• Demal

Livmodern blir hård av att gå och stå

Jag är i v 16. Nu har livmodern blivit större och jag känner att jag fått en liten bula framförallt på morgonen. Däremot har jag upptäckt att livmodern blir hård och framträdande när jag reser mig och går och står. Sedan när jag sätter eller lägger mig blir den igen avslappnad och bulan mindre framträdande. Är detta sammandragningar eller är det normalt att den reagerar så av att man rör sig? Har pratat med min bm och hon sa att det är normalt så länge det inte gör ont och det gör det inte, men samtidigt så står det ju överallt att man inte bör ha sammandragningar si och så många ggr per dag. Sammandragning har jag haft och det är mer intensivt än det jag beskrev när jag reser mig och rör mig. Utan det är mer att livmodern blir hårdare av att jag rör mig. Är det sammandragning jag får? Någon kanske vet...

• Svar på tråden Livmodern blir hård av att gå och stå
  • EpicNurse

Ja det låter som en lätt sammandragning. Man kan absolut få det när man reser sig eller börjar röra sig eller gör en plötslig rörelse. Helt normalt!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • viseversa

Låter normalt ja. Förvärkar. Jobbigt men ofarligt. Så länge dom inte är regelbundna och gör ont så.

• Demal
    viseversa skrev 2018-04-08 10:59:45 följande:

Låter normalt ja. Förvärkar. Jobbigt men ofarligt. Så länge dom inte är regelbundna och gör ont så.

Regelbundna är de ju definitivt eftersom jag står och går mer än vad jag ligger och sitter.
  • viseversa
    Demal skrev 2018-04-08 11:07:23 följande:
    Regelbundna är de ju definitivt eftersom jag står och går mer än vad jag ligger och sitter.
    Men ja det är normalt. Hade massa förvärkar med första barnet. Speciellt när jag gick förbi brödavd i affären. Något med doften där triggade alltid igång det. Fick alltid stå och flåsa lite innan jag kunde fortsätta in i affären. Väldigt jobbigt ja men ofarligt. Hon föddes på bf datumet 39+6.
  • Demal
    EpicNurse skrev 2018-04-08 10:45:12 följande:

Ja det låter som en lätt sammandragning. Man kan absolut få det när man reser sig eller börjar röra sig eller gör en plötslig rörelse. Helt normalt!

Tack. Men är det verkligen normalt att den blir hård jämt förutom när man ligger ner eller sitter? Bör jag kolla upp detta närmare? Är väl inte bra att ha ständiga lätta sammandragningar vid rörelse?
  • Demal
    viseversa skrev 2018-04-08 11:11:32 följande:
    Men ja det är normalt. Hade massa förvärkar med första barnet. Speciellt när jag gick förbi brödavd i affären. Något med doften där triggade alltid igång det. Fick alltid stå och flåsa lite innan jag kunde fortsätta in i affären. Väldigt jobbigt ja men ofarligt. Hon föddes på bf datumet 39+6.
    Tack.
    Är ju bara i v 16 så känns lite tidigt att få förvärkar. Lider inte av det men det ska ju inte vara bra att ha det regelbundet. Och det är ju regelbundet för mig eftersom jag inte spenderar dagarna i sängen. Det känns inte jättemycket men som sagt, livmodern blir hård när jag står och går.... hmm
  • Sodergok

Jag hade sammandragningar hela min förra graviditet. Från att jag började känna av dom i vecka 13 ungefär till att förlossningen startade v 39+1. De gjorde aldrig ont och det liksom tillhörde vardagen till slut, spelade ingen roll om jag var aktiv eller vilade de kom ungefär 3-5 ggr i timmen konstant. Sen när det var dags för förlossning ja då hade livmodern tränat så jäkla hårt så det gick typ för fort! :D Hon kom ut på några timmar hehe.

Det är nog ingen fara lycka till!

• Demal
    Sodergok skrev 2018-04-08 11:34:07 följande:

Jag hade sammandragningar hela min förra graviditet. Från att jag började känna av dom i vecka 13 ungefär till att förlossningen startade v 39+1. De gjorde aldrig ont och det liksom tillhörde vardagen till slut, spelade ingen roll om jag var aktiv eller vilade de kom ungefär 3-5 ggr i timmen konstant. Sen när det var dags för förlossning ja då hade livmodern tränat så jäkla hårt så det gick typ för fort! :D Hon kom ut på några timmar hehe.

Det är nog ingen fara lycka till!

Tack. Känns verkligen mycket bättre nu!
  • EpicNurse
    Demal skrev 2018-04-08 11:18:10 följande:

Tack. Men är det verkligen normalt att den blir hård jämt förutom när man ligger ner eller sitter? Bör jag kolla upp detta närmare? Är väl inte bra att ha ständiga lätta sammandragningar vid rörelse?

Du kan höra med din barnmorska om hon kan kolla om du har uvi. Det kan orsaka sammandragningar. Men annars är det mest sannolikt normalt.
Svar på tråden Livmodern blir hård av att gå och stå