• H4llongr0ttan

Hade ni gett ut kontonumret i denna situation?

Jag håller på att sälja en vara (telefon) på nätet, med priset 4500kr. En köpare mailar mig på dålig svenska ifall jag kan sända varan till en av hans vänner som bor i Danmark. Han lämnar ett namn plus adress på en person i danmark, personen hittar jag på Facebook som enligt det namn han uppgav är en äldre man, gissar på 60-65 års åldern. Personen som mailar mig ber mig att skicka mitt kontonummer samt summan för varan + postavgift så kan han skicka över pengarna till mig direkt, typ.

Vet inte varför men jag känner mig skeptisk till hela dethär upplägget... vad tror ni?

• Svar på tråden Hade ni gett ut kontonumret i denna situation?
  • Anonym (Ante)

Pengarna in på kontot då först innan telefonen skickas..?

• Anonym (Annabella)

Du blir till 99% blåst om du fortsätter affären.

Jag gillar att lita på folk, men det betyder inte att man behöver vara dum..

• H4llongr0ttan
    Anonym (Ante) skrev 2018-03-30 14:01:07 följande:

Pengarna in på kontot då först innan telefonen skickas..?

Jo det hade jag förstås väntat på, men kan personen göra något med mitt kontonr plus namn?
  • Anonym (Ante)
    H4llongr0ttan skrev 2018-03-30 16:35:24 följande:

Jo det hade jag förstås väntat på, men kan personen göra något med mitt kontonr plus namn?

Nä..tror inte det..behövs id-kort för att t.ex. ta ut pengar på ett konto..?
  • Anonym (12345)

De kan inte direkt göra något med ditt konto.
    De brukar göra en betalning till ens konto tar en skärmdump och sedan skickar till personen som har vara för att få denna att skicka vara på en gång.
    Sedan drar de tillbaka betalningen.

Man kan absolut ge ut konotnummret man behöver inte säga att man skickar varorna när pengarna kommer in det är en självklarhet.
    Du kommer förståss aldrig få några pengar.

Just för att det är i utlandet så hade jag nog inte beblandat mig med detta.

• Anonym (Ante)
    Anonym (12345) skrev 2018-03-30 18:25:45 följande:

De brukar göra en betalning till ens konto tar en skärmdump och sedan skickar till personen som har vara för att få denna att skicka vara på en gång.

Man kan absolut ge ut konotnummret man behöver inte säga att man skickar varorna när pengarna kommer in det är en självklarhet.

Hur kan de dra tillbaka pengarna. ?
  • Anonym (Nej, inte utomlands)

Jag läste för en tid sedan om att någon bedragare påstod sig ha satt in pengar och försäljaren sett att det kommit in pengar och skickat varan. Därefter visade det sig att pengarna inte kom från köparen, utan att köparen tagit ett sms-lån i säljarens namn, som säljaren alltså blev betalningsskyldig för. 

Minns inte detaljerna, men tror det var så det var.

Skulle neka, med motiveringen att jag inte vill skicka varan utomlands.

• Anonym (12345)
    Anonym (Ante) skrev 2018-03-30 21:55:17 följande:
    Hur kan de dra tillbaka pengarna. ?
    De drar tillbaka transaktionen på något sätt innan den når mottagaren.
  • HelaGotland
    Anonym (12345) skrev 2018-03-30 22:21:30 följande:
    De drar tillbaka transaktionen på något sätt innan den når mottagaren.

Ja det är en känd bluff Nog därför som folk gör det från andra länder, så det ska verka legit
    Chaos is what killed the dinosaurs, darling
  • Anonym (Anna)
    H4llongr0ttan skrev 2018-03-29 17:34:37 följande:

Jag håller på att sälja en vara (telefon) på nätet, med priset 4500kr. En köpare mailar mig på dålig svenska ifall jag kan sända varan till en av hans vänner som bor i Danmark. Han lämnar ett namn plus adress på en person i danmark, personen hittar jag på Facebook som enligt det namn han uppgav är en äldre man, gissar på 60-65 års åldern. Personen som mailar mig ber mig att skicka mitt kontonummer samt summan för varan + postavgift så kan han skicka över pengarna till mig direkt, typ.

Vet inte varför men jag känner mig skeptisk till hela dethär upplägget... vad tror ni?

