• Anonym (Ts)

Jag blev smiskad av min pappa. Blev jag utsatt för sexuella trakasserier?

Fram till jag var i femtonårsåldern brukade min pappa med jämna mellanrum smiska till mig (daska) när han gick förbi mig i huset. Nu pratar vi alltså inte om smisk som bestraffning utan att han faktiskt gjorde det spontant. Jag vet inte hur länge det höll på för det var så normalt för mig. Nu vill jag ha era synpunkter och var ärliga: blev jag utsatt för sexuella trakasserier av min pappa?

Anledningen till varför jag frågar är för att jag just nu går terapi och jag har aldrig pratat med någon om det här. Men jag funderar på att ta upp det. Min terapeut vet om att jag haft det svårt med min pappa (han har gjort mycket annat än bara det här) och han vet också om att jag haft svårt för att träffa tjejer i mitt liv. Så jag tror det är värt att ta upp för det kan isåfall vara en förklaring till varför jag har svårt för fysisk närhet idag (är 30).

• Svar på tråden Jag blev smiskad av min pappa. Blev jag utsatt för sexuella trakasserier?
  • HelaGotland
    huskur skrev 2018-03-29 02:29:53 följande:
    Har läst dina kommentarer. Säger bara... SUCK! Kan bara hoppas att du inte har barn eller kommer få innan du ändrar inställning. Eller att du arbetar i vården, eller med människor på något sätt.  Av någon anledning har du gjort hela sex kommentarer om detta som du tycks mena inte är något att bry sig om. Väldigt viktigt för dig verkar det vara att TS skall tänka om...

För jag vet hur lätt det är att fastna i ett feltänk, hur lätt det är att börja obsessa om det och omvärdera sina minnen och upplevelser... Inget jag rekommenderar!
    Men det är väl som det sägs - HAR man inte problem så SKAFFAR man sig problem...
    Chaos is what killed the dinosaurs, darling
  • HelaGotland
    Anonym (Ts) skrev 2018-03-28 23:51:56 följande:
    Varför tycker du det? Har du något mer konkret du tänker på?

Nej jag utgår från allt du har berättat. Läs gärna mitt korta inlägg ovan.... Been there. Det är en sak om du behåller det i huvudet tills du "tänkt färdigt" dvs bearbetat det för dig själv. Men jag tror du kommer ångra dig om du konfronterar och förstör din och din fars relation för all framtid bara pga så lösa, triviala anklagelser. Bearbeta och försök att inte svärta ner dina ungdomsminnen, du har ju trots allt bara en far. Han har trots allt bara daskat till dig i förbifarten.
  • Anonym (----)
    HD2017dis skrev 2018-03-28 17:10:57 följande:

Kvinnor idag mår dåligt och anledningen är att ni fokuserar på tok för mycket på er själva.

Ren egoism.

Så kommer det dåliga måendet, problem med behålla en relation och annat som ett brev på posten.

Om man tycker att det är ok att föräldrar tafsar på sina barn då är man inte helt friskt.

kanske du skulle ta och fokusera på dina problem och få hjälp med dina avvikande åsikter
  • Vixen90
    huskur skrev 2018-03-29 01:26:45 följande:

En förälder, ja alla vuxna, skall förstå att baken blir ett sexuellt laddat område när man kommer i puberteten. Och att han höll på och daskade slentrianmässigt innan också visar bara att han var gränsöverskridande.

Fullt begripligt att detta satt spår. Att han blivit behandlad så under så lång tid, och av den som tvärtom borde varit den som skulle ha skyddat honom. Och pappan har inte varit den som sen tagit ansvar för sitt beteende, uppenbarligen, så detta hänger kvar.

Exakt. Att slå på rumpan OCH dessutom i kombination busvissla! det SKA en vuxen förstå innebörden av och vad det associeras till. Det är inget man kan hävda är frikopplat från sexualitet eller sexuella anspelningar.
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Anonym (Ts)
    HelaGotland skrev 2018-03-29 13:15:27 följande:

Nej jag utgår från allt du har berättat. Läs gärna mitt korta inlägg ovan.... Been there. Det är en sak om du behåller det i huvudet tills du "tänkt färdigt" dvs bearbetat det för dig själv. Men jag tror du kommer ångra dig om du konfronterar och förstör din och din fars relation för all framtid bara pga så lösa, triviala anklagelser. Bearbeta och försök att inte svärta ner dina ungdomsminnen, du har ju trots allt bara en far. Han har trots allt bara daskat till dig i förbifarten.

Jag tycker faktiskt inte att det är en liten sak. Tvärtom tycker jag att det är rätt allvarligt av min pappa att ha gjort såna saker. Nu hade jag inte tänkt att konfrontera honom med det här men jag förstår ärligt talat inte hur du tänker när du avråder en från att prata om (upplevt) jobbiga saker? Varför ska man låta en tystnadskultur råda? Det löser ju inga problem enligt mina erfarenheter.

