• Äldre 29 Mar 19:41
    7011 visningar
    22 svar
    22
    7011

    6 månaders bebis ska äta..?

    Okej nu är det såhär att jag har en 6 månaders och tycker det är så svårt de här med maten...

    Så min fråga är hur mycket Mat BÖR/MÅSTE jag ge henne nu? Tycker jag hör olika hela tiden, först sa BVC sköterskan att de skulle räcka med amning + byta ut ett mål amning till gröt. men på 6 månaders kontrollen sa doktorn att det måste vara ?riktig? mat...

    jag hel ammar henne iaf i nuläget ..

    Räcker det ifall jag ger henne 1 portion gröt m fruktpure på morgonen, när vi äter lunch kanske hon får tex sötpotatispure och när vi äter middag så får hon kanske ärtpure eller något liknande... (då är dessa portioner inte så stora) sen där emellan får hon amma så mycket hon vill.

    Eller måste hon ha hela ?rätter? nu alltså tex fisk/kött, potatis/ris och grönsaker ihop?!? Och äta som en hel ?burkmats storlek? :O

    Lägg gärna upp förslag matschema till mig!

    Och har ni några tips hur man får bebis att sluta vilja tutta hela nätterna?!?

    Tacksam för alla tips, kram!

  • Svar på tråden 6 månaders bebis ska äta..?
  • Anonym (Tredj­e gången gillt)
    Äldre 29 Mar 22:20
    #11
    Randig20 skrev 2018-03-29 22:04:49 följande:

    Tack för super bra tips! Ja min lilla kan vakna allt från 2-7 ggr / natt.. (tror dock det kan vara tänder på g nu med). Den senaste månaden känns det som hon sovit ganska oroligt med och behöver extra mycket närhet.

    Men skönt som du säger att maten kommer konkurrera ut nattamningen så småningom. På BVC stressar dom så himla mycket om att jag måste sluta nattmatningen Snarast!


    Säger sköterskan så till dig på BVC? Varför då? Är du väldigt trött dagtid? Trivs du med att amma på natten? Jag själv njuter av att mysa lite med bebisen på natten när det är tyst och stilla. Om det inte stör dig att vakna så finns det ingen anledning att sluta nattamma. Jag garanterar dig att det försvinner av sig självt sen när bebisen är vaken och aktiv mer på dagen.

    Tråkigt att BVC pressar dig. Vi människor är egentligen skapta för att amma våra barn länge. I det moderna samhället har detta glömts bort men det finns länder på jorden där kvinnor ammar även lite större barn. Jag själv ammade mina första barn tills de var 9 månader som sagt försvann ammningen av sig själv då de blev större.
  • Äldre 29 Mar 23:11
    #12

    Oroa dig inte så mycket, det brukar lösa sig själv bara du erbjuder mat. Vår dotter på snart 11 månader äter bara ett mål "riktig" mat om dagen och det är lungt. Erbjuder dock frukost, lunch och middag. Oftast äter hon middag.

    Bvc sa till oss att så länge hon är pigg och glad och växer så behöver man inte oroa sig, det kommer. :)

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 30 Mar 07:59
    #13

    Läs brochyren från slv (som du med all sannnolikhet fått av BVC), allt viktigt står där. Långsam introduktion av gluten och smakportioner av mat är vad som rekommenderas i den åldern. När det gäller maten så kan du öka mängden i den takt som barnet vill, men gröten ska som sagt introduceras långsamt. Vill man snabbt komma upp i en större mängd så kan man ge havregröt som innehåller minimalt med gluten och blanda i små mängder vetegröt och sakta öka andelen.

  • Äldre 30 Mar 14:06
    #14

    Mår hon bra måste du inte ge henne någon "riktig" mat alls. Låt henne ta det i sin takt. Min unge åt inte ordentligt av "riktig" mat fören hon var över året. Bröstmjölk är bra skit. En sexmånaders är pytteliten.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 30 Mar 17:05
    #15
    fluu skrev 2018-03-30 14:06:48 följande:

    Mår hon bra måste du inte ge henne någon "riktig" mat alls. Låt henne ta det i sin takt. Min unge åt inte ordentligt av "riktig" mat fören hon var över året. Bröstmjölk är bra skit. En sexmånaders är pytteliten.


    Det där behövde ja höra. Även om jag inte oroar mig för min 11 månaders som inte är intresserad av riktig mat så är det skönt att veta att det varit lika för någon annan :)
  • Äldre 30 Mar 17:31
    #16
    fluu skrev 2018-03-30 14:06:48 följande:

    Mår hon bra måste du inte ge henne någon "riktig" mat alls. Låt henne ta det i sin takt. Min unge åt inte ordentligt av "riktig" mat fören hon var över året. Bröstmjölk är bra skit. En sexmånaders är pytteliten.


