• Justgotpreg

Köpa kläder till bebisen??? Våga???

Hej!

Är just nu gravid i v.13 utan några som helst komplikationer (TACK GUD!). Vi var idag inne på ett  tidigt UL och såg vår lilla bebis sprattla runt där inne. Jag blev varken fram-eller bakflyttad utan behåller samma BF som jag fick via barnmorskan (YEEEEYYYYYY) Skäms
    Nu till saken: vågar man köpa lite babyprylar redan tror ni? Är "faran" över något så att säga? Help a sister out!

• Svar på tråden Köpa kläder till bebisen??? Våga???
  • stragge

Jag är i vecka 11 och har 3 plastbackar med kläder, mycket från syskon men även jag som lyckats shoppa loss ordentligt.. :D

• Justgotpreg

Tack för alla tips tjejer!

Jag vågar nog mig på en body eller två i dagarna!!! Man äe ju över den där gyllene gränsen nu!!!

Grattis till alla som väntar på en bebis!!

• faglin

Med första började jag handla i vecka 7, dvs direkt. Med andra efter vecka 12. Med tredje som kom för två veckor sen väntade jag till vecka 35 innan jag köpte nåt. Fick missfall mellan nr 2 och 3.

• Anonym (Ellen)

Jag bestämde innan jag blev gravid att jag skulle handla småsaker efter kub om allt såg bra ut och större saker efter rul om allt såg bra ut. Nu är jag i v 17 och vågar inte handla en enda pryl, trots komplikationsfri graviditet och bästa möjliga kub. Jag vill ju att det ska vara HÄRLIGT att handla, inte att jag ska gå och tänka "bara inget händer nu..." medan jag gör det?! Men jag kanske kommer få acceptera att jag är en sån som kommer att oroa mig hela graviditeten... eller så släpper det efter rul, vem vet :)

• Justgotpreg
    Anonym (Ellen) skrev 2018-04-05 11:38:40 följande:

Jag bestämde innan jag blev gravid att jag skulle handla småsaker efter kub om allt såg bra ut och större saker efter rul om allt såg bra ut. Nu är jag i v 17 och vågar inte handla en enda pryl, trots komplikationsfri graviditet och bästa möjliga kub. Jag vill ju att det ska vara HÄRLIGT att handla, inte att jag ska gå och tänka "bara inget händer nu..." medan jag gör det?! Men jag kanske kommer få acceptera att jag är en sån som kommer att oroa mig hela graviditeten... eller så släpper det efter rul, vem vet :)

Jag är nog precis som du. Men vet du vad? Efter att ha sett att allt såg bra ut nu i v.13 så lovade jag mig själv att slappna av! Köpte till och med ett par bebisstrumpor och ska berätta för föräldrarna i helgen. Skäms Nu ska vi börja glädjas tycker jag!!!!!!{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (V.4)

Både första och andra gången köpte jag de första plaggen när jag plussade några dagar innan BIM, dvs i vecka 4. Ringde även min mamma direkt och berättade efter att jag tagit testet. (I övriga livet kan jag vara överdrivet försiktig, men jag har konstigt nog aldrig varit nojig kring graviditeter)

• thweni

Spelar ingen roll när du köper grejer, det finns alltid en risk. Ja, risken för mf minskar efter v.12. Men allt kan fortfarande hända, precis som att man kan bli påkörd av en bil och dö själv imorgon. Jag förlorade en fullt frisk flicka 2 dagar före bf, allt hade sett bra ut. Ingen visste att något var fel. Hon hade proppar i moderkakan, vilket man inte ens sett på tul i v.34 (eller om det var 36, minns inte).

Så poängen med mitt inlägg: det finns egentligen inget som heter "faran är över", faror finns hela tiden. Och det spelar som sagt ingen roll att man är i en viss vecka när man gör inköp. Om något är det väl kanske bra att sprida ut utgifterna lite (eller spara undan lite varje månad).

Grattis till graviditeten! Köp saker när du känner att du vill. Men tänk också på att om ni ska ha en ny vagn som måste beställas så bör man göra det några veckor efter rul typ för att den ska hinna komma.

• Anonym (Våga leva också!)

