• Näng

    Överviktig 14åring! Jag har tappat greppet.

    Hej!

    Min dotter är 14år. Hon har sedan 4årsåldern stadigt ökat i vikt. Hon är 170cm lång och väger runt 78kg. Hon är en framåt tjej med mycket vänner och skolan fungerar bra. Nu till problemet. Jag kan inte hantera detta längre. Hon blir större och större. På längden har hon inte växt på ett par år men vilkten ökar allt jämt. Hon går hos läkare och dietist och även kurator. Hon har inga problem egentligen med detta själv. Men jag ser hur hon sväller och sväller. Hon har förhöjt långtidssocker. Hon smygäter och tar även från saker hon vet skall vara till annat. Jag hittar disk, matrester m.m. under hennes säng. Jag blir både äcklad, provocerad och djupt orolig. Jag har tränat med henne, peppat, ignorerat, blivit arg, blivit ledsen, resonerat....inget, absolut inget hjälper. Hennes kusiner är kraftigt överviktiga, på hennes pappas sida finns svår hjärt/kärlproblemstik och jag blir så orolig. Nu väger hon flera kilo mer än mig och jag bara ser hur min dotter förvandlas till någon som kommer ha stora svårigheter med hälsan.

    Jag behöver råd för hur jag når fram till henne eller hur jag lär mig hantera detta. Jag gör det inte vidare bra längre.

  • Svar på tråden Överviktig 14åring! Jag har tappat greppet.
  • Mortiscia

    Det där är en ätstörning, ni måste söka hjälp. Prata med BUP kanske? Jag tror tyvärr inte du fixar det själv.

  • Canadasvensk

    Prova att hon slutar äta kött i 4 veckor. Inget biff, gris, fisk, ost, mjölk eller ägg. Men andra ord en vegansk kost.

    Googla typ "vad händer med kroppen om du slutar äta kött?"

    Här kommer ett axplock:

    https://nyheter24.se/nyheter/forskning/830758-2-5-saker-som-hander-i-kroppen-nar-du-slutar-med-att-ata-kott

    Som sagt, prova (du också) i 3-4 veckor! Vad är det värsta som kan hända? En familj på 4-5 kan käka typ chili gryta för mindre än 70kr så det blir garanterat inte dyrare.

    Jag gick ner från 102 kilo till 93 kilo på 5 veckor. Då äter jag som vanligt. Alltså jag äter när jag är hungrig och jag äter tills jag är mätt och jag räknar aldrig kalorier.

    Jag gick alltså ner 9 kg utan att träna mer eller dricka mindre alkohol än innan. (Jag tränar inte alls tyvärr och dricker för mycket...)  

    Jag har nu käkat veganiskt i 3 månader och vikten fortsätter sakta men säkert att minska PLUS att jag har aldrig mått bätter!

    Lycka till!  Solig

  • phillipha

    Hej!

    Måste vara hemskt att se hur din dotter äter sig mot en dålig hälsa... Har du förklarat för henne ordentligt vad som händer i kroppen när man väger för mycket? Tänker att hon ändå är tillräckligt gammal för att höra det...

    Ett tips annars är att ni sätter upp ett mål, kanske en resa en weekend till någon stad som hon vill åka till. Kravet för att komma dit är viktnedgång. Gör en måltavla där vikten registreras (ta hjälp ev dietisten för bra viktnedgång eller prova viktväktarna)

    Tror också på att ta hjälp av bup.


  • shivas

    Stackars flicka. Ingenting du säger kommer få henne att sluta använda mat som tröst för de känslor hon inte vet hur hon ska hantera. I alla fall inget du säger som hela tiden handlar om mat, vikt och träning. Istället kommer hon bara bli mer och mer medveten om att hon inte är okej som hon är. Om inte ens hennes mamma accepterar henne som hon är, vem gör det då?

    Absolut behöver hon lära sig vad en sund kosthållning har för positiv inverkan men detta sker enbart genom en sund inställning till livet och känslor, inte genom fokus på vikt och mat i sig.

    Vad har hon för hobbys? Vad har ni för intressen ihop som familj?

    Jag har själv varit stor. Lyckades tappa mycket vikt i mina tonår genom att sluta äta. Det var ju uppenbart inte önskvärt att vara tjock så jag lät helt enkelt bli att äta. Gick sedan upp enorma mängder igen. Fick ätstörningar åt båda hållen helt enkelt.

Svar på tråden Överviktig 14åring! Jag har tappat greppet.