• MomEli

Magont och lite sömn

Hej!

Jag har en flicka på 2,5 vecka som håller igång hela dagar och nätter. Hon har väldigt svårt att komma till ro. Sover djupt ca 4 timmar per dygn och då endast på mig.

Hon flaskmatas och vi har provat olika ersättningar och flaskor, Semper droppar mm. Och rapställningar såklart. Hennes magproblem uppstår efter varje måltid och består av:

- hickrapar som verkar göra ont

- spänner ihop sig och skriker (ibland tröstlös länge

- bajsar under varje måltid

- ibland diaree

- ibland kaskad spyor

Hennes magproblem gör att situationen känns övermäktig för mig, jag tröstar och har så intensiva dygn så svetten rinner. Behöver ha henne i min famn när jag går på toa,svårt att hinna äta. Och får ngn timmes sömn då och då när pappa kommer hem.

Magproblem gör att hon sällan somnar in ordentligt vilket gör allt så intensivt.

Känner mig ensam, andra mammor jag pratar med känner inte igen sig. Hur ska man orka? Någon som har samma erfarenhet?

Ska inte bebisar sova mesta tiden?

BVC hänvisar till temprament och kommer med självklara klyschor bara.

Tacksam för råd eller bara igenkänning.

• Svar på tråden Magont och lite sömn
  • Andreajov22

Hej och grattis till senaste tillskottet ! Glad
    Känner verkligen igen mig, min dotter var exakt likadan vid den åldern. Det enda som fick henne att komma till ro var att bära henne och ibland bröstet då jag ammade. När jag senare gav ersättning så funkade bara dr browns flaskor. Har du provat att massera hennes mage? Det kan lätta lite på magont. Trivs hon att bli bärd? Prova att ha henne i en bärsele eller sjal en längre stund. Min dotter blev lite tjurig när jag la in henne i bärselen då och då men tillslut somnade hon där. 

Alla barn är olika men det är väldigt många som upplever sömnlöshet i början även om man läser överallt att en nyfödd kan sova 22h om dygnet vilket absolut inte stämmer för alla barn. Min dotter kanske sov 8h totalt på en hel dag. Var så frustrerande kunde inte laga mat eller äta och gå på toa i lugn och ro, fick äta samtidigt som jag hade henne vid bröstet.

Det är bara att kämpa vidare, det blir lättare! Min dotter är 5 månader nu och somnar kl 19 och vaknar kl 6 hon vaknar under natten kanske 3-4 gånger och somnar om snabbt. Trodde aldrig det var möjligt när hon föddes och sov så lite! Det blir lättare!

• Krusbärskompott

Känner igen mig precis! Min loppa är 4v nu och vi hade kaoz med skrikpanik mellan 2-3 v ålder. Hon sover oxå bara ovanpå mig och vägrar vagn.

Jag fick panik och gjorde allt. Jag helammar så slutade med lök, kål, chili och mjölkprotein i min kost. Började med Minifom o sempers magdroppar till henne. Byte d-droppar till vattenlösliga istället för olja. Magmassage och pysventil.

Och fick låna en bärsjal! Den har varit GULD! Fick hjälp av en kunnig bekant att få snits på knytet och nu bär jag henne i grodposition timmar varje dag. Hon sover som en stock i den!!! Och jag har två fria händer!! Jag kan äta, gå på toa, gå promenader...

Att skumpa runt i upprätt läge verkar vara mycket bra för hennes mage, hon ligger oxå hud mot hud o lyssnar på mina hjärtslag precis som hon vill, tankar närhet.

Jag hade absolut inte tänkt använda bärsjal men nu klarar jag mig inte utan den!

Innan var hon liksom övertrött o somnade till men vaknade med magont och sov alldeles för lite.

Sen är ju bröstmjölken lite laxerande, ffa första portionen så om det kniper till efter måltid får hon en liten slurk till och då brukar det spraka till i blöjan. Funkar ju iofs inte m ersättning. :/

Kämpa på! Det finns massor att göra! Gillar bebis bärsjal kan även din partner sjala henne så du får vila lite.

Stor kram från en som varit där...

• MomEli

Hej!
    Tack snälla för er pepp och feedback!!
    Jag ska absolut testa bärsjal, det är nog bättre än babybjörnen som jag har hemma, hon känns lite liten.

Skönt att höra fler som känner igen sig.

Kramar!

• Skogsmulle82

Förstår att det är jättetufft. Vår lille kille som nu är 6 månader hade magstrul första tiden, från ca 2 v ålder. Skrek många timmar/dygn och sov jättedåligt, fler timmar än vad din lilla gör men max 8-9 h/dygn varav ca 4 på natten. Han sov endast i rullande vagn ute under dagtid så jag gick, gick och gick.

Liksom du hade jag svårt att känna igen mig i andras upplevelser av den första tiden. Och jag blev mest irriterad av alla goda råd om att ?sova när bebis sover?.. inte lätt när bebisen knappt sover alls eller bara i vagn ute.

För vår del vände det ordentligt runt 3 månaders ålder men det blev bättre redan vid 4-5 v då vi började med Minifom i dubbel dos (på ordination av läkare). Om det är kolikaktiga besvär har jag förstått att akupunktur kan hjälpa, på min BVC kan man få remiss till det. Bärselen var en stor hjälp för oss och våra ryggar. Vi har även lyxen att ha våra föräldrar nära och de kom och bar en stund då och då. Hjälps åt så mycket det går och försök tänka att det blir bättre, för det blir det! Vår kille är världens mest harmoniska bebis numera och sover 20-06 med ett par små uppvak. Kram!

• MomEli

Tack skogsmulle82 för dina tips och pepp!
    Bra att ha i bakfickan inför nästa BVC besök ????
    Kram!

• Fru Ve

Instämmer i tipset om bärsjal! Med barnet i sjalen kan man laga mat, äta, städa, promenera, leka med syskon, handla etcetera.... Min yngsta satt i sjalen hela dagarna första halvåret. På nätterna låg han vid bröstet. Skulle aldrig klarat tillvaron utan sjal. Min vägrade också vagn totalt.

Svar på tråden Magont och lite sömn