om du fått samtyckesblanketter av dem har du ju kontakt med dem, varför inte be om ett telefonnummer bara?

  • Anonym (Anna)
    Äldre 26 Mar 10:53
    #2
    Srihanna skrev 2018-03-24 18:17:38 följande:

    Jag vill byta efternamn till ett namn som inte så många i Sverige bär. Endast 10st bär detta namn. Jag har samlat in 10 st samtyckesblanketter med dessa personers godkännande att jag får byta till deras namn. Dock saknas två telefonummet. Är det någon som vet hur viktigt det är att skatteverket (som nu mera har hand om namnändringar) får alla 10 telefonnummer? Ringer de och kollar med de här personerna återigen för att se om de har gett sitt samtycke eller ej?


    Nuförtiden krävs inget samtycke. De skulle eller har redan tagit bort det kravet. Ring skatteverket och fråga.
  • Srihan­na
    Äldre 28 Mar 16:07
    #3

    Nu har jag äntligen fått tag på skatteverket. Eftersom mindre än 200 personer i Sverige bär detta namnet och jag kan heller inte förvärva namnet därför krävs då allas medgivande för att jag ska kunna byta till detta efternamn.
    9 av 10 personer har godkänt men en av dom vill inte skriva under detta papper för han tror att det är något lurt på gång. Trots många förklaringar lyckas jag inte övertyga denna person om att det bara handlar om ett efternamn. Detta gör också att jag heller inte kan byta namn. Gråter

  • Äldre 28 Mar 23:11
    #4

    Jag har ett ovanligt efternamn, jag hade blivit mycket skeptisk om någon vilt främmande människa hade bett om min tillåtelse att byta till mitt efternamn! Hade ärligt talat aldrig skrivit på ett sådant dokument! Varför i all fridens namn skulle du byta till just det namnet? Ha lite fantasi och hitta på ett eget istället!

  • Srihan­na
    Äldre 29 Mar 19:35
    #5
    Humörmamman skrev 2018-03-28 23:11:07 följande:

    Jag har ett ovanligt efternamn, jag hade blivit mycket skeptisk om någon vilt främmande människa hade bett om min tillåtelse att byta till mitt efternamn! Hade ärligt talat aldrig skrivit på ett sådant dokument! Varför i all fridens namn skulle du byta till just det namnet? Ha lite fantasi och hitta på ett eget istället!


    Du tror inte att jag har en bra anledning till varför jag vill ha just detta namnet?!! För din vetskap, Jag har förklarat denna anledning till vederbörande också. Det är ju inte så att jag har skickat ett papper och sagt skriv under här så tar jag ditt efternamn.
  • Anonym (Anna)
    Äldre 29 Mar 19:54
    #6
    Srihanna skrev 2018-03-29 19:35:07 följande:

    Du tror inte att jag har en bra anledning till varför jag vill ha just detta namnet?!! För din vetskap, Jag har förklarat denna anledning till vederbörande också. Det är ju inte så att jag har skickat ett papper och sagt skriv under här så tar jag ditt efternamn.


    Berätta anledningen då
  • Srihan­na
    Äldre 29 Mar 20:01
    #7

    För att göra en lång historia kort. Jag är adopterad. Jag har återförenats med min biologiska familj sedan några år tillbaka. Därför vill jag också byta till mitt biologiska efternamn. Eftersom min biologiska mamma inte är min juridiska moder kan jag inte bara byta till hennes efternamn. Jag måste ha tillstånde från de personer som redan heter det.

Svar på tråden Efternamnsbyte