• Anonym (Jag är så naiv och lätt lurad)

Jag blir så lätt lurad av min naivitet - Finns det inga snälla personal?

Det är varje gång som jag bär på denna besvär. Jag besöker en butik och vill ha information, sedan visar de upp produkter som menar att det är ''Väldigt bra för mig''.

Exempelvis besökte jag en frisörsalong och ville ha plattare hår. För jag besväras av att mitt hår blir alltid lockigt och krulligt efter dusch.

Personalen visade upp en schampo och en annan produkt som man skall använda efter duschen. Det hjälpte mig inte alls. Istället går jag runt med kemikalier i håret utan att tvätta bort det. Och jag känner mig inte alls nöjd med mitt köp. Men nu har man trots allt öppnat produkten och det finns ingenting man kan göra.

Jag besökte även en parfym butik. Där var det en man som visade upp en parfym som hade sänkt sin pris från tusen kronor till bara 820 kronor. Sedan menade han att ''Den parfymen har kommit tillbaka, efter långt uppehåll''.

Därefter visar han upp en annan parfym som luktade gott, och den gillade jag. Jag sa senare högt att jag får beslutsångest. Och då pekar han på den som kostar dyrast och menade att den är väldigt bra. Men jag tyckte om lukten på denna förra parfymen. Men han hejdade sig om att jag tjänar inte så mycket på priset, och började babbla om någonting om att parfymen som kostar 820 kronor är större och håller sig längre.

Jag vet inte vilket val som blir bäst, men jag köper den som kostar dyrast. Jag trodde båda kostade lika mycket.

Jag kände mig inte nöjd med mitt köp och valde att vända tillbaka till butiken. Men jag kunde inte få tillbaks pengarna. De har inte öppet köp. De har tydligen endast så man kan få tillbaks ''pengar'' som man kan använda bara i butiken.

Men han förklarade att det är flera butiker som har så.

Jag känner mig alltid lurad i butiker, och sedan mår jag väldigt dåligt. Allt jag önskade mig var bara att få håret plattare och sedan kom bara en tanke av parfym.

Jag kan känna mig nöjd, men produkten för håret hjälpte ju inte ens.

Jag mår så dåligt, och varför blir det på det här viset?

Får de någon provision desto mer de säljer, desto mer lön får de?

Annars kanske de inte skulle reagera såhär?

Det här var bara det milda fallet. Det finns egentligen mer fall, där personal har visat upp produkter och sagt rakt ut om att ''Det är den bästa''.

Jag mår så dåligt just nu. Speciellt produkten för håret. Håret blev inte alls plattare. Krullet blev ju kvar.

Kan man egentligen klaga på att produkten inte hjälpte?

• Svar på tråden Jag blir så lätt lurad av min naivitet - Finns det inga snälla personal?

Ingen av produkterna har öppet köp. . . . :(

• Anonym (Reklamation)

Gällande hårprodukterna kan ju jag tycka att du vänt dig till en expert som sålt dig produkter anpassade efter dina behov, men som ej fungerade som utlovat.
    Med andra ord har du själv för att reklamera hårprodukterna, vilket butiken inte kan neka oberoende regler kring öppet köp eftersom reklamation är en lagstadgad rättighet du har som konsument.

Gå tillbaka och prata med dem med andra ord, och du ska inte köpa andra produkter där, utan de får antingen ge dig pengarna tillbaka, eller byta ut produkterna mot några som fungerar bättre.

Ang. parfymen, varför köpte du inte den du faktiskt gillade bäst?
    (Kan vara klokt att jobba lite med din självkänsla och beslutsamhet så att du kan stå för det du själv tycker Glad)

Eftersom de erbjöd dig bytesrätt / tillgodokvitto kunde du ju bara ha lämnat tillbaka parfymen du inte tyckte om och bytt till den du faktiskt ville ha? 

Du beskriver att du haft detta problem fler gånger så har jag två tips till dig: Köp aldrig produkten vid samma tillfälle du får råd från en försäljare, gå hem och sov på saken, och känns det rätt att köpa sakerna dagen därpå då gör du det. Ett annat alternativ är att ha med sig en vän som kan lyssna på försäljaren men som står på din sida och som kan hjälpa dig komma fram till vad du vill.

