• Jossan21

    någon som testat såkallade shettles metoden? :)

    Hej!

    någon som testat shettles metoden? :)
    jag är bara nyfiken på om det funkar.. spelar absolut ingen roll könet egentligen men jag o sambon testade för skojs skull den här gången för att se om det kanske blir en liten tjej den här gången.
    Vi hade alltså samlag flera dagar innan ägglossningen och lyckades bli gravida!
    med sonen tror jag att det tog sig precis på ägglossningsdagen. 
    vet att jag måste vänta till RUL nu men är så nyfiken.. :) så spricker snart!

  • Svar på tråden någon som testat såkallade shettles metoden? :)
  • Jossan21
    Ebo88 skrev 2018-04-15 15:04:36 följande:

    Vad är det för metod ?


    från babyhjalp.se :)

    Vill du ha en pojke eller flicka
    Så kan du påverka vilket kön barnet får! 

    Frågor som par ibland ställer sig är, hur kan jag bli gravid och hur får jag en pojke eller hur får jag en liten flicka? Kan jag välja barnets kön? Det finns många människor som är övertygade om att de kan påverka om det ska bli en pojke eller en flicka genom att följa vissa tekniker såsom samlag vid rätt tidpunkt och omständighet, eller genom att äta rätt kost.


    Alla ägg har 23 kromosom, och den 23:e kromosomen är en X-kromosom. Alla spermier har också 23 kromosomer, men 50% har ett X för den 23:e kromosomen, och 50% har ett Y som den 23:e kromosomen. Vid befruktningen, dvs när spermien förenar sig med ägget, avgörs barnets kön av om den 23:e kromosomen på sperman är en X eller en Y.


    För att det ska bli en pojke

     


     


    Tidpunkten för samlag ska vara så nära ägglossningen som möjligt. ??Tesen är att eftersom Y-kromosom-spermier är snabbare än X-kromosom-spermier, kommer det att finnas fler Y-kromosom-spermier som når fram till ägget. Detta gör det mer troligt att en spermie som bär på Y-kromosomen befruktar ägget.


    Avstå från samlag under fyra till fem dagar innan ägglossningen. Ha samlag endast precis vid tidpunkten för ägglossning och strax före.


    Ha samlag som möjliggör djup penetration. Shettles rekommenderar sex bakifrån s.k. "doggy-style". Tanken är att om spermier deponeras närmare livmoderhalsen där vätskemiljön är mest vänlig för Y-kromosom-spermier så ökar sannolikheten för att det ska bli en pojke. Dessutom är "Pojkspermierna" mer benägna att överleva om de skjuts ut längre in eftersom det är ett kortare avstånd att resa.


    Män bör undvika åtsittande kläder. Detta eftersom värme dödar båda typerna av spermier, men kommer att ta död på de mindre skyddade, mindre Y-kromosom-spermierna snabbare.


    Kvinnor bör få orgasm. Enligt Dr. Shettles ökar kvinnlig orgasm de alkaliska sekretet i slidan som är gynnsamma för Y-kromosom-bärande spermier. Dr. Shettles rekommenderar därför att kvinnan bör få orgasm innan eller samtidigt som den manliga partnern för att öka sannolikheten för att det ska bli en pojke.


    För att det ska bli en flicka

    Ha samlag 2-3 dagar innan ägglossning och undvik samlag strax före ägglossningen eller vänta tills 2 dagar efter ägglossningen. Tanken är att om du har sex några dagar innan ägglossningen så kommer endast X-kromosomerna dvs "flickspermierna" att överleva i de kvinnliga reproduktionsorganen. De kommer då att ligga där och vänta på att få befrukta ägget när det släpps.


    Ha samlag med grund penetration. Dr. Shettles rekommenderar "missionären" eller annan position som kommer att deponera spermierna aningen bort från livmoderhalsen. Detta ger fördel till de längre levande, men långsammare, X-kromosom-bärande spermier och sannolikheten för att det blir en flicka ökar.


    Kvinnor bör undvika orgasm. Dr. Shettles föreslår att kvinnor bör undvika orgasm eftersom det gör den vaginala miljön mer basisk. En mindre sur miljö sägs vara till nackdel för X-kromosomerna, dvs "flickspermierna".


    Det finns säkert många myter och vissa bevis där ute i världen som motbevisar denna teori om att man kan välja barnets kön. Om du har svårt att bli gravid så är det i allmänhet inte rekommenderat att du försöker dig på någon form av ?val av kön?, eftersom detta kan öka den tid det tar att bli gravid.

    lite intressant ändå! :) hihi


  • Johannana

    Stämmer in på alla punkter för mig och min man iaf (vet exakt när bebisen blev till). Det är en pojk :)

  • Jossan21
    Johannana skrev 2018-04-15 19:26:24 följande:

    Stämmer in på alla punkter för mig och min man iaf (vet exakt när bebisen blev till). Det är en pojk :)


    intressant Skrattande
  • babydreams

    TS vad blev det? :D Nyfiken då jag och maken själva provade denna metod efter två pojkar. Han är väl lite mer sugen på en tös än vad jag är men var kul att testa. Trodde inte jag skulle bli gravid men det blev jag. Pojkarna blev till på ÄL-dagen. Får reda på kön troligtvis i augusti :)

  • ensamärstark

    Haha vi gjorde nog alla punkter (omedvetet) för pojke men vi fick en flicka :)

    Är gravid igen nu o vi har kört på samma sätt så vi får se vad det blir nu.

    Personligen tror jag inte ett skit på den här metoden. Allt handlar om slump och anlag :)

  • babydreams
    ensamärstark skrev 2020-06-20 09:03:37 följande:

    Haha vi gjorde nog alla punkter (omedvetet) för pojke men vi fick en flicka :)

    Är gravid igen nu o vi har kört på samma sätt så vi får se vad det blir nu.

    Personligen tror jag inte ett skit på den här metoden. Allt handlar om slump och anlag :)


    Klart det handlar om slumpen i slutändan. Men med denna metod kan man öka eller minska oddsen pga att spermierna fungerar olika, tjejspermier är segare större och mer långlivade medan pojkspermier är snabbare mindre och dör snabbare :) men jag återkommer i augusti för att säga om jag också tror på denna metod eller ej, haha!

    Mina grabbar blev iaf till med en omedveten pojk-metod :3
  • Jossan21
    babydreams skrev 2020-06-20 08:02:37 följande:

    TS vad blev det? :D Nyfiken då jag och maken själva provade denna metod efter två pojkar. Han är väl lite mer sugen på en tös än vad jag är men var kul att testa. Trodde inte jag skulle bli gravid men det blev jag. Pojkarna blev till på ÄL-dagen. Får reda på kön troligtvis i augusti :)


    sent svar! :) men det blev faktiskt en tjej :) så funkade för oss iaf haha 
Svar på tråden någon som testat såkallade shettles metoden? :)