• Tuggben

Mina nya glasögon förstörde synen?

Jag har länge haft linser 90% av tiden och glasögon resten. Har pga kass ekonomi haft mina gamla brillor länge, ett par riktigt tunnslipade med light bågar som är ultralätta men alldeles för svaga. Nu köpte jag ett par nya bågar, tjocka med klumpiga glas men billiga och sedan jag började ha dom är allt fuckat!

Med glasögonen känner jag mig full, allt får en fördröjningning med ränder efter sig och jag har ingen avståndsbedömning. Djupet liksom försvinner? Och mina linser är helt plötsligt suddiga och svaga och allt med ljus får en gloria. Ser inget alls och mår bara illa och har ont i huvudet. Och nu är det ju helgdagar... Vill bara gråta, ledigheten är förstörd. Vad har hänt?

• Svar på tråden Mina nya glasögon förstörde synen?
  • Carambolan

Hur länge har du haft dem? När jag skaffade nya glasögon efter tre år med bara linser så var synen verkligen HELT bananas ett tag. Jag kunde sitta framför skrivbordet och tycka att bordet såg ut att stå i en brant backe trots att det var alldeles framför mig. Ännu knasigare blev det när jag tog av glasögonen.

Efter några dagar hade hjärnan vant sig och jag såg bra både med och utan glasögon och det var inga problem att snabbt växla heller.

• zemer

Det tar ca 8 dagar att vänja sig vid nya glasögon.

• Tuggben

Jag har haft dom 4-5 dagar nu. Det låter ju helt knäppt, men skönt att veta att fler har haft såhär.

Men varför ser jag plötsligt konstigt med mina linser också?

• zemer
    Tuggben skrev 2018-04-01 10:11:06 följande:

Jag har haft dom 4-5 dagar nu. Det låter ju helt knäppt, men skönt att veta att fler har haft såhär.

Men varför ser jag plötsligt konstigt med mina linser också?

Har ni ny styrka på glasögonen men kvar gamla linser? I så fall behöver du ju skaffa nya linser med samma styrka som glasögonen.
  • Hermioney
    Tuggben skrev 2018-03-31 21:26:32 följande:

Jag har länge haft linser 90% av tiden och glasögon resten. Har pga kass ekonomi haft mina gamla brillor länge, ett par riktigt tunnslipade med light bågar som är ultralätta men alldeles för svaga. Nu köpte jag ett par nya bågar, tjocka med klumpiga glas men billiga och sedan jag började ha dom är allt fuckat!

Med glasögonen känner jag mig full, allt får en fördröjningning med ränder efter sig och jag har ingen avståndsbedömning. Djupet liksom försvinner? Och mina linser är helt plötsligt suddiga och svaga och allt med ljus får en gloria. Ser inget alls och mår bara illa och har ont i huvudet. Och nu är det ju helgdagar... Vill bara gråta, ledigheten är förstörd. Vad har hänt?

Jag ser inget konstigt.

Du har ansträngt dina ögon under väldigt lång tid då de vant sig vid att alltid ackommodera. Nu när du har glasögon med rätt styrka tar det tid innan ögonen vänjer sig.

Dina linser har en annan styrka.De är anpassade för att dina ögon ska ackommodera. Du måste byta styrka i linserna med. Du kan inte skifta mellan två olika styrkor.

Obs! Linserna och glasögonen har olika styrkor eftersom linserna sitter ända in.Be.om en linsundersökning och köp nya linser i din styrka.

Det kan ta en månad inna du vant dig. Det kan ta längre tid.

Du måste förstå att dina ögon under väldigt lång tid ansträngt sig.

Det finns många kunder som kommer in och har styrka +2 men eftersom deras ögon ansträngt sig så länge kan de inte se något.De måste man ge +1 tills ögonen börjat slappna av.

Så alltså. Gör undersökningar regelbundet. Billiga sköna glasögon finns på extraoptical.
Svar på tråden Mina nya glasögon förstörde synen?