Men förutom det så förstår jag din poäng och kan även hålla med. Men jag tycker inte att det är applicerbart på den här situationen.
  • huskur
    HelaGotland skrev 2018-03-29 13:11:36 följande:

För jag vet hur lätt det är att fastna i ett feltänk, hur lätt det är att börja obsessa om det och omvärdera sina minnen och upplevelser... Inget jag rekommenderar!
    Men det är väl som det sägs - HAR man inte problem så SKAFFAR man sig problem...
    Aha, du tänkte alltså på att konfrontera. Men det behöver man ju absolut inte göra, bara föra att man jobbar med sig själv i terapi. 
  • Anonym (M)

Jag anser att all oönskad kroppskontakt är trakasserier när man är barn är trakasserier (om det inte är nödvändigt pga medicinska skäl).

Jag ville inte bada och inte vara naken när jag var i förpuberteten och vi var på en liten ö i skärgården. Min pappa slet av mig kläderrna medan han var naken och bar mig till vattnet med sin snopp hängande typ en decimeter från mitt ansikte och sen puttade han mig nerför stenarna till vattnet som var fulla av havstulpaner så jag skar upp fötterna så de var helt strimmiga av blod. 

Då sa han att jag själv fick ta jollen och ro tillbaka till segelbåten ca 200 m efter plåster medan han solade klart. Jollen var full av salt i botten så det gjorde vansinnigt ont.

Det är bara en sjuk grej, finns fler men sånt glömmer man aldrig. Aldrig.

Vi har ingen kontakt idag.

• Anonym (M)
    HelaGotland skrev 2018-03-28 17:11:08 följande:

1 Han. Fortsatte. Inte.
    2 Terapi med en duktig psykolog som inte sätter griller i TS huvud vore onekligen bra för TS.

Kommer någon ihåg avsnittet i Vänner där Chandler's chef brukade daska honom och alla andra medarbetare i rumpan? I USA så anser de att det ser konstigt ut om en man kramar sin dotter... men då kanske man måste ta till andra saker som ömhetsbevis. Kanske en klapp på rumpan. Man ska inte behöva "se" något sexuellt i det. (Jag ser inget sexuellt i det)
    Men nu är det inte du som sätter normen för vad som är normalt eller vad andra ska förväntas uppskatta.

Ömhetsbevis som inte uppskattas är inga ömhetsbevis och normalbegåvade vuxna vet att rumpan är en sexuell zon i de flesta kulturer världen över.

Med din logik skulle fortfarande män gå runt och tafsa kvinnor i arslet på jobbet för det borde de väl uppskatta att mannen är intresserad?

Så snälla, ansök åtminstone om en budgethjärna från centralförrådet innan du uttalar dig i sådana här trådar.
  • HelaGotland
    Anonym (M) skrev 2018-03-29 20:34:37 följande:
    Men nu är det inte du som sätter normen för vad som är normalt eller vad andra ska förväntas uppskatta. Ömhetsbevis som inte uppskattas är inga ömhetsbevis och normalbegåvade vuxna vet att rumpan är en sexuell zon i de flesta kulturer världen över. Med din logik skulle fortfarande män gå runt och tafsa kvinnor i arslet på jobbet för det borde de väl uppskatta att mannen är intresserad? Så snälla, ansök åtminstone om en budgethjärna från centralförrådet innan du uttalar dig i sådana här trådar.

Som TS själv skriver, det råder ingen tysthetsnorm (lol) så du kan försöka tysta mig så mycket du vill. Jag har faktiskt erfarenhet an självreflektion och omvärdering av händelser. Det du kör med är simplaste härskartekniken. Faller inte för den.
  • Anonym (Ts)
    HelaGotland skrev 2018-03-29 21:03:28 följande:

Som TS själv skriver, det råder ingen tysthetsnorm (lol) så du kan försöka tysta mig så mycket du vill. Jag har faktiskt erfarenhet an självreflektion och omvärdering av händelser. Det du kör med är simplaste härskartekniken. Faller inte för den.

Ja, du har rätt att säga vad du vill men dina idéer håller inte i min värld. Hur ska jag omvärdera dessa? Vilka alternativa förklaringar har du till detta?
  • Justin

Jag blev smiskad på rumpan av mamma till 15 och av pappa till 17 men upplevde inte det som annat än bestraffningar men man kan reagera så, det är inget onormalt. 

• Anonym (Elis)

Det var inte ok vad din pappa gjorde. Jag är ledsen att du blev utsatt. Han gick över gränsen

• Anonym (Nja)

Trakasserier kallas det inte, snarare är väl övergrepp rätt ord? Bra att du går i terapi.

Svar på tråden Jag blev smiskad av min pappa. Blev jag utsatt för sexuella trakasserier?