• KCL

Är springmask så svårt att bli av med!?

Är i stort behov av uppmuntrande historier om springmask innan jag går in i väggen!

Fick hem ett mejl från förskolan för någon vecka sedan att det går springmask på förskolan. Har haft ständig koll på barnen sedan dess men de har inte visat några symtom. Men i helgen så hittade jag en död mask på mig själv. Den natten kunde jag inte sova. Har behandlat hela familjen med Vanquin och har inte gjort annat än tvättat händer, städat, tvättat, duschat familj och husdjur sedan upptäckten. Jag är helt slut. Kan inte sova på nätterna och ligger givetvis och googlar. Vilket är det dummaste jag någonsin kunnat göra. Det låter ju mer eller mindre som att det inte går att bli av med skiten! 

Vi har väl ändå haft tur. Har hittat en mask och den var död. Andra verkar ju ha maskar som krälar i massvis. Men jag kan inte släppa det. Är helt nojig. Vet att mask inte är farligt men har fobi mot alla slags djur som livnär sig på mig KräksSnälla, är det verkligen så illa som det låter på nätet? Förvånad

/Blir snart knäpp.

• Svar på tråden Är springmask så svårt att bli av med!?
  • Fru Ve

Vi har haft springmask i familjen ett par gånger men blivit av med det efter behandling och sanering hemma. Har inte fått problem med "återfall"

• Ka11e

Vi har haft mask en gång sedan vi fick barn. Körde vanquin och tvättade sängkläderna. Tog ytterligare två doser för säkerhets skull med två veckor mellan varje.

Det har gått typ tre månader sedan och det vekar lugnt.

Minns att vi åt vanquin en eller två gånger när jag var liten. Men det var aldrig någon panik kring det som det är nu för tiden. Tanten på apoteket tyckte inte att man kunde lägga sängkläderna i tvättkorgen - de måste direkt in i maskinen, helst 90 grader :S

• KCL

Tack för era svar! Lugnar hysteriska mig. Jag tror ju att de flesta blir av med problemen efter behandling, men det som kommer upp när jag googlar är ju rena rama skräckhistorierna, haha.Tror vi också ska ta någon extrados. Med tanke på hur dålig sanering det lär vara på förskolan så tror jag det kan vara en bra idé... 

Svar på tråden Är springmask så svårt att bli av med!?