• Marthinix

    Skriva att man är homosexuell i arbetsansökan?

    Hej!

    Jag håller på att söka ett nytt arbete inom offentlig sektor och funderar över om det kan vara till min fördel att "råka nämna" att jag är homosexuell i min ansökan.

    Vad tror ni? Är det ett dålig "kort" att dra eller kan jag på något sätt dra nytta av detta?

  • Svar på tråden Skriva att man är homosexuell i arbetsansökan?
  • gahadas

    Hade jag varit varit ansvarig för den rekryteringen så hade jag sett det som något negativt. Inte att du var homo, utan att du kände dig tvungen att skriva det. 

  • Hönshjärna

    Det känns ungefär lika positivt att ha med det som när folk tar med att de är veganer i jobbansökan. 


    Det är inte relevant överhuvudtaget och man ger intryck av att vara en jobbig och påstridig person.

  • äldreochklokare

    Är man hetero skriver man väl inte det så varför skulle du skriva om dina sexuella preferenser? Vad är det för jobb där du tänker att det skulle vara bra att skriva i sin sexuella preferens i en jobbansökan? 

  • Aniiee

    Ne, du kan förmodligen inte hojta diskriminering för att de inte valde dig om du skriver homo i jobbansökan......Det är lite för tidigt.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Herrman Hedning

    Tänker på Kvarteret Skatan -Heroinist.

    Bla bla...mina fördelar är ....

    -Vad skulle du säga är dina negativa sidor?

    "Det skulle väl vara att jag är fööör noggran....det och att jag är Heroinist, ska jag vara ärlig kommer Heroinet på första plats"

  • MrsPJ
    Fiona M skrev 2018-04-10 21:48:47 följande:

    Av nyfikenhet, hur tänkte du råka nämna det? Kan du ge ett exempel?


    "Jag bor med min flickvän/pojkvän..." eller liknande som folk skriver bara det att när det är en heterosexuell relation det är fråga om så är det ju ingen som reagerar. 

    Min uppfattning hur som helst är att arbetsgivare inte bryr sig ett skit om ifall man umgås med sin partner eller inte, eller ens om man har nån, vad man gör på fritiden osv. De vill snabbt kunna avgöra om personen har förmåga att klä sin kompetens i ord som matchar meriterna. 
  • Tveksamt

    Förstår inte vad nyttan skulle vara. Lika lite som en arbetsgivare får välja bort dig från en anställning för att du är homosexuell får hen välja dig till en anställning för att du är homosexuell.

    Sådana saker som arbetsgivaren ändå inte får ta ställning till ställer mest bara till problem om de vet om.
    Exempel: en bekant sökte nyligen jobb och visste då om att hon var gravid. Av en kompis som jobbar på HR-avdelningen på ett stort (annat) företag fick hon tipset om att varken nämna detta i ansökan/personligt brev eller på intervju.
    Chefen får ju ändå inte lägga någon värdering i detta, så det finns ingen anledning att säga det, det kan bara ge chefen onödigt huvudbry.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Themis

    Jag hade inte skrivit det bara för att skriva det, men om jag hade en sambo av samma kön så hade jag skrivit ut deras namn när jag skriver ett par meningar om min familj och då hade det framgått indirekt.

    Det känns mindre demonstrativt på det viset, om ni är med på hur jag tänker.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Skriva att man är homosexuell i arbetsansökan?