• CitronTulo

Försök lite på ditt eget omdöme mer! Det är ju DU som vet vilken parfym du tyckte verkade bäst. Självklart har de som jobbar i en butik "krav" på sig att sälja de dyrare grejorna eller få en att köpa fler saker än vad man tänkt sig!

Vad gäller hår grejerna så tycker jag i alla fall att du ska påtala det för frisören (kanske nästa gång du klipper dig) att de inte fungerade som du hoppats. För även om du inte får lämna tillbaks sakerna så kanske hen är sjyst och ger dig rabatt på klippningen eller nått som kompensation för att du inte var nöjd med ditt köp?

Det händer oss alla att man gör dumma köp ibland och man ångrar sig och att man borde köpt något annat istället. Om man känner sig osäker så kan det ibland vara en bra idé att inte köpa någonting just då utan ta sig en funderare innan man bestämmer sig!

• Anonym (E)

Jag litar alltid på att personalen i butikerna vill sälja det som är dyrast. Det är inte så i alla fall, absolut inte, men i väldigt många fall.

När jag ska köpa t.ex. parfym, hårprodukter, smink, elektronik, etc, så ser jag därför alltid till att se mig om på nätet vilket urval som finns i de affärer som finns i närheten av mig, vem som har bäst pris, omdömen på produkterna, osv. 
    På så vis kan jag inte skylla på någon om jag ändå inte är nöjd med mitt köp - något som händer ytterst sällan.
    Jag vet vad jag vill ha, jag tar det, jag betalar. Är det tillmötesgående personal så kan jag absolut fråga vad de tycker om just den produkten, men det är inget som har någon större påverkan på mitt köp. 

Mitt tips är att du börjar göra det du med. Man kan inte utgå från att alla är snälla, i slutet av dagen är det personalens jobb att se till att få sina varor sålda. 

• Anonym (mmmm)

Fråga inte personal i butiker! Det är mitt enkla råd. Det finns många jättebra personal men deras grundjobb är att sälja, det får du aldrig glömma. 

Läs själv på internet först, alla butiker idag har hemsidor, det finns jämförelsesiter, det finns siter med betyg osv. Läs hemma i lugn och ro innan du ska besöka en butik 

Anonym (Reklamation) skrev 2018-04-18 07:59:10 följande:

Gällande hårprodukterna kan ju jag tycka att du vänt dig till en expert som sålt dig produkter anpassade efter dina behov, men som ej fungerade som utlovat.
    Med andra ord har du själv för att reklamera hårprodukterna, vilket butiken inte kan neka oberoende regler kring öppet köp eftersom reklamation är en lagstadgad rättighet du har som konsument.

Gå tillbaka och prata med dem med andra ord, och du ska inte köpa andra produkter där, utan de får antingen ge dig pengarna tillbaka, eller byta ut produkterna mot några som fungerar bättre.

Ang. parfymen, varför köpte du inte den du faktiskt gillade bäst?
    (Kan vara klokt att jobba lite med din självkänsla och beslutsamhet så att du kan stå för det du själv tycker Glad)

Eftersom de erbjöd dig bytesrätt / tillgodokvitto kunde du ju bara ha lämnat tillbaka parfymen du inte tyckte om och bytt till den du faktiskt ville ha? 

Du beskriver att du haft detta problem fler gånger så har jag två tips till dig: Köp aldrig produkten vid samma tillfälle du får råd från en försäljare, gå hem och sov på saken, och känns det rätt att köpa sakerna dagen därpå då gör du det. Ett annat alternativ är att ha med sig en vän som kan lyssna på försäljaren men som står på din sida och som kan hjälpa dig komma fram till vad du vill.

CitronTulo skrev 2018-04-18 08:01:02 följande:

Försök lite på ditt eget omdöme mer! Det är ju DU som vet vilken parfym du tyckte verkade bäst. Självklart har de som jobbar i en butik "krav" på sig att sälja de dyrare grejorna eller få en att köpa fler saker än vad man tänkt sig!

Vad gäller hår grejerna så tycker jag i alla fall att du ska påtala det för frisören (kanske nästa gång du klipper dig) att de inte fungerade som du hoppats. För även om du inte får lämna tillbaks sakerna så kanske hen är sjyst och ger dig rabatt på klippningen eller nått som kompensation för att du inte var nöjd med ditt köp?

