Anonym (Mats) skrev 2018-04-16 16:51:23 följande:
Snus är bättre, så min rekommendation är att du börjar gå över till det, du kan börja med nån normal stark portion, efter hand skall du se att det faktiskt ersätter ditt nikotin beroende. Anledningen till varför cigaretter är sämre finns i flertalet studier.
Var försiktig med dessa råd då det finns studier som visar att det inte alls är riskfritt att snusa under graviditeten.
ki.se/forskning/hur-farligt-ar-det-att-snusa
Citat från KI länken:
Ni har även forskat på hur gravida kvinnors snusande påverkar fostret. Vad visar de studierna?
? Där har vi väldigt tydliga resultat. Snusbruk under graviditet är kopplat till dödfödsel, att barnet föds för tidigt och att barnet väger för lite vid födseln. Inom mödrahälsovården bör man starkt avråda gravida kvinnor från att använda snus men även användning av nikotinersättningsmedel, som tuggummin eller plåster. Naturligtvis ska man även avråda från att röka vid en graviditet!
www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx
www.tobaksfakta.se/snus-under-graviditet-forandrar-spadbarns-hjartfunktion/
Förlåt att jag kapade tråden TS men jag blir irriterad när folk ger gravida rådet att börja snusa istället och vill vara tydlig vad forskningen säger ifall till andra som läser tråden.
Och lycka till TS!!