• mjölkallergiker

S och MP inleder samtal med V och Alliansen om nya stambanor

Är det fler än jag som tycker att den här satsningen inte borde vara prioriterad när det gäller infrastrukturen? De gamla stambanorna är undermåliga som det är redan idag. Borde inte fokuset vara på att rusta upp hela järnvägsnätet och bygga ut det för mer regional trafik?

Det känns som att det har blivit en fråga om prestige att få igenom denna satsningen snarare än att det verkligen ligger miljöskäl bakom.

Dessutom tror jag att det hade blivit en mer folklig förankring om stambanorna som gemene man använder till jobbet varje dag blev bättre. Likaså utbyggnad av kollektivtrafik till fler byar och särskilt i norra delarna av landet men också söder behöver det. Skåne behöver knytas ihop på ett mycket bättre sätt än idag där sydöstra Skåne i princip är isolerat från västra där alla jobben finns.

Finns olika aspekter ur det hela men jag anser att det är en missriktad satsning.

• Svar på tråden S och MP inleder samtal med V och Alliansen om nya stambanor
  • CarinaL26

Har inte hunnit läsa på men skulle den nya satsningen vara på bekostnad av att rusta upp nuvarande stambana? I så fall är det vansinne då de nya banorna inte blir klara förrän 2045, men så j-a galet har de väl inte tänkt?

• sextiotalist

Finns ingen konflikt. Redan idag görs det massor av upprustning av den.befintliga järnvägen.

Problemet är kapaciteten, att ha långsamma fordon på samma bana som snabba fordon är kapacitetssänkande. Vi behöver flera banor och du har helt rätt att sydöstra Skåne är dåligt täckt, men man har byggt ut, nya stationer och upprustad banorna (dubbelspår på vissa sträckor).

Jag ser många fördelar med nya banor för tåg med höga hastigheter, samtidigt som man ser till att underhålla de befintliga banorna.

Ett problem som jag blivit varse om att det är alltid byte i Hässleholm om man ska till nordvästra Skåne.

Svar på tråden S och MP inleder samtal med V och Alliansen om nya stambanor