• Anonym (Ts)

Alkoholist eller inte

Jag har börjat fundera på om jag ska börja gå på AA möten men är jag ens "alkoholist nog" för att gå?

Jag känner INGET direkt sug efter alkohol, men när jag dricker så finns det ingen hejd på mig. Så har det varit sedan ungdomen. Jag blir alltid "aspackad" och har minnesluckor som täcker timmar av kvällen varje gång.ångesten och baksmällan dagen efter är obeskrivlig.

Jag kan bli otrevlig om mina kompisar är på mig och vill att jag ska ta det lugnt. Jag hatar verkligen om någon försöker bestämma över mig när jag är vuxen. Det är heller inte ovanligt att jag vaknar hos någon främling dagen efter istället för att gå hem till min man,och tyvärr händer det att jag är otrogen.

Har jag missbruksproblem nog för att kunna gå till slutna AA möten?

• Svar på tråden Alkoholist eller inte
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2018-04-01 10:32:43 följande:

Jag har börjat fundera på om jag ska börja gå på AA möten men är jag ens "alkoholist nog" för att gå?

Jag känner INGET direkt sug efter alkohol, men när jag dricker så finns det ingen hejd på mig. Så har det varit sedan ungdomen. Jag blir alltid "aspackad" och har minnesluckor som täcker timmar av kvällen varje gång.ångesten och baksmällan dagen efter är obeskrivlig.

Jag kan bli otrevlig om mina kompisar är på mig och vill att jag ska ta det lugnt. Jag hatar verkligen om någon försöker bestämma över mig när jag är vuxen. Det är heller inte ovanligt att jag vaknar hos någon främling dagen efter istället för att gå hem till min man,och tyvärr händer det att jag är otrogen.

Glömde tillägga att detta sker 1-2 gånger i månaden! Inte mer, och som sagt har jag inget sug direkt efter alkohol, men viljan att festa till.
  • Anonym (Anhörig)

Att ha problem med alkohol behöver inte betyda att man dricker hela tiden utan det handlar mer om hur du dricker. Det låter ju onekligen som du får oönskade konsekvenser när du dricker och gör saker du ångar. Det som mest gör att jag tror du ska gå och prova få hjälp i alla fall är att du själv känner att det inte är bra och rätt det du gör. Någonstans vet du att du har problem annars skulle du inte fått tanken på att kanske behöva hjälp.

• Anonym (12345)

Det behöver inte vara så att du har missbruksproblem, men kan vara så att du inte kan hantera din gräns.

Hur ofta dricker du hemma även om det bara är en folköl?

Jag bestämde mig vid Jul att när nya året kom så skulle jag dra ned så jag lät sista ölen ligga på hyllan på nyårsdagen och bestämde för att inte ta den innan helgen som kom.
    Den låg en vecka som vart 2 veckor så jag tänkte jag låter den ligga en vecka till.
    Då jag gärna tar en öl till maten eller en i soffan så köpte jag några alkoholfria öl, dom smakar helt ok man vänjer sig ganska snabbt.
    3 veckor vart till 3 månader innan det blev en utgång med jobbet, sedan har jag hållit mig till alkholfri öl.

Man klarar mer än vad man tror men man måste gå in 100%.

Prova att skippa en hel vecka med helg utan alkohol och efterkommande vardagar, sedan när helgen kommer igen, försöka att inte ta en öl under helgen.
    Du klarar mer än du tror.

• huskur

Dina kompisar kanske bryr sig om dig och inte vill att ditt beteende skall få tråkiga följder för dig. Frågan är om DU tycker att följderna är stora nog? 
  • Anonym (A)
    Anonym (12345) skrev 2018-04-01 11:55:04 följande:
    Det behöver inte vara så att du har missbruksproblem, men kan vara så att du inte kan hantera din gräns.

Hur ofta dricker du hemma även om det bara är en folköl?

