• m69

Hud som bränner och kliar efter kallt väder

Var ute i kallt väder, ca -20 grader i en halvtimme för ca 1,5 vecka sedan. Varmt klädd förutom vanliga byxor utan långkalsonger. Gick in när det började göra ont i tårna. Mycket torr luft och vindstilla.
    När jag kom in, var låren röda och eventuellt lätt svullna och det stack och brände i benen. Idag är det röda i princip borta men jag har fortfarande en lätt brännande känsla kvar i benen, som kommer och går, och det är svårt att bära byxor för det irriterar huden. Huden känns mjuk, inte vit och bra känsel. Tar nu mjukgörande kräm varje dag, men huden känns inte torr, men huden blir ofta mer irriterad efter mjukkräm. Ringde Kry och de trodde inte det var en köldskada.
    På vårdcentralen visste de inte vad det var men tyckte jag skulle testa med antihistamin, eftersom de misstänkte köldallergi. Har tagit det en vecka, men tycker inte det ger en förbättring. Tror inte heller det är köldallergi då jag har haft det tidigare och då har symptomen försvunnit inom en timme eller så. Har nu fått tid till läkare. Är det någon som råkat ut för liknande? 
  • Svar på tråden Hud som bränner och kliar efter kallt väder
  • Anonym (Inte längre Hypokondriker)

Japp många gånger.

Inget att bry sig om.

• m69

Skönt att jag inte är ensam om detta ) Hur lång tid kan det ta? Har nu gått mer än 2 veckor. På VC sa de att det kan ta flera veckor! Håller på att bli galen av detta ..

Precis som VC sa. Det kan ta tid men är inget farligt.

För mig går det fortare.

Jag äter Bovete flera gånger i veckan.

• m69

Allvarligt? Bovetegröt har jag ätit, men varför skulle det hjälpa?

m69 skrev 2018-04-03 16:47:08 följande:

Allvarligt? Bovetegröt har jag ätit, men varför skulle det hjälpa?

Bovetegröt :-|

Jag kan inte ens föreställa mig det.

Hur tillagar du sånt? Mosar du kornen efter att du kokt de? Varför gör du de till gröt?

Bovete stärker immunförsvaret. Väldigt mycket. Det innehåller så många hälsofördelar. Äter man det regelbundet slipper man förkylningar tex.Jag själv är ett levande bevis på det.
  • m69

Fel av mig, den heter "Alf Spångbergs Hälsogröt Special", men innehåller bovete. Gjorde underverk för magen på mig i alla fall )

m69 skrev 2018-04-03 20:13:33 följande:

Fel av mig, den heter "Alf Spångbergs Hälsogröt Special", men innehåller bovete. Gjorde underverk för magen på mig i alla fall )

Okej.

I de länder Bovete växer äter man det istället för potatis. De hårda kornen kokas som ris. Finns som standard på både svindyra restauranger och gatukök.

Därför blev jag förvånad över bovetegröt. Alltså det låter inte gott.

Så här ser mitt Bovete ut.

Det finns vanligt och rostat.

Jag köper alltid rostat.

Det är brunt. Vanligt är vitt.

I Sverige har jag bara sett vitt och bara i utländska hörnan.

Jag köper mitt utomlands eller i utländska butiker.

Här är två typiska maträtter. Vanlig Husmanskost.

.

.

• m69

Tack för tipset. Själv kör vi bl.a. med matvete och mathavre, men vet att bovete inte är ett sädesslag och att det är nyttigt. Får väl leta efter det i affären nästa gång )

Svar på tråden Hud som bränner och kliar efter kallt väder