Vaccinera mot Röda Hund
Kort bakgrundshistoria:
Förra året blev jag gravid efter över 1 års försök. I v13 fick jag missfall. Efter ytterligare några försök ansökte vi om utredning och fick komma dit för 2 veckor sedan. Min mens hade då varit oregelbunden sen nyår. De hittade en cysta som togs bort, som troligtvis var orsaken till den oregelbundna mensen (och utebliven ÄL). Knappt en vecka efter att de tog bort cystan kom mensen, och nu vill vi ju så klart börja försöka igen vid nästa ÄL!
Men idag fick jag ett brev där det står att blodproverna visat att jag har dåligt skydd mot Röda Hund. De tycker att jag ska vaccinera mig och att jag ska VÄNTA en månad efter vaccinationen med att försöka bli gravid.
Jag vill inte vänta mer! Sambons spermaprov var perfekt och de har inte hittat något fel på mig förutom cystan. Vi står nu i kö till IVF, men har förstått att det är långa köer dit.
Varför vill dom att man ska vänta? Kan vaccineringen vara skadlig för embryot direkt efter att den getts? Eller är det bara för att skyddet ska hinna börja verka? Jag blev ju gravid förra året utan att de ens kollade upp detta, så jag står lite och väger om jag verkligen ska vänta en månad till, eller strunta i deras rekommendationer och fortsätta med bebisverkstan.
Det hade varit lättare om man visste konsekvenserna!