Jag bestämde mig vid Jul att när nya året kom så skulle jag dra ned så jag lät sista ölen ligga på hyllan på nyårsdagen och bestämde för att inte ta den innan helgen som kom.
    Den låg en vecka som vart 2 veckor så jag tänkte jag låter den ligga en vecka till.
    Då jag gärna tar en öl till maten eller en i soffan så köpte jag några alkoholfria öl, dom smakar helt ok man vänjer sig ganska snabbt.
    3 veckor vart till 3 månader innan det blev en utgång med jobbet, sedan har jag hållit mig till alkholfri öl.

Man klarar mer än vad man tror men man måste gå in 100%.

Prova att skippa en hel vecka med helg utan alkohol och efterkommande vardagar, sedan när helgen kommer igen, försöka att inte ta en öl under helgen.
    Du klarar mer än du tror.
    Håller med
  • Anonym (12345)

Eller Vin om man nu dricker det.

• Anonym (terapi)

Skippa otrohetsbiten så låter det som min fru. Hon darrade inte av abstinens för att hon inte fått alkohol i sig men det stannade heller aldrig vid "ett glas vin". Gud vad jag hatar det uttrycket!

När jag försökte styra hennes alkoholkonsumtion genom att först säga till och senare bara köpa hem små flaskor vin och bara en åt gången så blev hon arg och känt sig kontrollerad.

Av någon anledning kom vi i kontakt med en terapeut som jag berättade detta för och efter många terapisamtal ensam med terapeuten kom min fru fram till att hon kunde lova mig, sig och barnen att vara helt utan alkohol i ett halvår. 

Det höll och sedan dess har det fungerat bättre med hennes alkoholdrickande. Nu känner jag mig bekväm även om hon dricker "ett glas vin".

Du drar på dig ångest och är otrogen på fyllan. Låter det som någon du vill vara? Kanske är en terapeut ett lämpligare första steg än att gå till AA direkt?
  • Anonym (S)

Jag tror inte att du behöver gå på AA-möten, tror att det är fel att du tar den platsen för en "bättre behövande". Du skyller ditt beteende på alkoholen snarare tror jag, tror att terapi passar sig bättre för dig.

• Anonym (tt)
    Anonym (S) skrev 2018-04-01 14:05:44 följande:

Jag tror inte att du behöver gå på AA-möten, tror att det är fel att du tar den platsen för en "bättre behövande". Du skyller ditt beteende på alkoholen snarare tror jag, tror att terapi passar sig bättre för dig.

Fast vaddå ta plats? Enligt hemsidan måste man inte ens tala utan kan bara vara med och lyssna. Tror inte att det är rätt väg för oss att avgöra utan något som TS med fördel kan testa.
  • Anonym (S)
    Anonym (tt) skrev 2018-04-01 15:19:39 följande:
    Fast vaddå ta plats? Enligt hemsidan måste man inte ens tala utan kan bara vara med och lyssna. Tror inte att det är rätt väg för oss att avgöra utan något som TS med fördel kan testa.
    Fast ska vi tala klarspråk så tror jag inte att TS har alkoholproblem, hon eller han skyller däremot gärna sitt egna dåliga beteende på alkoholen. Visst kan man gå och lätta sitt egna dåliga samvete o gå på AA möten och skylla på spriten, det är desto svårare att gå till en psykolog och ta itu med sina egentliga problem.
  • Anonym (.-.)

Jag ser typiska tecken.

Nä jag har minsann inga problem och ändå uppvisar du problembeteende.

Det finns olika varianter av alkoholism.

Jag tycker att du gör helt rätt som vill ta tag i detta. Första steget är att erkänna för dig själv att du har problem med spriten.

Jag använde hasch och amfetamin. Jag jobbade på en flygplats och tog med mig amfetamin till jobbet men jag hade minsann inga problem. Absolut inte.

Svar på tråden Alkoholist eller inte