• HereIcome

Hjälp en som inte har koll på Stockholm

Kommer från Uppsala ner till Stockholm med bil tidigt en morgon, har tre barn (10, 10 och 12) med mig. På kvällen, kl 18, ska vi åka Ålandsbåten. 

Jag tänkte parkera på någon pendelstation, ta pendeln in till city och vara där några timmar. Vill gå på leksaksmuseum på Skeppsholmen plus ngt annat i närheten.

Hjälp mig lite. Var parkerar jag enklast och vad ska jag mer se än leksaksmuseet? Var äter vi lunch? Vill åka från city före 16 eftersom ajg vill ha väldigt god tid på mig till båten.

• Svar på tråden Hjälp en som inte har koll på Stockholm
  • Loigios
    HereIcome skrev 2018-03-25 18:01:33 följande:

Kommer från Uppsala ner till Stockholm med bil tidigt en morgon, har tre barn (10, 10 och 12) med mig. På kvällen, kl 18, ska vi åka Ålandsbåten. 

Jag tänkte parkera på någon pendelstation, ta pendeln in till city och vara där några timmar. Vill gå på leksaksmuseum på Skeppsholmen plus ngt annat i närheten.

Hjälp mig lite. Var parkerar jag enklast och vad ska jag mer se än leksaksmuseet? Var äter vi lunch? Vill åka från city före 16 eftersom ajg vill ha väldigt god tid på mig till båten.

Bor ni i Uppsala? För isåfall går ju pendeln hela vägen till Sthlm.

Lunchställen finns det överallt så det är bara att välja och vraka. Beroende på intressen så finns det likaså mkt att välja på! Ta spårvagnen till djurgården, Wasamuseet är ganska häftigt, ta en glass i kungsan, ta en sväng i gamla stan... Bara er fantasi som sätter gränser :)
  • NELJ

Livrustkammaren är ett trevligt och gratis museeum, Det är inte jättestort men man kan lätt fördriva en stund där. Det ligger i Slottet så om ni ska gå från Skeppsholmen till Vikingterminalen är det på vägen.

• NELJ
    NELJ skrev 2018-03-25 18:26:13 följande:

Livrustkammaren är ett trevligt och gratis museeum, Det är inte jättestort men man kan lätt fördriva en stund där. Det ligger i Slottet så om ni ska gå från Skeppsholmen till Vikingterminalen är det på vägen.

Nu insåg jag att ni kanske åker från Värtan och då är det inte på vägen. Men inte en jättelång omväg ändå och sen kan ni ta röda linjen från Gamla Stan till Gärdet nära Värtan.
  • HereIcome
    Loigios skrev 2018-03-25 18:18:04 följande:
    Bor ni i Uppsala? För isåfall går ju pendeln hela vägen till Sthlm.

Lunchställen finns det överallt så det är bara att välja och vraka. Beroende på intressen så finns det likaså mkt att välja på! Ta spårvagnen till djurgården, Wasamuseet är ganska häftigt, ta en glass i kungsan, ta en sväng i gamla stan... Bara er fantasi som sätter gränser :)
    Vi kommer med bil som sagt. Har ingen koll geografiskt på ställena du nämner.
  • HereIcome
    NELJ skrev 2018-03-25 18:26:13 följande:

Kommer inte åka in till terminalen på morgonen. Eller är det smartast att åka dit, ställa bilen där och promenera in sen? Känns så långt det?
  • Anonym (Tex)
    HereIcome skrev 2018-03-25 18:42:32 följande:

Tekniska har vi varit på, det andra såg spännande ut! Är det långt emellan?

Station Rådmansgatan. Typ två hållplatser el ngt från T-centralen. Går ju gå också, men då vill man kanske ha trevligt väder och inte packning?
  • Anonym (C)

Pendlarparkeringen i Rosersberg är bra att stå på, gratis och utan tidsbegränsning på helger, på den bortre åtminstone. På vardagar max 24 h.

• Loigios
    HereIcome skrev 2018-03-25 18:43:56 följande:

Okej, då är jag med. Men måste om ni inte behöver ha bilen med i stan så skulle jag rekommendera att ställa bilen vid en station, kommer ni norrifrån så skulle jag föreslå Uppsala eller Märsta. Nord/väst så typ Jakobsberg/Järfälla/Kungsängen. Ju längre från city ni står, desto billigare.

Googla på en karta så får du lite koll på hur det ligger :) Inte menat att verka dryg, men har man dålig koll på Sthlm så är det oftast bättre att få en bild över hur det ser ut än att man bara nämner stadsdelar/områden
  • Aniiee

Min första fråga är: VILKEN ålandsbåt?

Det ser ju lite olika ut med parkering beroende på varifrån ni ska ta båten.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • HereIcome
    Aniiee skrev 2018-03-25 19:18:20 följande:

Min första fråga är: VILKEN ålandsbåt?

Det ser ju lite olika ut med parkering beroende på varifrån ni ska ta båten.

Viking, vid Stadsgården.
  • HereIcome
    Anonym (C) skrev 2018-03-25 19:02:33 följande:

Pendlarparkeringen i Rosersberg är bra att stå på, gratis och utan tidsbegränsning på helger, på den bortre åtminstone. På vardagar max 24 h.

Toppen, bra tips! 
  • NELJ
    HereIcome skrev 2018-03-25 19:39:22 följande:

Viking, vid Stadsgården.

Är barnen kulturellt intresserade ligger även Fotografiska vid Stadsgården. Jättefint museem med fantastisk restaurang.
  • Anonym (qwerty)
    HereIcome skrev 2018-03-25 19:39:22 följande:
    Viking, vid Stadsgården.
    Då skulle jag ställa mig på gatan i Henriksdalsringen och ta bussen därifrån in till Slussen.
    Till att börja med
  • Anonym (Anna)
    HereIcome skrev 2018-03-25 18:43:56 följande:

Ska ni ta med bilen till Åland eller långtidsparkera den i Stockholm?
Svar på tråden Hjälp en som inte har koll på Stockholm