Jag har fått MASSOR av såna mail. Du kan slänga det direkt! Det är lurendrejeri
  • H4llongr0ttan
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-04 01:46:49 följande:

Jag har fått MASSOR av såna mail. Du kan slänga det direkt! Det är lurendrejeri

Okej , personen började skicka massa ??????? Frågetecken då jag inte besvarade mailen så jag skrev som någon sade här, att jag avbryter det då jag inte vill skicka utomlands. Och nu kommer det inte Mail längre!
  • Anonym (Ante)
    H4llongr0ttan skrev 2018-04-04 08:58:40 följande:
    Okej , personen började skicka massa ??????? Frågetecken då jag inte besvarade mailen så jag skrev som någon sade här, att jag avbryter det då jag inte vill skicka utomlands. Och nu kommer det inte Mail längre!
    Man kan ha 2 bankkonton..ett för typ osäkra betalningar..och plocka ut pengarna innan man skickar varan man vill sälja.. :)
  • Anonym (Hmmmm....)

Om man aldrig lämnar ut sitt kontonummer kan personer inte sätta in pengar till en...ju. Sedan ska man givetvis ALDRIG lämna ut lösenord osv.

• Anonym (Hmmmm....)
    Anonym (12345) skrev 2018-03-30 18:25:45 följande:

Man ska göra som när man säljer på Tradera. Lämna ut kontonumret så att köparen kan sätta in pengar och skicka varan först när pengarna kommit in. Aldrig innan!
  • Physalis
    Anonym (Hmmmm....) skrev 2018-04-04 10:07:16 följande:

Om man aldrig lämnar ut sitt kontonummer kan personer inte sätta in pengar till en...ju. Sedan ska man givetvis ALDRIG lämna ut lösenord osv.

Det är inte helt ovanligt att personer genast sätter in en summa pengar på säljarens konto när de får veta kontonummer och sedan hävdar att de äger varan. Innan de ens kommit överens om att köpet ska ske och på vilka villkor. Det är heller inte helt ovanligt att de sätter in en lägre summa än vad säljaren vill ha. Sedan blir de hotfulla och skrämmer säljaren på olika vis tills de får varan.

Så om man tycker sånt är obehagligt så är det olämpligt att ge ut sitt kontonummer innan man kommit överens om allt rörande köpet.
    Korrekturläser som en kratta
  • Gaskarl

"Ryker det, så brinner det."

//Känt poliscitat just i såna här frågor.

• Anonym (Ante)
    Physalis skrev 2018-04-04 20:09:09 följande:
    Det är inte helt ovanligt att personer genast sätter in en summa pengar på säljarens konto när de får veta kontonummer och sedan hävdar att de äger varan. Innan de ens kommit överens om att köpet ska ske och på vilka villkor. Det är heller inte helt ovanligt att de sätter in en lägre summa än vad säljaren vill ha. Sedan blir de hotfulla och skrämmer säljaren på olika vis tills de får varan.

Så om man tycker sånt är obehagligt så är det olämpligt att ge ut sitt kontonummer innan man kommit överens om allt rörande köpet.
    Trist att de sätter in en lägre summa än överenskommet..då får man upplysa köparen om att man kan sätta tillbaka pengarna på köparens eget bankkonto igen..struligt.. :)
  • sextiotalist

Om man ska ge sig in i osäkra affärer, då använder man paypal. Man slipper ange sitt kontonummer och det går inte att ta tillbaka pengarna när de väl hamnar på ens konto.
    Är de seriösa (vilket jag starkt tvivlar på) så ser de inga problem med att använda paypal, är de oseriösa så är det inte intressant eftersom de vet att deras blåsning är körd

• Physalis
    Anonym (Ante) skrev 2018-04-05 14:24:17 följande:

Trist att de sätter in en lägre summa än överenskommet..då får man upplysa köparen om att man kan sätta tillbaka pengarna på köparens eget bankkonto igen..struligt.. :)

Ja det är ju klart om man inte känner sig skrämd eller hotad, men alla är inte så obrydda.

Om man t ex är ensam och inte har den fysiska eller mentala styrkan att försvara sig/ stå upp för sig själv så kanske man inte vill riskera tjaffsa med någon som verkar gränslös, hotfull och kriminell. Då är det lättare att ge med sig och låta köpet gå igenom för att slippa trubbel, och detta vet dessa "köpare" om.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Hade ni gett ut kontonumret i denna situation?