Hej! :) 
    Jag är inte gravid, men vi ska påbörja "verkstaden" i juni. Jag är ett planerings-freak och har sedan länge gjort listor över vilka bäbisgrejer jag gillar och har bevakning på barnvagnar på blocket. Först tänkte jag också "men det kanske slutar illa", men allvarligt, det blir ju inte bättre av att oroa sig. Trots att jag inte är gravid än har jag börjat köpa lite kläder (som jag verkligen gillar) i neutrala färger som passar både en pojke och en flicka, i storlekarna 50-68. Och ja, skulle det i slutändan bli så att vi inte kan få barn själva så får jag väl sälja av grejerna (adoption är absolut något vi kan göra men förväntar mig inte en "nyfödd" då, därav att de grejer jag köpt nu troligtvis inte kommer att användas).

Vi ska även använda tygblöjor och dessa har jag börjat köpa när de märken som jag har kollat upp har rea på det vi vill använda. 

Lycka till nu i din graviditet, och köp saker du älskar! Det kommer säkert att gå bra!

• Anonym (Ellen)
    Justgotpreg skrev 2018-04-05 13:13:10 följande:

Jag är nog precis som du. Men vet du vad? Efter att ha sett att allt såg bra ut nu i v.13 så lovade jag mig själv att slappna av! Köpte till och med ett par bebisstrumpor och ska berätta för föräldrarna i helgen.  Nu ska vi börja glädjas tycker jag!!!!!!

Ja, du har såklart helt rätt! Kanske ska våga mig på nåt bebisplagg till helgen :)
  • Anonym (333)
    Justgotpreg skrev 2018-04-03 18:24:58 följande:

Tack för alla tips tjejer!

Jag vågar nog mig på en body eller två i dagarna!!! Man äe ju över den där gyllene gränsen nu!!!

Grattis till alla som väntar på en bebis!!

Det finns ingen gyllene gräns. 500 barn om året dör i magen efter att de nåt "livsduglig" vecka. Alltför många förlorar sina barn runt bf, huruvida de köpt hem något eller inte spelar ju ingen roll.

NJUT av graviditeten o bebisen, KÖP om du vill köpa och man är inte MODIG för att man utgår ifrån att allt går bra o köper tex vagn tidigt, man låter bara bli att oroa sig för saker man inte kan styra, samt så tror man inte på skrock - det tycker jag e ganska SMART :).
  • Justgotpreg
    Anonym (Ellen) skrev 2018-04-05 17:45:53 följande:
    Ja, du har såklart helt rätt! Kanske ska våga mig på nåt bebisplagg till helgen :)
    Tycker jag du gör rätt i!Glad
  • Myrsine

Absolut :) Jag var in på Lindex häromdagen; jättemkt fint, natural choice och till bra pris.

• Mawie

Är i v 18 har inte köpt några babykläder än( har haft 3 missfall innan) om 2 veckor kommer vi troligtvis få reda på kön då kanske jag vågar köpa något, längtar!!

Bf 9 sep
  • senalena

Köpa kläder kan du göra närsom. Det där med faran över vet du inte förrän efter förlossning helt ärligt.
    Jag shoppade mängder under graviditeten. Främst för att det fick mig att må bättre och dämpade oron. Det är något positivt. Så ut och shoppa sister!

• McSlemmy

Jag äääälskar att shoppa på loppis/secondhand så jag började typ innan jag blev gravid.

Sjukt kanske, men vi hade försökt i flera år så jag var så jäkla peppad när vi skulle göra ivf.

Tänker inte gå förbi en fräsch pop body för en femma bara för att jag är orolig.

Barn skulle jag ha, förr eller senare. Haha...

Äggbert: Coming this december
  • OPP

Köpte en första body denna vecka. Är i v10. Man kan ju ändå aldrig veta vad som kommer att hända. Men nu tänkte jag lägga band på mig till RUL. :)

• EFlickan

Shoppa loss och njut! Man kan inte gå runt och oroa sig för allt som kan hända. Ungen kan ju bli överkörd i trafiken när hen är sju men man låter ju inte bli att köpa en cykel i födelsedagspresent för det! 

Svar på tråden Köpa kläder till bebisen??? Våga???