• Äldre 5 Apr 11:05
    3915 visningar
    5 svar
    5
    3915

    Vällingflaska

    Hej. Mina två barn dricker välling morgon och kväll. Nu märker vi att dom flaskorna vi har (mam) med x topp börjar att bli för små. Är det någon som har några tips på bra och stora nappflaskor? Barnen är 1 och 3 år ????

    Tacksam för svar ????

    Med vänlig hälsning, Lia

  • Svar på tråden Vällingflaska
  • Äldre 5 Apr 11:08
    #1

    Mam har ju större nappflaskor också. Min son har tre storlekar, en liten som följde med en babybox, en lite större som vi köpte senare och en stor som vi köpte när han började dricka ännu mer. De har en flaska som heter Active (eller liknande) också som är ytterligare lite större än den största vi har. Jag skulle köra på samma märke om jag vore du eftersom Mam-flaskorna är så himla bra (i mitt tycke).

  • Anonym (B)
    Äldre 5 Apr 13:12
    #2

    Hur menar du? En portion är en portion och mer än så ska dom inte ha åt gången. Dom ska liksom inte trycka i sig mer bara för att de blir större. Har du en flaska som rymmer 300 så räcker det gott och väl.

    Blir inte så göttigt i magen med en massa mjöl-vatten som skvalpar omkring.

  • Anonym (...)
    Äldre 6 Apr 08:26
    #3
    Anonym (B) skrev 2018-04-05 13:12:48 följande:

    Hur menar du? En portion är en portion och mer än så ska dom inte ha åt gången. Dom ska liksom inte trycka i sig mer bara för att de blir större. Har du en flaska som rymmer 300 så räcker det gott och väl.

    Blir inte så göttigt i magen med en massa mjöl-vatten som skvalpar omkring.


    Snackar om storleken på hålet på nappflaskan
  • Äldre 6 Apr 08:35
    #4

    Det finns såklart både olika storlekar på flaskor och flasknapparna. Men har man största varianten (300 ml) så är det en stor portion och man bör inte öka. Ge istället mer näringsrik mat under dagen och stödmata med gröt/ägg/macka med energirikt pålägg/ostbitar eller värm rester från lunch/middag och servera strax före läggningsrutinerna.

    Om barnen får se på tv/skärm före läggningen så brukar lite plockmat försvinna ner lätt tex servera lite ostbitar/köttbullar/korvbitar/grönsaker tex ärtor/kikärtor/blomkålsbuketter/majs osv. (Undvik gurka, tomat och annat som mest är vatten).
    Eller helt enkelt en smörgås tex dubbel med leverpastej som man skär i bitar eller stavar.
    Om barnen äter detta så blir de säkert mätta på vällingen efteråt.

    Och jo, det blir ett extra mål att fixa med, men det är ju ändå dags att fasa ut vällingen.

  • Äldre 6 Apr 10:03
    #5

    Finns ju olika hålstorlekar för olika innehåll. För tjockare välling finns ju skåra eller kryss i toppen på nappen.

    Finns ju small medium och large hål med.

    Har mataffärens flaskor (esska) mams och dr browns är för småbarn imo.

Svar på tråden Vällingflaska