Anonym (benet) skrev 2018-04-20 16:22:21 följande:
Jag har redan erkänt att båda deltar i mord mot personen. Däremot deltar inte båda i otrohet, bara en är otrogen, men båda deltar i sex ja. Medhjälp kan jag köpa däremot.
Men jag förstår ärligt talat inte varför du pratar om rättegångar. Det är inte lagens principer som är någon slags facit när det gäller ansvarsfrågor i otrohet.
Vem har påstått att BÅDA deltar? Den ene är otrogen den andra deltar.
För att vara en medhjälpare måste man väl ha deltagit på något sätt? Hur ska man annars kunna anses ha hjälp till?
För att rättegångar och lagen är ett ganska tydligt exempel på att det finns ett samband mellan att delta i någon annans handlingar och ett ansvar för det. Skulle sambandet inte existera så skulle det inte kunna appliceras i något sammanhang. Att medverka, vara medhjälpare säger ingenting om handlingen i sig, det säger enbart att man deltagit i något, om det man deltog är laglig eller olaglig, bra eller dålig kvittar.
Sen är det iof lite komiskt att när människor deltagit i trevliga saker som gör andra glada så vill de mer än gärna medge att de varit delaktiga, medverkat och är ansvariga för den lycka man bringat den "drabbade". Men när det gäller saker som inte är så trevliga, som gör folk olyckliga när du jävlar vill man absolut inte kännas vid att man på något sätt varit delaktiga, deltagit, medverkat eller har något som helst ansvar för den olycka som drabbar någon.