• Tno28

Vad får man inte äta

Jag har ätit flera skivor kalvkorv och har nu fått reda på att man helst inte ska äta kallrökt korv. Jag blir jätteorolig att något ska hända med fostret. Hur farligt tror ni det är? Bör jag vara orolig?

• Svar på tråden Vad får man inte äta
  • Ebo88

Nej du bör inte vara orolig.

Gå in och läs på Livsmedelverket, allt står där vad som bör undvikas.

En kompis till mig åt lufttorkad skinka flera ggr och inget hände.

En annan åt alltså nötkött rött och inte välstekt och barnet föddes likväl utan problem.

Någon gång ibland är inte farligt. Jag åt exempelvis mozarella bollar ur salladsbaren fast det råds till att inte göra det men var inte nå orolig då det bara var den gången

• Pentra

Om du tar dina dagliga C-vitaminer så har du ett så bra immunförsvar att du inte behöver oroa dig för småsaker. ... Mvh, Pentra

• anonym4
    Tno28 skrev 2018-04-05 20:19:34 följande:

Jag har ätit flera skivor kalvkorv och har nu fått reda på att man helst inte ska äta kallrökt korv. Jag blir jätteorolig att något ska hända med fostret. Hur farligt tror ni det är? Bör jag vara orolig?

Faran här gäller listeria och toxoplasma, du kan inte göra något åt det du redan ätit. Ät dock inte mer av det, gör absolut inte som första talaren skrev.

Gå in här och läs så får du saklig och korrekt information.

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida%20tänka%20på%20...
Svar på tråden Vad får man inte äta