Det händer oss alla att man gör dumma köp ibland och man ångrar sig och att man borde köpt något annat istället. Om man känner sig osäker så kan det ibland vara en bra idé att inte köpa någonting just då utan ta sig en funderare innan man bestämmer sig!

Ohhhh..Vilka snällla inlägg! Tack så innerligt!!!

Jag tänker använda produkten en sista gång. Jag vet egentligen inte om jag vågar göra någon reklamation. Jag har konflikträdsla.

Men jag skall ge produkten en till chans!

Det där med parfymen är egentligen en bra idé att byta ut. Å andra sidan kostar den andra väldigt lite jämfört med den andra parfymen som kostar mer. Så det känns onödigt att slösa pengarna på det sättet. Jag tror inte jag kommer besöka affären någon mer gång.

Men det där med frisörsalongen/reklamation var förträffligt och inte på tal om den varma inlägget. Det gjorde mig så glad!

Imorgon finns jogging på mitt schema. Så då skall jag duscha självklart, och hjälper inte produkten, ja. Då skall jag nog reklamera. Då har jag åtminstone provat produkten två gånger, som jag kanske kan säga att jag har gett produkten två chanser.

Tack så mycket!

• Anonym (K)

Jag har också lätt att få beslutsångest, men om jag får det medan jag pratar med en säljare (som jag utgår ifrån vill sälja det dyraste av alternativen) så brukar jag bara säga "Okej, tack för hjälpen, jag ska titta lite till" alternativt "Tack, jag ska gå en runda och så kommer jag tillbaka hit igen". På det sättet får man fundera ifred utan att bjuda in dem till att försöka påverka en.

Ett tips kan också vara att när säljaren rekommenderat en produkt så googlar du den efter recensioner och liknande innan du köper den. Eller om du vet i förväg att du vill ha en speciell produkt med en speciell funktion så googla i förväg och kolla upp vilka alternativ som finns och vilka olika prisnivåer de ligger på.

Den värsta gången jag blivit lurad var när jag var tonåring och skulle köpa ett nytt kontantkort till mobilen. Jag ringde så sällan på den att jag var tvungen att fylla på 100kr om året för att kontantkortet skulle fortsätta fungera, så pengarna på det växte lite för varje år. Men en gång missade jag gränsen så jag kunde inte ringa med min mobil mer. Då gick jag till en Telenoraffär och förklarade läget och sa att jag ville köpa ett nytt kort, men säljaren sa att det inte gick och att jag måste köpa en helt ny mobil. Jag tyckte att det verkade konstigt och försökte ifrågasätta om det verkligen stämde, men han körde över mig fullständigt (jag var ännu mer osäker och konflikträdd då) och jag vågade heller inte gå därifrån så jag köpte den nya mobilen. Men sen när jag kom hem till mina föräldrar och berättade så blev de förbannade på säljaren och åkte med mig tillbaka och tvingade dem att köpa tillbaka mobilen och hjälpte mig att byta operatör. Det är förjävligt att vissa säljare rakt ut ljuger och lurar sina kunder, men efter den gången blev jag mycket mindre naiv och nu utgår jag snarare ifrån att säljare försöker få mig att göra det som är bäst för dem, oavsett om det är bra eller dåligt för mig.

Anonym (mmmm) skrev 2018-04-18 08:20:45 följande:

Fråga inte personal i butiker! Det är mitt enkla råd. Det finns många jättebra personal men deras grundjobb är att sälja, det får du aldrig glömma. 

Läs själv på internet först, alla butiker idag har hemsidor, det finns jämförelsesiter, det finns siter med betyg osv. Läs hemma i lugn och ro innan du ska besöka en butik 

Vilket jättebra tips, det skall jag försöka gör till nästa gång!

Tack!

Jag slösade omkring tusen kronor totalt på alla produkter. Men det får nog endast vara denna gång..Det svider lite grann, men äsch. Jag har mig själv att skylla helt enkelt.
  • Fjäril kär

Ett gott råd vad gäller tex smink, hudkräm, hårvård osv att lära dig att det givetvis inte ger resultat hux flux på en gång.

Det krävs kontinuerlig användning innan du kan märka någon förändring.

Så fortsätt med schampot och se hur håret verkar bli efter lite längre användning och mer tid.

Det finns helt enkelt inga mirakelkurer.

Svar på tråden Jag blir så lätt lurad av min naivitet - Finns det inga snälla personal?