Hur lyckades vi undvika att bli sjuka?
Vi har en nykläckt son på drygt nio veckor och för drygt en månad sedan så blev min sambo sjuk. En jobbig förkylning skulle vi väl kalla det. Han hostade, snörvlade och hade feber.
Min sambo gjorde vad han kunde för att inte smitta lilleman. Så han sov på soffan och lät bli att vara för nära sonen under drygt fem dagar. Fint av honom men jag köpte inte för fem öre att det skulle funka. Dagen då sambon började känna sig krasslig så hade han tagit hand om sonen som vanligt och till och med gått med honom i bärsjalen (med andra ord varit väldigt nära). Vi bor dessutom relativt litet så det var inte så att sambon kunde vara i ena flygeln medan jag och sonen var i den andra så att säga.
Hör och häpna så slapp både jag och sonen sjukdom. Men HUR? Jag vill ju få det till att det var tack vare mitt monsterimmunförsvar och att sonen är skyddad från födsel eller pga amning (och därmed får antikroppar från mig). Eller kanske till och med för att jag knaprat omega-3 sedan jag blev gravid. Men har jag fel där tror ni? Är det egentligen tack vare att vi höll avstånd? Även om sambon redan hunnit bli sjuk innan? Går det verkligen att hålla sig från att bli smittad när man bor ihop och umgås i samma rum?