Anonym (Annat perspektiv) skrev 2018-07-13 09:20:26 följande:
Innan man förlitar sig på dessa trådar som riktar sig till de som skiljt sig bör du ha förståelse för att människan generellt inte ångrar stora livsbeslut. Dvs säga så kommer de första svara att det var ett bra beslut. Ställer du frågan till alla gifta par 50+ om någon av dem under småbarnsår och korta förälskelser ångrar att de stannade kvar för 20 år sen blir svaret snarare nej.
Det är tufft ibland men med kommunikation och förståelse för att det kan vara upp och ner kan många äktenskap räddas. Det finns nämligen en tjusning med kärnfamilj, gemensamma barnbarn, inga VV, inga delade högtider osv.
Vet flera äldre par som är oerhört lyckliga att de redde ut de tunga åren och idag har fantastiska liv. Vet flera som bröt och sen hittade ?personen i sitt liv? för att sen bryta igen efter 5-6 år och sen igen. Några har barn med 2-3 olika personer och deras liv är i mina ögon kaos.
Självklart gäller inte det här alla
De jag känner som separerat (då avser jag de som levt länge tillsammans, har familj tillsammans, inte romanser) har samtliga sagt att det var ett jobbigt beslut och tuff process. Jag är rätt säker på att de är i majoritet. De du tänker på är inte många.
Själv tillhör jag och sambon paret som hängt ihop länge och har under vår relation haft en kris (som var över efter några dagar).
Han är däremot skild och ångrar inte en dag att de separerade (inte hans ex heller). Hur jag vet, ingen svartsjuka, inga jämförelser, jag får tom påminna honom om att han en gång i tiden älskade denna kvinna så mycket att de ändå skaffade två barn ihop, gifte sig och skaffade hus tillsammans.
Hon har sagt till sina barn att jag är det bästa som hänt hennes barns pappa.