    Samma med min yngsta som snart är 1 år och 3 månader. Hon vägrade äta det mesta tills hon var kring året. Vi ammar fortfarande mycket, men sakta börjar hon äta mer och mer riktig mat. Inga fel på henne!
  • Äldre 30 Mar 19:31
    #17
    Anonym (Tredje gången gillt) skrev 2018-03-29 22:20:23 följande:

    Säger sköterskan så till dig på BVC? Varför då? Är du väldigt trött dagtid? Trivs du med att amma på natten? Jag själv njuter av att mysa lite med bebisen på natten när det är tyst och stilla. Om det inte stör dig att vakna så finns det ingen anledning att sluta nattamma. Jag garanterar dig att det försvinner av sig självt sen när bebisen är vaken och aktiv mer på dagen.

    Tråkigt att BVC pressar dig. Vi människor är egentligen skapta för att amma våra barn länge. I det moderna samhället har detta glömts bort men det finns länder på jorden där kvinnor ammar även lite större barn. Jag själv ammade mina första barn tills de var 9 månader som sagt försvann ammningen av sig själv då de blev större.


    Ja dom frågade först om hon slutat äta på nätterna när hon blev 4 månader. För då förklarade dom att bebisar inte behöver mat på nätter längre. Så berättade jag att hon fortfarande äter allt mellan 2 gånger och uppåt och då sa dom att jag kunde få hjälp för det om jag ville. Men tänkte inte så mycket på det, vet att många vänners bebisar också fortfarande äter på nätterna. Sen när jag var på 6 månaders kontrollen så var både läkaren och sköterskan chockade och tyckte jag skulle boka in en annan tid där vi skulle få så kallat hjälp.. enligt dom lär det bli extremt svårt att få henne att sluta äta på nätter om jag inte ändrar den vanan nu.

    Vaknar hon 2-3 gånger stör det mig verkligen inte, men de nätter hon vaknar 4-5+ och ligger och vrider och vänder sig och måste sova mot mitt bröst är lite jobbigare... då sover jag inte alls långa stunder och ligger konstigt på sidan!
  • Äldre 30 Mar 19:32
    #18
    Freijah skrev 2018-03-29 22:12:33 följande:

    När min lille var 6 månader började vi så smått att låta han smaka nya saker, en sked här, en sked där.. när han var 8,5 månad åt han en halv portion två ggr om dagen. Nu vid 11 månader äter han 4-5 mål om dagen, plus amning.

    Alltid bara fått höra positivt över att vi tagit det ?sakta?


    Okej vad skönt :) men gav ni någon sked varje dag? Eller vissa dagar blev det ingen mat?
  • Äldre 30 Mar 20:17
    #19
    IrriteradMamma skrev 2018-03-30 17:05:22 följande:
    Det där behövde ja höra. Även om jag inte oroar mig för min 11 månaders som inte är intresserad av riktig mat så är det skönt att veta att det varit lika för någon annan :)
    Det är en himla hets med mat idag. Vi hade tur och hade en bra bvc-sköterska som var lugn hela vägen och också lugnade oss. Vår dotter ville alls inte bli skedmatad och ville aldrig ha puré. Hon ville själv ha kontroll på sitt ätande och vill än idag. Så vi började med blw till sist och så lossnade det sakta och hon började äta mer efter ett år. Det gick fint med bröstmjölk fram tills dess. Idag är hon en sexåring som äter som en häst.
    fjanten skrev 2018-03-30 17:31:10 följande:
    Samma med min yngsta som snart är 1 år och 3 månader. Hon vägrade äta det mesta tills hon var kring året. Vi ammar fortfarande mycket, men sakta börjar hon äta mer och mer riktig mat. Inga fel på henne!
    Precis. Jag tycker(och vårt bvc håller med) att bvc-kurvor och rekommendationer mest skapar oro. Alla barn är olika, men nästan allt är normalt för det. Precis som med vuxna.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (så gjorde vi)
    Äldre 30 Mar 20:55
    #20

    Med äldsta stressade vi med maten. Jag skulle börja jobba vid 6 mån och bebisen tog inte flaska. Resultatet blev strul senare och vi fick backa vid 8 mån pga matvägrande bebis (bebisen ammade + åt broccoli och smörgåsrån under 1v innan det släppte så vi kunde börja utvidga antalet rätter igen)

    Yngsta åt typ fryst majs och frysta ärtor fram till 8-9 mån. Magen strulade så fort vi försökte ge mat så vi testade (bebis gillade men magen gick i baklås) och gick tillbaka till helamning ett par gånger innan det funkade. Körde på BLW så skippade puréer helt

  • Äldre 31 Mar 00:22
    #21
    Randig20 skrev 2018-03-30 19:32:37 följande:

    Okej vad skönt :) men gav ni någon sked varje dag? Eller vissa dagar blev det ingen mat?


    Jag försökte ge nån sked varje dag, men det är ju så smidigt att amma, och han var inte alls intresserad av mat till en början. Så det hända ofta att jag ?glömde? maten. Först vid 8 måmader började han intressera sig för mat, och då gick det undan.
  • Äldre 31 Mar 00:23
    #22

    Annars rekomenderar dom väl att mjölk är huvudfödan tills dom är runt året? Så absolut ingen brådska så länge hon går upp i vikt som hon ska. :)

Svar på tråden 6 månaders bebis ska äta..?