• Mr Von Gräsö

Om Sverige hade en ny huvudstad, vilken skulle du välja?

Om Sverige hade en ny huvudstad, vilken skulle du välja?

Kunde inte få med alla städer, men valde de som demografiskt, eller geografiskt ligger mest centralt i landet. Nämn gärna varför du valde den stad du valt. Eller om du valde nån stad som inte fanns med, så förklara gärna varför du valde just den.

(Håll gärna en snäll ton i kommentarsfältet och lägg gärna överdriven lokalpatriotism åt sidan;)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om Sverige hade en ny huvudstad, vilken skulle du välja?
  • Mr Von Gräsö
    Emerencia skrev 2018-03-31 16:24:46 följande:

Ne men Götakanal kan du ju inte räkna med att säga räcker för kontakt med havet.

Men förklara hur du resonerar istället för att knäppa mig på näsan. Varför ska den ligga i mitten. Svara istället för att säga varför andra länder gör så.

En huvudstad måste som sagt inte ha kontakt med havet, som sagt. Tycker vi släpper det nu.

Ursäkta om jag knäppte dej på näsan.
  • Emerencia
    Mr Von Gräsö skrev 2018-04-01 13:49:13 följande:

En huvudstad måste som sagt inte ha kontakt med havet, som sagt. Tycker vi släpper det nu.

Ursäkta om jag knäppte dej på näsan.

Men svara, du går runt frågan som en politiker. Varför anser du att huvudstaden bör ligga i mitten. Jag har frågat hur många gånger som helst nu.
  • Mr Von Gräsö
    kaleidoskop88 skrev 2018-03-28 15:48:49 följande:

Örebro! Vi har ett slott, ett riktigt bra universitetssjukhus (och universitet såklart), vacker natur, bra förbindelser till resten av Sverige och en mysig stadskärna. Våran flygplats skulle ju få rustas och byggas ut. Oj, glömde nästan att vi har ett kick-ass vattenland också! Men seriöst- vårat sjukhus är riktigt bra där vissa områden är i framkant.

Vi skulle ju få bygga ihop med närliggande städer som Kumla exempelvis, men dit är vi ju redan på väg. Välkomna!

Tack för din peppande motivering! Det låter som att din stad har mycket att erbjuda om den hade blivit den nya huvudstaden. Tack dessutom för att vi är välkomna dit! ;)
  • Mr Von Gräsö

Ja det ser ut som att Linköping/Norrköping & Jönköping blir väljarnas favoriter i den här omröstningen, tätt följt av Örebro :)

• K Kalle

Jag hade valt Göteborg eller Malmö. Kungar har ju tidigare krönts i Örebro så det är ju annars ett alternativ.

• K Kalle
    Mr Von Gräsö skrev 2018-03-25 20:15:00 följande:
    Tack för motiveringen! Intressant tanke! Men är det ett måste att det ska vara en storstad? (i svenska mått alltså).... Kan det inte möjligtvis vara en stad med promenadavstånd? Eller säg åtminstone korta cykelavstånd som Lund, Helsingborg eller Halmstad? Städer utan trängsel. Eller hur ser du på det?
    Om någon av dessa städer skulle bli huvudstad skulle de växa och det skulle bli trängsel mm.
  • Dr Nail

Borås eller Borlänge. De representerar Sverige bättre än vad Stockholm någonsin gjort.

Alternativt riva/bränna ner Stockholm och bygga en ny stad på dess mark, som är bättre, snyggare, mer funktionell. Stadshuset får dock vara kvar, men resten av Stockholm har väldigt lite värde i mina ögon.

Svar på tråden Om Sverige hade en ny huvudstad, vilken skulle du välja?