• shivas

Hur lyckades vi undvika att bli sjuka?

Vi har en nykläckt son på drygt nio veckor och för drygt en månad sedan så blev min sambo sjuk. En jobbig förkylning skulle vi väl kalla det. Han hostade, snörvlade och hade feber.

Min sambo gjorde vad han kunde för att inte smitta lilleman. Så han sov på soffan och lät bli att vara för nära sonen under drygt fem dagar. Fint av honom men jag köpte inte för fem öre att det skulle funka. Dagen då sambon började känna sig krasslig så hade han tagit hand om sonen som vanligt och till och med gått med honom i bärsjalen (med andra ord varit väldigt nära). Vi bor dessutom relativt litet så det var inte så att sambon kunde vara i ena flygeln medan jag och sonen var i den andra så att säga.

Hör och häpna så slapp både jag och sonen sjukdom. Men HUR? Jag vill ju få det till att det var tack vare mitt monsterimmunförsvar och att sonen är skyddad från födsel eller pga amning (och därmed får antikroppar från mig). Eller kanske till och med för att jag knaprat omega-3 sedan jag blev gravid. Men har jag fel där tror ni? Är det egentligen tack vare att vi höll avstånd? Även om sambon redan hunnit bli sjuk innan? Går det verkligen att hålla sig från att bli smittad när man bor ihop och umgås i samma rum?

• Svar på tråden Hur lyckades vi undvika att bli sjuka?
  • Mascaraklumpar

Alla personer är inte mottagliga för alla virus vilket kan bero både på skillnader i det förvärvade och det medfödda immunförsvaret. Det är också väldigt olika hur vi reagerar när vi väl blir sjuka av ett visst virus - du kan bli ordentligt förkyld med hög feber av virus A och bara få lite lätt rinnande näsa av virus B, medan din sambo reagerar precis tvärtom på de två virusen. Dosen av virus man utsätts för spelar också roll. I en familj på 4 får den första som drabbas av en förkylning, rent statistiskt, mildast symptom och den fjärde som smittats (och som alltså gått runt och andats in virus från upp till tre andra personer under flera dagar) blir sjukast (detta behöver alltså absolut inte gälla i det enskilda fallet, dock, eftersom det är så mycket som spelar in för hur sjuk man blir).

En förkylning är som mest smittsam innan den brutit ut och under de två första dagarna från det att man får symptom, så att hålla sig borta när man får symptom ger ingen garanti utan det kan mycket väl vara för sent då: Men en liten ökad chans att klara sig har man garanterat, och dessutom kan man alltså minska dosen av smitta genom att göra det. Så det var nog smart av honom att göra det, tror jag, med tanke på att barnet är så litet.

• Mascaraklumpar

Alla personer är inte mottagliga för alla virus vilket kan bero både på skillnader i det förvärvade och det medfödda immunförsvaret. Det är också väldigt olika hur vi reagerar när vi väl blir sjuka av ett visst virus - du kan bli ordentligt förkyld med hög feber av virus A och bara få lite lätt rinnande näsa av virus B, medan din sambo reagerar precis tvärtom på de två virusen. Dosen av virus man utsätts för spelar också roll. I en familj på 4 får den första som drabbas av en förkylning, rent statistiskt, mildast symptom och den fjärde som smittats (och som alltså gått runt och andats in virus från upp till tre andra personer under flera dagar) blir sjukast (detta behöver alltså absolut inte gälla i det enskilda fallet, dock, eftersom det är så mycket som spelar in för hur sjuk man blir).

En förkylning är som mest smittsam innan den brutit ut och under de två första dagarna från det att man får symptom, så att hålla sig borta när man får symptom ger ingen garanti utan det kan mycket väl vara för sent då: Men en liten ökad chans att klara sig har man garanterat, och dessutom kan man alltså minska dosen av smitta genom att göra det. Så det var nog smart av honom att göra det, tror jag, med tanke på att barnet är så litet.

• shivas
    Mascaraklumpar skrev 2018-04-06 10:45:20 följande:

Det var intressant! Att det kan vara avgörande hur mycket smitta man utsätts för hade jag ingen aning om. Då kan det absolut vara så att det lönade sig att sambon inte sov precis bredvid sonen i sängen och att han höll avstånd. Hur han satt i andra delen av soffan och tittade med glittrande och längtande ögon på sonen i min famn. :)

Då var det säkert en kombination av att sambon minimerade kontakten och att jag och lillgrabben inte var lika känsliga för just det viruset (.... plus mitt monsterimmunförsvar....) som gjorde att vi klarade oss.

Men även om vi klarade oss så borde det väl ändå innebära att sonen blivit utsatt för något typ av virus som immunförsvaret lyckats mota bort? Och det är väl också sådant som bygger upp immunförsvaret i längden? Jag menar, man måste väl inte bli sjuk för att kroppen ska bygga upp försvar?
Svar på tråden Hur lyckades vi undvika att bli sjuka?